Gäddrapport på mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddrapport på mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tjena! Var ute ett par timmar igår kväll efter jobbet, runt omkring görväln. Mycket kontakt. Körde nästan bara offset riggad pigshad i nemo färg. 2 snipor upp, 5 missade.
    Hade en jäkligt lustig följare som följde efter enda till båten och så drog jag betet en vända runt båten och fortsatte följa ett varv runt båten. Jag kanske skulle gjort sånna där 8or dom brukar göra för muskies. Var runt 2.5/3 kg.
    Blir en vända efter jobbet idag med och testa lite. Skitfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
      Sådär. Gårdagens fiske var lyckat enligt mig, men jag har inte så höga krav. Trodde vi skulle fiska i Västerås men vi åkte ända bort till Strängnäs för att ligga och nöta i några utvalda vikar där. Dock var vi inte ensamma om det.
      Vädret var växlande sol/molnighet och det upplevdes inte så varmt som det har varit dagarna innan och idag även om termometern sa annat.
      Fiskade på växttäckta grunda flak på mellan 1,2 -1,8 m djup och nog fan fanns det fisk alltid. Vi tog tillslut 15 st gäddor och brände ungefär lika många hugg på 3 personer varav den finaste vägde ca 5 kg och var en välkonditionerad sak på ca 88 cm. Tyvärr så dog fisket av en del efter lunch och blev bara segare och segare ju längre eftermiddagen led och dom fiskar vi fick var små och tog betet väldigt försiktigt, därav många brända hugg.

Vi hade även en annan guidad båt bredvid oss med 4 man i båten och dom fångade lite fler gäddor än oss men ingen större storlek där heller vad jag förstod det som.
      Vilka beten och färger var det som gick bäst?

Kommentera

Ursprungligen postat av Lundblom Visa inlägg
        Vilka beten och färger var det som gick bäst?
        Naturtrogna färger nästan uteslutande.
        Westin Swim 12 cm susp - Fegis, Perch, Skitmört.
        McRubber Jr - Rügen herring, den där svarta rackaren med guldglitter i.
        Johnny Vobbler - Herring.

Prövade skrikiga färger på eftermiddagen när fisket dog men det hjälpte inte.
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
        8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Kommentera

Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
          Naturtrogna färger nästan uteslutande.
          Westin Swim 12 cm susp - Fegis, Perch, Skitmört.
          McRubber Jr - Rügen herring, den där svarta rackaren med guldglitter i.
          Johnny Vobbler - Herring.

Prövade skrikiga färger på eftermiddagen när fisket dog men det hjälpte inte.
          Ok tack, kul att veta.

Kommentera

Då har man lagt ett till pass på Mälaren. Otroligt segt fiske, fick ett par skapliga mellan 90-100 cm på en grynna, inte ett pet på grejerna förövrigt. Antagligen för varmt och soligt ute nu....

Kommentera

Aldrig haft så dåligt vårfiske som i år. Stendött i mina säkra vikar. Har varit varmt och soligt (det enda vädret som varit) varje tur och oftast minimalt med vind. Tagit i snitt en gädda per tur om ens det och de har varit små. En hel del nafs.

Nu får det räcka för i år.

Kommentera

Problemet är ju att det inte blivit någon vår, det blev ju sommar på en gång. Högsta temperaturer i maj som jag vart med om. Vattnet som brukar ligga runt 12-14g ligger nu runt 18-20, knappt blåst senaste 3veckorna (i min region) och 25grader, vilket verkar vara över hela landet.
                Tror att ni som fiskar och grunt (för att det normalt brukar gå den här tiden på året) måste ut på mycket djupare vatten där det är något svalare och solen inte pressar på

Kommentera

Jag tycker det är svårt att vet vart man ska prova på djupare vatten, en sak är väl att lägga sig just utanför en vassvik eller liknande men annars känns det som nålar i en massiv höstack när man är ute på djupare vatten.

Kommentera

Jag håller med dig. Vikar, gynnar och gräsbälten är ju betydligt lättare. Djupkanter mm känns som du säger att leta efter en nål i en höstack.

Kommentera

Ursprungligen postat av Amatören1 Visa inlägg
                      Jag håller med dig. Vikar, gynnar och gräsbälten är ju betydligt lättare. Djupkanter mm känns som du säger att leta efter en nål i en höstack.
                      Det är ju det som kallas sportfiske att inte få slemgurkorna serverade på ett fat utan att man får söka, söka, söka lite mer och hoppas man hittar fisken. Det går alltid att få en eller två snipor vid en vasskant. Men större fisk är lurigare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 207 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      174 svar
                      40 224 visningar