Eftersom det var alldeles för fint väder för att bara sitte och titta stack jag ut på en runda kajaktrolling. Kanon väder, kanon vind och kanon temperatur
. Dessutom passade det bra att testa de nyinköpta trollingskedarna. Jag har kört med wobbler hela sommaren utan något som helst resultat så det var dags att prova något annat.
Efter en timmes trollande gav knarren ifrån sig ett mindre knyst. Bottennapp??? Nej, dipsyn och draget satt inte fast och det verkade inte tyngre än vanligt så jag satte tillbaka spöt och började paddla igen. Två sekunder senare kom det ett litet knyst till. Hm. Började veva in, dels för att kolla och dels för att botten börja närma sig trollingdjupet och jodå. Det satt en liten Gädda på.
Vikt ung 1,5 Kg. Alls inget stort men Gädda är det. Alldeles lagom storlek att smöra för svärmor med. Exalterad av hugget drog jag ut på djupare vatten mellan Blåvik och Tranås. Den första Gäddan högg på ca 10 meters djup så jag behöll dragen där. En halvtimme senare var det dags igen. Samma timida ljud på knarren, samma djup och nästan samma storlek.
Tyvärr blev det ingen C&R då draget satt sig så pass illa men desto mer på middagsbordet.
/Nils
. Dessutom passade det bra att testa de nyinköpta trollingskedarna. Jag har kört med wobbler hela sommaren utan något som helst resultat så det var dags att prova något annat.Efter en timmes trollande gav knarren ifrån sig ett mindre knyst. Bottennapp??? Nej, dipsyn och draget satt inte fast och det verkade inte tyngre än vanligt så jag satte tillbaka spöt och började paddla igen. Två sekunder senare kom det ett litet knyst till. Hm. Började veva in, dels för att kolla och dels för att botten börja närma sig trollingdjupet och jodå. Det satt en liten Gädda på.
Vikt ung 1,5 Kg. Alls inget stort men Gädda är det. Alldeles lagom storlek att smöra för svärmor med. Exalterad av hugget drog jag ut på djupare vatten mellan Blåvik och Tranås. Den första Gäddan högg på ca 10 meters djup så jag behöll dragen där. En halvtimme senare var det dags igen. Samma timida ljud på knarren, samma djup och nästan samma storlek.
Tyvärr blev det ingen C&R då draget satt sig så pass illa men desto mer på middagsbordet.
/Nils

Kommentera