Gäddläget kring Norrtälje/Östhammar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddläget kring Norrtälje/Östhammar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddläget kring Norrtälje/Östhammar

Hur ser det ut med fisket efter gädda i Norrtälje och Östhammar trakten just nu?
    Hur långt gången är leken och har någon varit ute och kan rapportera hur fisket varit den senaste tiden?

Ursprungligen postat av niseye Visa inlägg
    Hur ser det ut med fisket efter gädda i Norrtälje och Östhammar trakten just nu?
    Hur långt gången är leken och har någon varit ute och kan rapportera hur fisket varit den senaste tiden?
    Hej Niseye;

Om Gäddfisket i Norrtälje- och Östhammarstrakten ligger på topp just nu lär det inte skrivas många rader här....
    Åk ut själv och fiska till helgen så får du de allra bästa svaren på dina frågor...

Grundtipset är att kasta i vikar där vinden ligger på...

Fiska inte på måfå!
    Den rutinerade fiskaren vet att 95 % av fisketekniken ligger i att hitta Gäddan. Om han hittar Gäddan på en plats så fiskar han av den ordentligt. Sedan ser han sig om efter liknande platser. Hittar han Gäddan i en sydvästvänd vik, så fiskar han i nästa sydvästvända vik. Hittar han Gäddan runt friliggande grynnor på 6-8 meters djup, så fortsätter han att fiska vid friliggande grynnor på 6-8 meters djup. Kommer han till en plats på morgonen som efter rådande omständigheter borde vara fångstgivande men ingenting händer, då återvänder han dit på eftermiddagen, och då brukar Gäddan nästan alltid vara på plats.

Anteckna alltid platsen där du fått en stor Gädda!
    Den stora Gäddan föredrar alldeles speciella viloplatser mellan jaktvandringarna. Vid en grynna kan man få en eller flera grova Gäddor vid varje fisketur. Vid en annan grynna, som ser nästan exakt likadan ut, får man aldrig ett hugg. Det kan vara någon kall undervattensström, alltför låg syrgashalt eller avsaknad av kamouflagemöjligheter som skiljer den ena grynnan från den andra.
    Ta alltid för vana att noggrant notera platsen där en stor Gädda har huggit. Skriv upp vindriktning, belysningsförhållanden, vattentemperatur, fångstdjup, vattenstånd, barometerstånd, bete, tidpunkt på dagen och fångstdatum. Dessa anteckningar kan tillsammans med andra iakttagelser komma till god användning vid ett senare, liknande fisketillfälle.
    En fångstgivande plats lönar sig att testa vid varje fisketur. När en stor Gädda försvinner från en bra ståndplats ersätts hon nästan alltid av en ny i ungefär samma storleksklass.

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand
    Leif Engström
    Senast ändrad av Old Firehand; 2018-05-14, 11:04.

Kommentera

Anledningen till frågan är 60mil enkel väg dit!
      Vi är ett gäng som har tillgång till stuga där och brukar försöka komma iväg tillsammans ibland för en helgs fiske. =)

Vi har vårat "utgångsställe" och alla våra fiskeplatser klara, men funderingen ligger främst i om fisket kommit igång efter leken? Eller är vi mitt i leken nu?

//Niseye

Kommentera

Har kompisar som fiskar där och enligt dom får dom mycket gädda nu
        Tror dom lekt färdigt, men inget jag kan svära på
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Mycket bättre igår än för ngn vecka sedan iaf
          Ytvattentemp 23.5 i grunda hemmahamnen...

Kommentera

Ursprungligen postat av niseye Visa inlägg
            Anledningen till frågan är 60mil enkel väg dit!
            Vi är ett gäng som har tillgång till stuga där och brukar försöka komma iväg tillsammans ibland för en helgs fiske. =)

Vi har vårat "utgångsställe" och alla våra fiskeplatser klara, men funderingen ligger främst i om fisket kommit igång efter leken? Eller är vi mitt i leken nu?

//Niseye

Hej Niseye;

Det framgick inte av din första fråga att du hade både utgångsställe och alla fiskeplatser klara....

Själv fiskade jag Gädda innanför Singö på Raggaröfjärden och utanför Hargshamn förr när min far Alf Engström levde och hade fritidshus i området...

Gäddor upp till 12 kilos vikt fångade vi både vår och höst och ibland blev det några på 14 kilo, men sådana Gäddor är kanske inte något som imponerar på dig eftersom du redan har alla fiskeplatser klara....

Lotta Lindh, Uppsala "Tungfiskeklubbs" skickligaste gäddfiskare, med en 16,571 kilos gädda fångad i Singösundet på en Swim Whizz 704. Lottas Gädda kan du se på bild och läsa om här... http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm ....

Old Firehand
            Leif Engström
            Senast ändrad av Old Firehand; 2018-05-14, 17:13.

Kommentera

Var på gräsö hela helgen. Varmt som mitt i sommaren, vattentempen skiftade otroligt mellan skyddade vikar där det var 15grader och ut mot mer öppet ca 10, sen där emellan. Fisket sjukt segt, högst troligt pga inga moln och blekte... På kvällarna hörde man det slå o plaska i vassen.
              Förra året lekte dom innan påsk, under påsken fiska jag utlekta hungriga gäddor. Kontraster

Kommentera

Var utanför hallstavik i helgen, planen var få tag i strömming och meta lite gädda men varken strömming eller gädda på plats. Var som om varenda fisk stod och tjurade någonstans alt bara står och väntar på strömmingen som troligtvis kommer in vilken dag som helst nu.
                Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Premiärturen i området i fredags var segt.
                  OBS att vi kom ut först vid 14 tiden (stekande sol) och vattentemp på 12-17. Då jag testade nytt område kan jag iof skylla på bristande vattenkunskap men första kontakten kom först vid 18 tiden i gles stubbvass ca: 1,5m djup
                  Vid 19-20 snåret var det mer aktivitet, kan dock inte meddela vilket typ av topografi som gällde då lodet dog men de stod i utkanten av vassen iaf.
                  Av de få vi fick (smått med top på 80cm) kunde jag iaf konstatera att 1 var olekt.

Hittade ingenting runt grynnor där de brukar käka upp sig efter leken lite märkligt då de borde ha gullat klart.

Som sagt har jag inte jättebra koll på just det området vi testade då och fick inte förmiddagsfiske så det är spekulationer.
                  Senast ändrad av nathe01; 2018-05-15, 00:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Niseye;

Det framgick inte av din första fråga att du hade både utgångsställe och alla fiskeplatser klara....

Själv fiskade jag Gädda innanför Singö på Raggaröfjärden och utanför Hargshamn förr när min far Alf Engström levde och hade fritidshus i området...

Gäddor upp till 12 kilos vikt fångade vi både vår och höst och ibland blev det några på 14 kilo, men sådana Gäddor är kanske inte något som imponerar på dig eftersom du redan har alla fiskeplatser klara....

Lotta Lindh, Uppsala "Tungfiskeklubbs" skickligaste gäddfiskare, med en 16,571 kilos gädda fångad i Singösundet på en Swim Whizz 704. Lottas Gädda kan du se på bild och läsa om här... http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm ....

Old Firehand
                    Leif Engström
                    Hej Leif.
                    Skulle vart lite tydligare i min första fråga, ursäkta för det! =)

Men vet inte vad du menar med att "storgäddor inte imponerar på mig" bara för att jag har mina fiskeplatser klara?
                    (Vi bor på utsidan Gräsö och har endast en liten båt så vi är begränsade till våra vanliga platser i närområdet av stugan).

Är tacksam för alla svar, självklart, men funderingen gällde fisket generellt just nu, hur leken har artat sig osv

Hälsningar// Nisse

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Hornswoggle, 2024-06-22, 11:38
                    2 svar
                    809 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg marryjoy63  
                    Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
                    2 svar
                    455 visningar
                    3 gillar