Sejfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sejfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sejfiske

    Tjena Fiske kamrater

    Tänkte berätta om en fiskeresa förra sommaren till lavangen i nord Norge
    En mysig liten fjord inte allt förlångt från Riksgränsen.När jag åker till Norge o fiskar har jag alltid med mig min båt en Flipper 620 den är utrustad med bla webastowärmare, gasolspis. Båten är också utrustad med
    3st djupriggar samt autopilot plotter o ekolod.Tanken med resan var att prova sejtrolling i en fjord Rikligt med grov sej. Sagt o gjort vi kom fram till campen sjösatte båten åt en stadig lunch och sen ut . Tänkte jag skulle följa 100 m linjen på plottern. Mina två vänner började rigga två djupriggar med tanke på att jag vill ner minst 35 m längst ned bakanför lodet med Rapala Magnum firetiger 18cm på andra Bomber Magnum mother of pearl 18cm . Tanken med färgerna var att vi ville dom skulle synas så bra som möjligt. 5-6 m upp stackade vi med Yo Zuri crystal magnum 16.5 cm på bägge i flou grön gula färger en med UV.Riggarna var nere på 44m efter m räknarna men ca 35 meter på ekolodet perfekt! Nu kör vi
    Satte farten på 2.2 knop. Efter några minuter kom dom första bågarna upp på lodet. Vänstra spöet med Rapalan niger till och sen skriker rullen tyvärr släpper denna men ca 10 minuter senare har vi landat vår första sej på bombern 11 kg väger den. Under dessa dagar landar vi mycke fisk inte en sej under fem kilo. Vi håller oss efter100 meterlinjen i stort farten får däremot justeras beroende på morgon, kväll,hög eller lågvatten. Största sej 15.5 kilo tagen på Rapala Magnum cd22 SM. Ibland högg dom bättre på 14 cm wobbler. En av dom roligare fisketurer jag har uppleft.

  • #2
    Kan tänka mig det var trevligt. Var välldigt bra sej fiske förra året när det väl kom igång. Bor på Rolla och fiskade endel sej-pass utanför Hamnvik mot Gratangen. Enorma mängder sej många dagar. Bra snittvikt med.

    Det med du säger med storleken stämmer med. Vissa dagar går mindre bete mycket bättre, andra dagar är det tvärtom och dom vill ha stora beten. Samma med farten, ibland funkar långsammare bättre, ibland äre full speed som gäller. Kör dock mest speed-jigging men trolling är fint det med och funkar super!

    Vilka datum var du där?
    www.halibutkingadventures.com

    Kommentera


    • #3
      Jag var faktiskt där två gånger i somras i början av juli o mitten slutet på augusti. Jag tycker nog dom högg mer på större beten i juli trots att när man vände sejen med munnen neråt rann det ut mängder med ca 5cm småfisk ur dom. Har faktiskt inte provat speedjigga sej i norge. Fiskar du med en haspelkvarn då eller? Jag har grejor för det efter en resa till Panama där vi bla speedjiggade amberjacks som var kul som tusan. När man får mycke sejar upp mot 15 kilo undrar man ju var 20 kilos sejarna håller till. Jag ska prova köra efter 200 m linjen på plottern nästa gång o prova speedjigging när jag får bågar på lodet. Jag tror ju att storsejen går djupare där det är 200 m så trolling blir svårt.Nu närmast väntar skreifiske på lofoten 15 mars åker vi det börjar suga i fisktarmen.

      Kommentera


      • #4
        Blir nästan uteslutande haspel när jag speed-jiggar, allt mitt sej-fiske är via speed-jigging med, förutom då jag provar nya ställen. Kör med djupriggen då ibland medans man tuffar runt och letar efter fisken/utforskar området, brukar oftast ha den på runt 35-40 m djup (ser tyngden på ekolodet). Annars kör jag bara på tills jag ser fisken och stannar rakt på den. Riktigt kul när man ser jiggen släppas ner på lodet och hur sejen tar fart mot den, eller om man släpper jiggen under sejen och sedan ser hur den simmar efter jigen på vägen upp i full fart. Då vet man att det smäller 9/10 om den är lite på hugget.

        Det händer ibland att jag provar multirulle setupen när man provar nån riktigt tung/stor jigg, eller bara vill variera för skojjs skull, men nånstans runt +95% av allt fiske sker med haspel. Har lite att göra med att mina spön till multirullarna inte är optimala att fiska sej på, lite för styva/starka då jag använder den setupen till hälleflundra fiske. Annars är det inge fel att speed-jigga med en fin multirulle med hög utväxling. Går även många sejar runt 15 kg innan man får en runt 20 kg oavsett hur djupt du fiskar, massvis fler runt 10-12 kg. Finns helt enkelt inte allt för många av dom riktigt stora tyvärr.

        Brukar själv speed-jigga där det är runt 150-250 m djupt, även på andra ställen här i krokarna, inte bara utanför Hamnvik mot Gratangen (kör inte i Gratangen). Men fiskar dock inte i/utanför Lavangen heller, så möjligt dom går annorlunda där omkring. Men med tanke på hur bra fiske ni verkat haft så vette fanken om ni finner större (20 kgs) bara för att de blir djupare, möjligen lite högre medelvikt, men kan inte egentligen uttala mig om Lavangen specifikt. Skulle jag dock köra på 100 m i mina krokar så hade snittvikten droppat nått kilo iaf. Därav fiskar jag djupare, samt dom flesta ställen håller mer fisk på djupare djup med. Fiskar dock inte inne i fjordarna utan mer på "öppet" vatten.

        Vart jag än är så brukar jag se mest fisk runt 45-50 m djup, oavsett hur djupt det är. Även om jag ser endel djupare, så är det mest fisk runt 45-50 m. Att trolla lite över dom är bara bra oxå imo. Sejen gillar gärna att ta lite fart innan den nappar och inte få betet mitt framför munnen.

        Lycka till med skrei-fisket oxå! Varit förjävla kallt nu på slutet av vintern här, ovanligt kallt, vill själv ge mig ut och dra lite torsk men skippar det då det varit mellan -5 till -13 + vind varenda jäkla dag i flera veckors tid i rad nu. Så man tycket det borde vända snart! Har det varit nån dag med lite mildare väder så har det blåst satan istället. Varit ute på 1 tur för ca 3 veckors sen och då vart det endel torsk + en bonus kveite, men blåste så mycket så det tog inte lång tid innan jag begav mig mot hamnen igen. Gillar inte att fiska i vantar så blir snabbt kallt om fingrarna. Måste dock komma mildare väder snart, den här kylan kan omöjligt hålla i sig länge till :S.
        www.halibutkingadventures.com

        Kommentera


        • #5
          Jag har ett penn TRQ speedjigging spö o en Tica talisman 8000 haspel hängande på väggen får se till att ta med det till sommaren. Ja kallt som fn har det varit här hemma med speciellt nätterna - 27 28 grader. Hoppas det blir varmare i Norge också så du får ut o fiska.När vi fiskade skrei sist på lofoten för två år sedan var det + 10 grader på dagarna o sol nu är det -grader där med. Du som fiskar väldigt mycke går det att få hälle i mars är dom inte ute o leker då ? I fall vi blir less på dra torsk kanske man skulle pröva lite kveite fiske. Brukar i bland köra trolling efter kveite också. Jag vet inte men ibland tror dom känner att de inte är en fisk dom får i munnen o spottar ut wobblern. Jag har köpt mcrubber jiggar i vinter som ja ska prova med jiggskruv o stinger i stjärten få se om dom funkar bättre på tveksamma flundror

          Kommentera


          • #6
            Mindre flundra går att få året om. Dom stora/större är dock ute på djupt vatten och leker. Bonus kveiten jag fick var på ca 10-12 kg. Hade dock inte sattsat på kveite i mars utan hoppats på det som bonus fisk under torsk-fisket istället. Det var så jag fick min.

            När det kommer till trolling så funkar det. Har en Cannon Digi-Troll 10 TS med givare så kan köra bottomtrack. Gäller dock att modda utlösarn så att den inte löser ut så enkelt. Inte ens dom grövsta modellerna av utlösare är starka nog för att sätta kroken ordentligt så man minimerar risken för att tappa kveiten när den löser ut. Använder dock vanlig "kveite"-jigg istället för vobbler. Kör även utan extra trekrok med nästan alltid, så är oftast en välldigt grov singelkrok som ska drivas in.

            Är utlösarn stark nog så ska inte kveiten kunna spotta ut vobblern/jiggen då den driver in kroken/krokarna ordentligt. Mest kveite på trolling har jag dock fått på hederlig bonn-trolling med Jigg runt 300-400g på grundare områden som håller kveite (10-15 djup). Finns även en liten större fiske-camp vid mig där endel folk trollar kveite med stora djupgående vobblers på grundare områden med bra resultat, blir dock mest mindre kveite. Har själv fått kveite på en Sebile Koolie Minnow, versionen som ska dyka ner till 18m. Men mest har jag fått på vanlig bonntrolling med jiggar runt 300-400g. Trollar dock inte så fasligt mycket kveite längre då jag föredrar att jigga eller köra bait-fish efter dom. Största jag fått på trolling är 33 kg, så ingen beast direkt. Var rätt trevlig fight på 10-12m djup dock.

            Ska dock lägga lite mer tid på att köra bottom-track med djupriggen i år. Tror det kan vara välldigt effektivt på rätt områden. Enda jobbiga med att trolla på sommarn/sen-sommarn är att det är mycket dret i vattnet och det lätt fastnar på jiggen vilket gör att det inte fiskar effektivt. Har även provat med jigg-skruv men ibland fått problem med att få stora jiggar att gå fint i vattnet så kör alltid vanliga jiggar med bly-huvud på djupriggen iaf. Då får man även en stor fin singel-krok som sitter bra.

            McGrubber hade jag en kund som hade med sig, gäddfiskare som gilla att köra den och gärna ville prova här. Gav han ett jigghuvud han pula på den och första fisken han drog under resan och på den jiggen var en Kveite på 20.1 Kg. Satans vad glad och nöjd han var.
            www.halibutkingadventures.com

            Kommentera


            • #7
              Jag tänkte trolla med djuprigg efter hälle i Norge i sommar. Tänkte rigga en betesfisk med sked på djupriggen och stor cirkelkrok. Borde ge utdelning hoppas jag.

              Kommentera


              • #8
                Tack för alla råd o tips hittils. Nu låter detta lite fantasilöst men alla flundror jag fått på trolling har varit på westinsjätte lys.Har provat massa olika wobbler på andra sidan men njet dom har blivit nobbade har ingen förklaring på detta.. Vi har i
                i allafall landat ett femtontal helle i båten på trolling så det är ju i och för sej inte så många men helt klart är westinaren given på en sida av båten. I bland kör jag med två drivankare i för att få ner tomgångsfarten då o då gasar jag upp i två - tre knop har ofta fått hugg när jag drar ner gasen men som du säger de gäller att va me vid hugget många släpper.Jag kör med dom gulsvarta stora scotty klämmorna. Men du jag kom på en grej man kanske skulle prova en lång ex flourcarbontafs eller nylon av lite grövre storlek kanske klemmorna sitter lite hårdare om man fäster i tafsen ?? Dom klämmorna man skruvar i hop har du testat dom?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av jason88 Visa inlägg
                  Dom klämmorna man skruvar i hop har du testat dom?
                  Nej inte provat köra med tjockare fluoro/nylon i utlösarn, men bör absolut hjälpa, använt mig av high-tech tekniken med ett bunt-band för o nypa åt hållarn extra hårt. Har Bluewater Research Offshore Release, ska vara "extra starka" men räcker inte när man har 500g jigg på enligt mig + flätlina i utlösarn, skall dock vara en av dom starkaste utlösarna på marknaden. Menar du dessa klämmor? Inköpte några i vintras för att prova men inte hunnit än. Men verkar lovande.

                  Var ute på en kort tur idag btw. Tänkte fiska torsk men blåste för mycket så jigga lite kveite utanför hamnen. 1 upp i båten 2 som kolla på o cirkla runt jiggen utan att bita. Nöjd med det då månen + tidvattnet var helt fel, 1h30m fiske. Blir en kort tur imorn med om vädret tillåter.

                  Click image for larger version

Name:	utlösare.jpg
Views:	1
Size:	512,4 KB
ID:	1786414
                  Senast ändrad av Halibut King; 2018-03-02, 00:38.
                  www.halibutkingadventures.com

                  Kommentera


                  • #10
                    Den där utlösaren ser jättebra ut var har du köpt den? Jag har två lod o två givare på min båt en 35 graders o en 11 grader
                    P66 det borde ju gå prickfiska efter sejen då på 40 - 50m när bågen syns på 11 graders lodet kan den inte vara allt för långt borta max 10 m cirkel från givaren?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 472 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2
                     
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                    7 svar
                    967 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                    48 svar
                    3 309 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
                    1 svar
                    327 visningar
                    6 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                    14 svar
                    1 226 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Kolnej
                    av Kolnej
                     
                    Arbetar...
                    X