Öringfiske i sommarvarmt badvatten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öringfiske i sommarvarmt badvatten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Öringfiske i sommarvarmt badvatten.

    Blir lite av ett uppsamlingsheat . Har fiskat tidiga mornar - en till max 2h vid gryningen och bara gett mig ut när det varit frånlandsvind. Vissa dagar har morrontempen i luften gått ner mot 11-12 grader och det har gjort öringen lite piggare.
    Dessa dagar har gett 5-15 öringar per tillfälle men tyvärr så hör de hemma i kindergarten. 3 öringar har varit ngt bättre : en 46a, 51a och en fet 53a.
    Det gäller o spurta nu sista månaden innan stängning. Skall försöka få till två pass på sydkusten om vindarna är de rätta.
    De hade kanonfiske under några veckor i juli när vinden drog ut allt varmt ytvatten och tempen i havet låg på 12-13 , då togs riktigt många stora öringar.
    Peter b

  • #2
    Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
    Blir lite av ett uppsamlingsheat . Har fiskat tidiga mornar - en till max 2h vid gryningen och bara gett mig ut när det varit frånlandsvind. Vissa dagar har morrontempen i luften gått ner mot 11-12 grader och det har gjort öringen lite piggare.
    Dessa dagar har gett 5-15 öringar per tillfälle men tyvärr så hör de hemma i kindergarten. 3 öringar har varit ngt bättre : en 46a, 51a och en fet 53a.
    Det gäller o spurta nu sista månaden innan stängning. Skall försöka få till två pass på sydkusten om vindarna är de rätta.
    De hade kanonfiske under några veckor i juli när vinden drog ut allt varmt ytvatten och tempen i havet låg på 12-13 , då togs riktigt många stora öringar.
    Peter b
    Du som har pannben borde prova på kustfisket i Vättern i höst.

    Kommentera


    • #3
      Hade ju varit fint o komma ut o ge silvertorpederna en chans nu på slutspurten..
      Synd man har en jäkla cyborg-ställning på benet efter sommarens kraschade knä så man inte får på vadarbyxorna..
      Får nog fan ta o ge det en chans från båten i år istället..

      Kommentera


      • #4
        Har lekt med Vätterntanken - lite sugen men det är så många andra lokaler jag vill testa.
        Kommer o köra sydkusten , Höganäs o hjemmebanan innan stängning - pallar inte mer.
        Kanske Danmark i höst , hänger på working class hero. Polarn alltså.
        ​​​​​​​Peter b

        Kommentera


        • #5
          Yes, det var en period där när tempen gick ner ordentligt. Kallt vatten från Blekinge kom in och över en natt sänktes tempen med 8-9 grader vilket ledde till riktigt bra fiske mitt i sommaren. Sedan normaliserades det men riktigt fina fiskar har kommit upp på morgon- och kvällsfisket. För egen del har det bara handlat om kvällsfiske eftersom jag börjar jobba tidigt men så sent som förra passet fick jag upp en skaplig firre på knappt 4 kg. och jag har sett ovanligt många bilder på fina fiskar i år.

          För min del har det knappt varit lönt att börja fiska förrän solen börjat gå ner och på morgonen verkar det vara tiden innan soluppgången som är hetast. Så ut och kör innan fredningen kommer!

          Skitfiske.
          Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

          Kommentera


          • #6
            Svårt o träffa den rätta dagen. Precis hemkommen från ett hjältepass. Åkte 04 fr Hstd fick en ofrivillig halvtimmas paus vid Landskrona. Slängde i strax efter 6. Vinden fint i ryggen o bra rörelse. En liten firrade luftade - hade en stöt på den. Fick en 30a o en 50a. Men sämre än väntat. Vinden vred efterhand och blev sydlig och vattnet kändes varmare och det blev skvalpigt i vinden. La ner strax efter lunch .
            Tveksamt om jag hinner med ngt mer pass på sydkusten , blir ett besök hos dottern i Berlin och sen är det bara 2 dar kvar på säsongen i Skåne så det får bli på hjemmebanan som jag kämpar september ut.
            Peter b

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
            171 svar
            39 477 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Hepper2
            av Hepper2
             
            Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
            7 svar
            970 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman
            av anteman
             
            Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
            48 svar
            3 310 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg anteman
            av anteman
             
            Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
            1 svar
            328 visningar
            6 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
            15 svar
            1 360 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg MathiasJK  
            Arbetar...
            X