Gick upp tidigt i går morse (Lördag) för att sticka ut och trolla att tag med kajaken. Öppnade persiennen, konstaterade att det fortfarande var mörkt och hoppade tillbaka i sänghalmen en halvtimme till
. Hur som hafver, efter ett tags fisande under täcket, fruktost, ihopplockande av pinaler, svärande och släpande är jag i alla fall ute på sjön.
Nästan med en gång dyker det upp ett riktigt anständigt Abborrstim på lodet. Tillfälle att testa den nyknutna jigg-häckla, modelerad efter den här. Det hugger frekvent men inget som helst fastnar. Till sist kommer jag underfund med att jiggarna jag köpt kvällen innan på macken i Boxholm är skit - eller i alla fall krokarna. Det går nätt och jämt att sticka sig själv på dem
. Iden som sådan verkar dock lovand.
Således trolling för resten av turen. Efter att ha varit lite halvmulet och dessutom några spridda regndroppar börjar solen bryta igenom alldeles lagom till att släpet är utlagt.
Kör runt med ett par timmar och trollar på mellan 5 och 10 meters djup utan något resultat - smått frustrerande specielt som det är gott om ekon. Ny strategi, ner på 15 meter med båda släpen. 10 minuter senare har jag första hugget, en gädda på ung 2 Kg. Den släpper dock precis intil kajaken. 10 minuter senare är det dags igen och nu sitter den.

Vikt någonstans mellan 3 och 4 Kg och längden närmare 70 cm. Livlig som sjutton och inte helt lätt att få grepp om. Han/Hon lugnade dock ner sig och efter lite konstgjord andning
så drog den iväg med några rejäla virvlar efter sig
/Nils
. Hur som hafver, efter ett tags fisande under täcket, fruktost, ihopplockande av pinaler, svärande och släpande är jag i alla fall ute på sjön. Nästan med en gång dyker det upp ett riktigt anständigt Abborrstim på lodet. Tillfälle att testa den nyknutna jigg-häckla, modelerad efter den här. Det hugger frekvent men inget som helst fastnar. Till sist kommer jag underfund med att jiggarna jag köpt kvällen innan på macken i Boxholm är skit - eller i alla fall krokarna. Det går nätt och jämt att sticka sig själv på dem
. Iden som sådan verkar dock lovand.Således trolling för resten av turen. Efter att ha varit lite halvmulet och dessutom några spridda regndroppar börjar solen bryta igenom alldeles lagom till att släpet är utlagt.
Kör runt med ett par timmar och trollar på mellan 5 och 10 meters djup utan något resultat - smått frustrerande specielt som det är gott om ekon. Ny strategi, ner på 15 meter med båda släpen. 10 minuter senare har jag första hugget, en gädda på ung 2 Kg. Den släpper dock precis intil kajaken. 10 minuter senare är det dags igen och nu sitter den.

Vikt någonstans mellan 3 och 4 Kg och längden närmare 70 cm. Livlig som sjutton och inte helt lätt att få grepp om. Han/Hon lugnade dock ner sig och efter lite konstgjord andning
så drog den iväg med några rejäla virvlar efter sig
/Nils

.
Kan också vara att det redan lagts för mycket pengar på wobblers
Kommentera