**Tillbehör till abborrfisket
Tobias abborrgodis – nya beten till 2017
De fem viktigaste utrustningarna för ett lyckat abborrfiske
Hej!
I början av april fiskar jag oftast mycket gädda, och så även i år. Men när gäddorna blir alltmer intresserade av lek och när fisket sedan brukar bli lite segt i månadsskiftet april/maj så brukar jag satsa på abborren. I år har det redan varit ett riktigt bra abborrår då jag lyckades fånga en abborre på hela 1,75 kg på första abborrturen. Och den senaste fisketuren blev inte mycket sämre!
Förleksfiske efter abborre
Det svåraste i abborrfisket under våren är att komma underfund med var abborrarna uppehåller sig från det att isen går till att själva leken äger rum. För att besvara denna fråga är det främst är två aspekter som man skall fundera kring. Dels vilken typ av miljö abborrarna leker i samt hur födotillgången i området ser ut.
Att hitta var abborrhonorna ställer sig innan leken är svårt och utmaningen blir större desto större sjö eller vattenområde man fiskar i. Det starkaste sambandet på abborrhonornas avstånd till lekplatsen tycker jag verkar styras av deras favoritföda. I områden där dieten i hög grad består av strandlevande föda som mörtar, småabborrar eller kräftdjur kan abborrhonorna parkera tätt inpå de grunda vikar och vassruggar där själva leken äger rum. Här kan de fortsatt jaga och låta rommen mogna tills att lekförutsättningarna blir de rätta.
I större sjöar där abborren till stor del livnär sig på pelagiska bytesfiskar som nors och siklöja parkerar de stora abborrarna inte på samma sätt kring själva lekplatsen. Min teori är att de stora abborrhonorna behöver mycket föda och energi för att få rommen att mogna. Kombinationen av att det alltid finns tillräckligt med abborrhanar på lekplatserna gör att de även i lektid kunna uppehålla sig i sitt pelagiska leverne. När förhållandena blir rätt går de snabbt in till lekområdet och släpper hela romstrumpan på en gång för att därefter gå ut i fria vattenmassan för att återuppta sitt nomadiska födosökande.
Så för att hitta rätt fiskeplats innan leken ägt rum så måste man tänka efter ifall födotillgången i sjön eller kustområdet finns i närhet till lekplatsen eller en bit därifrån.

Sick Fish JR med Berkley EWG offsetkrok och ett 10g bulletlead är en av mina absoluta favoritpresentationer när det gäller grov abborre i vegetation.
46 cm och 1,75 kg
Under senaste fisketuren så fiskade jag en plats där abborren oftast ställer sig strax utanför grunda och vegetationsrika vikar. Efter någon timmes fiskande hade inte så mycket som den minsta abborre petat på de traditionella jiggarna och istället provade jag en Berkley Sick Fish JR med texasrigg rätt in i gräset. Omgående fångades dagens första abborre på runt 8 hg!
Taktiken lades om något och fisket fokuserades grundare och vegetationsrikare. Allt eftersom dagen led började antalet fångade abborrar bli allt fler men det saknades fortfarande en riktig tungviktare. Tillslut nappade det på kort lina precis under båten. Ett relativt försiktigt hugg följdes av tunga karaktäristiska abborrknyck men med sådan kraft att jag inte var säker på ifall det var en riktig kluns till abborre eller en mindre gädda.
Plötsligt blänkte den breda sidan till av en riktigt stor abborre med mörka ränder och klarröda fenor. Med tungan rätt i mun lät jag fisken rusa ett par gånger under båten innan fisken säkert kunde landas. Abborren visade sig vara smällfet och i perfekt förlekskondition och vägde in på hela 1,73 kg med 46 cm längd!

1,73 kg och 46 cm! Det är precis dessa fiskar mina abborrdrömmar är vävda av

Abborrhonorna kan verkligen vara sprängfyllda av rom. Detta är en av de tjockaste jag fått.

De största återutsätts självklart!
Läs mer på bloggen