Ja, va
- efter Söndagens trollingtur med två mindre Gäddor och med ett sådant drömväder går det inte att låta bli.
Stack från jobbet tidigt och körde ner till Blåvik. Sprang runt som en feberyr höna för att få ihop alla mina pinaler och komma ut på vattnet så fort det bara gick. Solen går ner redan halv 8 så tiden är begränsad. Efter en del om och men satt jag i alla fall i kajaken och paddlade norrut. Gårdagens paddeltur kändes i både armar och ben och kontorshänderna gjorde sitt bästa för att tala om att detta inte var det samma som att hacka på datorn.
Vinden hade lagt sig så det blev lite knepigt att få ut släpet. Normalt går det att driva med vinden och på det sättet få konstant press på dipsyn men det gick inte nu. Det blev i stället till att kasta ut draget snett bakåt med handen, sätta ner spöt i hållaren, sänka ner dipsyn precis under vattenytan för att därefter så smått kunna paddla ut linan med löst ställd broms. Men, med lite träning fungerade det bra.
Efter ca 20 minuter var det dags för första hugget. Det var ganska bestämt så hjärtfrekvensen satte lite fart. Halvvägs upp kom jag på att hala fram kameran. 2/3 upp kom jag på att hala fram tången. 3/4 upp såg jag att fisken höll på att simma in i den andra linan. Väl upp i ytan var det ett sådant hallabaloo att jag endast han ta en bild innan Gäddan bestämde sig för att det fick vara nog och själv skötte om C&R. Längden var uppskattningsvis mellan 60 och 70 centimeter och vikten kanske runt 2,3 - 3 Kg.
Det blev även en mindre innan det var dags att dra sig hemåt.
Precis som i går högg båda två på ung 10 meters djup. Väl hemma kan jag bara konstatera att det är inte mycket som går upp mot det här:
/Nils
- efter Söndagens trollingtur med två mindre Gäddor och med ett sådant drömväder går det inte att låta bli. Stack från jobbet tidigt och körde ner till Blåvik. Sprang runt som en feberyr höna för att få ihop alla mina pinaler och komma ut på vattnet så fort det bara gick. Solen går ner redan halv 8 så tiden är begränsad. Efter en del om och men satt jag i alla fall i kajaken och paddlade norrut. Gårdagens paddeltur kändes i både armar och ben och kontorshänderna gjorde sitt bästa för att tala om att detta inte var det samma som att hacka på datorn.
Vinden hade lagt sig så det blev lite knepigt att få ut släpet. Normalt går det att driva med vinden och på det sättet få konstant press på dipsyn men det gick inte nu. Det blev i stället till att kasta ut draget snett bakåt med handen, sätta ner spöt i hållaren, sänka ner dipsyn precis under vattenytan för att därefter så smått kunna paddla ut linan med löst ställd broms. Men, med lite träning fungerade det bra.
Efter ca 20 minuter var det dags för första hugget. Det var ganska bestämt så hjärtfrekvensen satte lite fart. Halvvägs upp kom jag på att hala fram kameran. 2/3 upp kom jag på att hala fram tången. 3/4 upp såg jag att fisken höll på att simma in i den andra linan. Väl upp i ytan var det ett sådant hallabaloo att jag endast han ta en bild innan Gäddan bestämde sig för att det fick vara nog och själv skötte om C&R. Längden var uppskattningsvis mellan 60 och 70 centimeter och vikten kanske runt 2,3 - 3 Kg.
Det blev även en mindre innan det var dags att dra sig hemåt.
Precis som i går högg båda två på ung 10 meters djup. Väl hemma kan jag bara konstatera att det är inte mycket som går upp mot det här:
/Nils

. Men, men, fiska det kan han.
.
DS
Kommentera