Skriv om ditt fiskepass! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skriv om ditt fiskepass!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skriv om ditt fiskepass!

    Forumet är fullt av utrustningsdiskussioner men ganska lite om själva fisket.
    Skriv gärna några rader eller en hel roman om ditt fiskepass!

    Jag börjar.
    Gav mig ut på första isfiskepasset på mer än 20år igår. I ett försök att jinxa vädergudarna inköptes utrustning för ismete innan jul. (Om man köper grejor för isfiske blir det en mild vinter och man kan fiska från båten, right?) Nåväl, det har varit vinter i Skåne under någon vecka och från tågfönstret har jag sett isarna växa. Lastade fiskegrejor och hund och åkte till sjön. Konstaterade snabbt att isen bar med absolut minsta tänkbara marginal. Vi snackar ca 3cm is... Inte aktuellt att gå ut någon längre bit. Lyckades trampa genom isen inne i vassen och blev blöt till knäna. Skönt med torrdräkt! Satte ut mina tre spön på en plats där gäddorna brukar ta jerkbaits så här års.
    Rätt segt tyckte fiskehunden Kelli, som dock uppskattade utomhuslunch. Efter ca 45min såg jag ena vippan fälla, sakta sakta. Smög fram till spöet och konstaterade att fisken spottat ut betet, en knot inköpt på citygross. Antagligen för exotisk mat för sjöns gäddor... Fortsatte ytterligare en dryg timme innan jag avbröt. Ingen ytterligare kontakt och ingen möjlighet att flytta mig till plats nr 2 pga för tunn is.
    Sammanfattningsvis framsteg. Har inte ismetat på säkert 25 år och aldrig fått något, nu fick jag iaf napp!

  • #2
    Gött o höra , när blir det nästa pass?
    Ta inga risker ,lurigt med tunn nyis.
    Dagens anekdot 68 var en kall vinter då var jag 12. Vi cyklade ut på havsisen för o pilka torsk. Som väl var kände inre morsan och farsan till det. Resurserna på den tiden var magra ingen isborr vi använde yxa ett riktigt fyspass. Underdelen på ett spö och en haspel. Stor torsk fanns . Galet att vi fick hålla på.
    En annan tid - Peter b

    Kommentera


    • #3
      Nu töar det så det blir möjligen kajaken i strömmande vatten nästa helg eller så.

      Härligt med havsis även om det låter som att ni hade en del tur, inte bara med fisket!
      Vet att vi åkte skridskor ute i Bohusläns skärgård någon gång under det tidiga 80t. Jag var antagligen nära att bli sänkt i en vak för jag minns att jag gnällde rätt mycket. Nu i vuxen ålder förstår jag hur fantastisk möjligheten till skridskoåkning där var för min skridsko och seglingsälskande farsa, synd att han behövde släpa med sig en otacksam son... Till mitt försvar får jag säga att jag var rätt dålig på att åka skridskor och dessutom hade hockeyskrillor när morsan och farsan hade långfärdsskrillor.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
      171 svar
      39 476 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Hepper2
      av Hepper2
       
      Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
      7 svar
      970 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg anteman
      av anteman
       
      Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
      48 svar
      3 309 visningar
      2 gillar
      Senaste inlägg anteman
      av anteman
       
      Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
      1 svar
      328 visningar
      6 gillar
      Senaste inlägg Old Firehand  
      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
      15 svar
      1 354 visningar
      2 gillar
      Senaste inlägg MathiasJK  
      Arbetar...
      X