Få saker är så avkopplande som att sitta i en båt framåt kvällen och fiska abborre med några vänner, Vi åkte ut till min stuga vid Landsjön, strax norr om jönköping, la i sakerna i båten och var på väg ut vid 17:tiden. Nappen duggade tätt men det var bara småskit, så vi flyttade på oss (jag var fortfarande fisklös) På det nya stället nappade det åter igen bra för mina båda kompisar, men fortfarande bara smått. Jag hade fortfarande inte haft ett enda napp. Bytte ställe åter igen, denna gången var det inte fullt lika många napp, och fortfarande bara smått. Plötsligt tar det tvärstopp för mig, och rullen bara tjuter börjar med 30 meters rusning sen en meter lina in, 5 meter lina ut, en meter in 5 meter ut. Så håller det på tills jag nästan inte har någon lina kvar. men nu börjar den ge sig lite, får in 25-30 meter och får se ryggen för första gången, det är en gädda det var jag nästan säger på innan också, men det är klart det kunde varit en gös också, det är stort, väldigt stort. Ena kompisen kommenterar sarkastiskt "1 kilo typ"
Får in fisken tills den är ungefär 20 meter från båten, då inser den att den inte alls vill till oss och tokrusar 50 meter rakt bort mot en boj. sen blir det bara stumt, jag pumpar med spöet men det sviktar bara, har den trasslat in sig i bojen? jag försöker känna efter och när jag gör det rusar den 10 meter till, adrenalinet forsar ut genom öronen på mej och jag har lite svårt att prata. dags att försöka få den åt mitt håll igen, Denna gången får jag honom nästan ända in till båten och får se den ordentligt innan han rusar igen och ställer sig på botten 15 meter från båten ungefär, upp igen och ner. så håller det på ett tag innan han är tillräckligt trött för att komma ända upp till ytan, då är polaren där med håven och där ligger en präktig gädda. från napp till landning tog det ungefär 25 minuter.
Inte trodde jag att det skulle bli nytt PB på gädda när jag var ute med mitt UL -kit och fiskade abborre, men vågen visade 8 kilo och Jag skakade av upphetsning.
Facit för min del efter detta avkopplande abborrfisket? 3 gäddor, och jag hade en abborre på, men den släppte
Men, inte klagar jag för det
Får in fisken tills den är ungefär 20 meter från båten, då inser den att den inte alls vill till oss och tokrusar 50 meter rakt bort mot en boj. sen blir det bara stumt, jag pumpar med spöet men det sviktar bara, har den trasslat in sig i bojen? jag försöker känna efter och när jag gör det rusar den 10 meter till, adrenalinet forsar ut genom öronen på mej och jag har lite svårt att prata. dags att försöka få den åt mitt håll igen, Denna gången får jag honom nästan ända in till båten och får se den ordentligt innan han rusar igen och ställer sig på botten 15 meter från båten ungefär, upp igen och ner. så håller det på ett tag innan han är tillräckligt trött för att komma ända upp till ytan, då är polaren där med håven och där ligger en präktig gädda. från napp till landning tog det ungefär 25 minuter.
Inte trodde jag att det skulle bli nytt PB på gädda när jag var ute med mitt UL -kit och fiskade abborre, men vågen visade 8 kilo och Jag skakade av upphetsning.
Facit för min del efter detta avkopplande abborrfisket? 3 gäddor, och jag hade en abborre på, men den släppte
Men, inte klagar jag för det

Kommentera