tillåtet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tillåtet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tillåtet?

Är det värkligen tilllåtet att lägga nät på gösarnas lek grund? undrar det äftersom jag igår noterade minst 4st på ett av sjöns bättre lekgrund!

desvärre har vi inte kommit så långt inom svenskt sportfiske att vi fått till en nationell fredning av lekfisk, utan endast lokalt på vissa platser. det är oetiskt att fiska på t.ex gös när de leker, då man faktiskt krokar dem överallt utom i munnen. att ens tänka tanken att lägga nät på lekplatser gör mig spyfärdig.
    Senast ändrad av Nikita; 2006-05-28, 17:18.
    Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

"sportfiskarna" är fan lika dumma dem. Kämpar som fan för att få fredningstider för t.ex. Gösen. OCh trofan man ser idioter med gula curlytails på lekplatserna, senast igår. Vilken jävla idioter!
      sigpic

Kommentera

Denna diskussion har varit uppe flertalet gånger.

Bara för att någon gör något oetiskt betyder inte att du får förstöra dennes egendom.
        Ponera att du råkat parkera lite utanför rutan, ger det då förbipasserande rätt att sticka hål i däcken och slå in rutorna på din bil?

Kommentera

Skadegörelse och egenmäktigt förfarande gör ingen glad. Så sant Schizo.

Det verkar som fredning av göslek är något som ligger lågt på prioriteringslistan hos många av våra beslutsfattare. Jag har funderat lite på anledningen till det men inte blivit något klokare för det. Gäddan t,ex har redan fått massvis med lekplatser fredade och bara för att den är en naturlig art i svenska vatten så har jag svårt att se att den skulle vara en viktigare predator i vår biotop. Gösen har ju visat sig vara ett trevligt tillskott i svenska sjöar till skillnad från regnbågen t,ex.

Dom enda som verkligen drar sitt strå till stacken för att bevara gösen är lokala föreningar (Som min lokala) som bygger en risvase här och där för att skapa rejuveneringsmöjligheter för gösen.
          www.brofiske.net

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
            I Vänern är flera områden fredade under lektiden , i mitt hemmavatten
            Färnebofjärden (Dalälven) har man nät och långrevsförbud i hela området
            15 Maj tom 1 Augusti. Skulle inte skada om Gösen skyddades under leken i skärgården. Ett skräckexempel är väl lekgrynnorna i Stavbofjärden vid Trosa.
            Kan vara fullständigt bombat med jiggfiskare där under leken. Vilket liv det skulle bli vissa guider skulle väl grina. Vet att många sjöar i Värmland så skyddar man Gösen under leken. Mvh Jonas

ja tex glafsfjorden! men det finns inge tillsynsgubbar som kollar det! hörde att det var en båt som varit uppe på lekplatsen nu förra veckan och tagit upp 70 kg gös!

fiske furbudet gäller mellan 15 maj till 30 juni på lekplatsen där!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
              I Vänern är flera områden fredade under lektiden , i mitt hemmavatten
              Färnebofjärden (Dalälven) har man nät och långrevsförbud i hela området
              15 Maj tom 1 Augusti. Skulle inte skada om Gösen skyddades under leken i skärgården. Ett skräckexempel är väl lekgrynnorna i Stavbofjärden vid Trosa.
              Kan vara fullständigt bombat med jiggfiskare där under leken. Vilket liv det skulle bli vissa guider skulle väl grina. Vet att många sjöar i Värmland så skyddar man Gösen under leken. Mvh Jonas
              vid färnebofjärden? fan va kul, min familj har sommarstuga däruppe! (vid gistholmen) bor du vid tärnsjö kanske? jag var uppe nu i helgen och fiska lite gädda men det gick trögt, men fick iaf en 4 kilos så man ska vel vara nöjd ändå.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                "sportfiskarna" är fan lika dumma dem. Kämpar som fan för att få fredningstider för t.ex. Gösen. OCh trofan man ser idioter med gula curlytails på lekplatserna, senast igår. Vilken jävla idioter!
                Upplys dom gärna på plats, tveksam till att dom läser på denna sida tyvärr.

Kommentera

Det är inte ok att uppmana till olagligeter på denna hemsida även om de flesta av oss är för fredning av de flesta fiskar under leken. Följ de lokala reglerna och jobba även för att dom efterföljs av andra.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Hornswoggle, 2024-06-22, 11:38
                  2 svar
                  814 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg marryjoy63  
                  Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
                  2 svar
                  458 visningar
                  3 gillar