Första aspen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Första aspen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Första aspen!

God kväll!
    Var nere vid ett ställe vid fyrisån (Uppsala) och jiggade/metade nu ikväll. Hade hört att det brukar vara gott om fisk där i maj/juni.
    I vilket fall som helst, när jag stod där så var det något som ytjagade och skapade panik bland löj och annan småfisk. Antog att det var abborre/gös, satte på en grunt gående, delad, mindre rödvit rapala och började kasta.
    Pang! Efter hård fajt på mitt lätta spö (på gränsen till UL!) så landar jag en ASP på 3,7kg!
    Hyfsat otippat för mig som nykomling i stan. Efter snabb vägning och foto så sattes den givetvis tillbaks igen, hel och fin!
    Ett par lakar i k*k-storlek togs också.

Och JA, bilden är mörkad... Och dessutom tagen med mobilkamera, därav den usla kvaliteten och det utbrända.

Vad jag vet/har hört så leker inte aspen i närheten av detta ställe, så bespara er skitsnack om fulfiske tack.

/En skitglad J-E!
    Senast ändrad av J-E; 2006-05-30, 00:54.
    myspace.com/klubbdist

Kul att du kommit igång med fiske runt Uppsala finns mycket bra fiske runt stan, fast b&b (bil och båt) underlättar en hel del.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av J-E
      God kväll!
      Var nere vid ett ställe vid fyrisån (Uppsala) och jiggade/metade nu ikväll. Hade hört att det brukar vara gott om fisk där i maj/juni.
      I vilket fall som helst, när jag stod där så var det något som ytjagade och skapade panik bland löj och annan småfisk. Antog att det var abborre/gös, satte på en grunt gående, delad, mindre rödvit rapala och började kasta.
      Pang! Efter hård fajt på mitt lätta spö (på gränsen till UL!) så landar jag en ASP på 3,7kg!
      Hyfsat otippat för mig som nykomling i stan. Efter snabb vägning och foto så sattes den givetvis tillbaks igen, hel och fin!
      Ett par lakar i k*k-storlek togs också.

Och JA, bilden är mörkad... Och dessutom tagen med mobilkamera, därav den usla kvaliteten och det utbrända.

Vad jag vet/har hört så leker inte aspen i närheten av detta ställe, så bespara er skitsnack om fulfiske tack.

/En skitglad J-E!
      Härligt, det var skapligt tjong i spöet vidd hugget antar jag?!
      Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
        Kul att du kommit igång med fiske runt Uppsala finns mycket bra fiske runt stan, fast b&b (bil och båt) underlättar en hel del.
        Ja, hoppas kunna lära känna någon med båt så småningom, haha
        myspace.com/klubbdist

Kommentera

Ursprungligen postat av Brunte
          Härligt, det var skapligt tjong i spöet vidd hugget antar jag?!
          U bet! Min exage 1000fa och 180L catana fick verkligen bekänna färg. Mycket nöjd med dem! =)
          myspace.com/klubbdist

Kommentera

Jodå nog leker det lite asp även uppe vid Islandsfallet, (ingen kritik mot dig!) det är en födosökare du fångat under fiske efter andra arter, har själv fångat lekasp där på den tiden det var lagligt. Det stannar en heldel Asp och äter i fyrisån även under sommaren (alltså efter förbudstiden).

Fisket efter Gädda, Abborre och Gös kan vara helt ok om man inte har tillgång till båt och inte kräver storfiskar i vart och vart annat kast.
            Ålfisket är också hyggligt dock blir det mest bara skosnören (kan ju vara kul ändå?!).

Sedan finns ju de flesta arterna av de ädlare fiskarna (Mört,Sarv,Braxen,Sutare,Ruda mm).

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
              Jodå nog leker det lite asp även uppe vid Islandsfallet, (ingen kritik mot dig!) det är en födosökare du fångat under fiske efter andra arter, har själv fångat lekasp där på den tiden det var lagligt. Det stannar en heldel Asp och äter i fyrisån även under sommaren (alltså efter förbudstiden).

Fisket efter Gädda, Abborre och Gös kan vara helt ok om man inte har tillgång till båt och inte kräver storfiskar i vart och vart annat kast.
              Ålfisket är också hyggligt dock blir det mest bara skosnören (kan ju vara kul ändå?!).

Sedan finns ju de flesta arterna av de ädlare fiskarna (Mört,Sarv,Braxen,Sutare,Ruda mm).
              Tjo! Nej, när jag fiskar i ån har jag inget behov av att fånga riktigt grov fisk, mest nöjesfiske =)
              Tänkte göra lite försök på gös innan lördag (om det inte är för kallt i vattnet än?). Skamligt nog är jag gös-oskuld... //E
              myspace.com/klubbdist

Kommentera

Tror inte det är för kallt i vattnet, funboån finns det gös i.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
                  Tror inte det är för kallt i vattnet, funboån finns det gös i.
                  Vi var två som metade med löj och mört igår, fick bara lake. Men de kanske finns där =)
                  myspace.com/klubbdist

Kommentera

Nej det är inte förkallt i vattnet. Fisket efter Gös är bättre längre ner i ån och som Allesandro skriver går det även upp Gös i Funboån!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Hornswoggle, 2024-06-22, 11:38
                    2 svar
                    809 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg marryjoy63  
                    Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
                    2 svar
                    454 visningar
                    3 gillar