Lyckad kväll på Vättern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lyckad kväll på Vättern

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lyckad kväll på Vättern

    Har som vanligt på sommaren dragit land och rike runt och fiskat. Hemma igen efter fyra veckor. Såg att det skulle bli en hyfsad kväll vädermässigt på Vättern. Kasta in allt i bilen och båten och drog iväg. Rampa i vid 17-tiden och satte igång att trolla. Passerade ett stort stim av vad jag trodde kunde vara röding. Markerade stället till senare. Är ju trolling amatör så jag kör bara med tre spön. Efter 20 minuter kom första hugget. Bra fajt uppe i ytan. Upp kom en 2.5 kilos öring, riktigt fin. 10 minuter senare small det på andra spöt. Kände att det var en lax, de är så grymt starka. 2 kilo vägde den in på. Sen hände inget på en timme innan en lite röding klev på. Klockan närmade sig 21 så jag veva in och åkte till punkten jag markerat tidigare. På andra släppet small det till ordentligt i mitt kanske inte helt rätta spö för ändamålet, inte heller multirullen för abborre heller. Ordentligt spöböj och ganska lång fajt. Till slut kom en väldigt fin röding upp på 3.4 kilo som fick avsluta kvällen.

  • #2
    Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
    Har som vanligt på sommaren dragit land och rike runt och fiskat. Hemma igen efter fyra veckor. Såg att det skulle bli en hyfsad kväll vädermässigt på Vättern. Kasta in allt i bilen och båten och drog iväg. Rampa i vid 17-tiden och satte igång att trolla. Passerade ett stort stim av vad jag trodde kunde vara röding. Markerade stället till senare. Är ju trolling amatör så jag kör bara med tre spön. Efter 20 minuter kom första hugget. Bra fajt uppe i ytan. Upp kom en 2.5 kilos öring, riktigt fin. 10 minuter senare small det på andra spöt. Kände att det var en lax, de är så grymt starka. 2 kilo vägde den in på. Sen hände inget på en timme innan en lite röding klev på. Klockan närmade sig 21 så jag veva in och åkte till punkten jag markerat tidigare. På andra släppet small det till ordentligt i mitt kanske inte helt rätta spö för ändamålet, inte heller multirullen för abborre heller. Ordentligt spöböj och ganska lång fajt. Till slut kom en väldigt fin röding upp på 3.4 kilo som fick avsluta kvällen.
    Hej Fiskefuralles: Jag trollingtävlingsfiskade med Johan Abelsson i Vänern 1986 - 1991, i Vänern, Vättern och Pukaviken med Reinhold Teramo 1992-1993 och med Alpo Tiila och Kalman Kovac 2004 och 2005. Största Laxen jag varit med och fångat vid trolling i Vättern vägde 16,5 kilo och det var två nätter före midsommarafton 1965. Skeppare på den stora, ruffade ekbåten var Sven Olov Edholm, Vadstena. Under många år på 1960 - 1970-talen bjöd Sven Olov Edholm (in memoriam) ner mig till nattligt midsommarfiske efter Lax, Röding och Öring i Vättern. Vi gick ofta ut på Vättern vid 21-tiden på kvällen och fiskade fram till 7-tiden på morgonen.
    Go for the Big Salmons!
    Old Firehand Leif Engström

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
    171 svar
    39 644 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Hepper2
    av Hepper2
     
    Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
    60 svar
    12 398 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Honk
    av Honk
     
    Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
    15 svar
    1 424 visningar
    2 gillar
    Senaste inlägg MathiasJK  
    Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
    12 svar
    1 340 visningar
    8 gillar
    Senaste inlägg lakefryken  
    Startad av TiSo, 2024-04-16, 17:37
    1 svar
    219 visningar
    8 gillar
    Senaste inlägg Flex
    av Flex
     
    Arbetar...
    X