Drevviken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drevviken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kopellos
    replied
    Mitt livs första gös, Äntligen!

    Började med att jag fick en gädda på 3,9 kilo. Den var kopiöst stridbar för sin vikt. Rusade i från båten 4:a gånger. Stod även under båten och tjurade ett tag. Den simmade piggt i väg när jag släppte tebax den. Fick sedan två till smågäddor.

    Strax bortom Trångsundssundet började det trilskas på så sätt att jag hade fisk på som jag tappade alldeles vid båten 2 ggr och hade hugg utan att få något ett antal gånger. Rodde flera vändor där vid vassstråket. Till sist fick jag en gös på ca 1 kg. Gick i från mitt c&r ideal och bonkade gösen. Den är grovsaltat å ligger i kylen och ska avnjutas i morgon med min tjejkompis. Det blir rätt å slätt in med den i ugnen, mer salt, peppar lite olivolja och citronstänk. Har inte kapat huvudet på gösen. Tycker det är pitoreskt å ha det kvar.

    Både 3,9 gäddan å gösen högg på min Strike Pro Buster Deep 6+ C29.
    Har numera två spöhållare och kör därmed med två spön. Testade en rapala
    som var ännu mer djupgående än min strike pro. Men rapalan är typ knallgul. Ska försöka få tag i samma modell av rapala, men i trevligare färg.
    Testade även grundgående wobblers med negativt resultat.

    Detta var en mycket trevlig fisketur på det hela.

    Lämna en kommentar:


  • Kopellos
    replied
    Oups. Det har jag inte tänkt på. Kör prima stum lina. Men den är grov. Kommer ej ihåg lintjocklek, men den klarar typ 30 kg enligt spec. Ska nog flytta över rullen från jerkspöet till vanligt kastspö. Det är roligare att drilla med längre å mjukare spö. Tror dock jag behåller tjockislinan. Bra å ha om en stor gädda nån gång hakar på.

    Jättekul att man kan trolla med 2 spön samtidigt.
    Jag kör alltid c&r så det lär inte störa eller utarma fisket allt för mycket.

    Om vädret tillåter så fortsätter jakten på min första gös till helgen.

    Ursprungligen postat av Stenbocken Visa inlägg
    ...om du inte kör alldeles för grov lina.

    Lämna en kommentar:


  • Stenbocken
    replied
    Ahh.. Strike Pro glömde jag. En ypperlig göswobbler.

    Du får ned den till 6-7 meter om du inte kör alldeles för grov lina.
    Flätlina är i mitt tycke överlägsen vid den här typen av fiske, och det finns ingen anledning att överdimensionera.

    Lämna en kommentar:


  • EnEndaGös
    replied
    Angående trolling och fiskekort: Kolla http://www.sportfiskarna.se/stockholm/kortet.htm om Sportfiskekortet, som gäller i Drevviken. Kortfattat: Dragrodd är tillåten, max tre spön, min 50 m från privat strand/brygga, minimått gädda/gös 40 cm.

    Lämna en kommentar:


  • Kopellos
    replied
    Köpte wobbler

    Oki, har köpt en Strike Pro Buster Deep 6+ C29.
    Den kanske i bästa fall pallrar ner sej 4 - 6 meter djupt.

    Ursprungligen postat av Stenbocken Visa inlägg
    Antingen köper du wobbler som tar sig ned till det djupet...

    Lämna en kommentar:


  • Stenbocken
    replied
    Du hittar oftast jagande frivattensgös runt språngskiktet i Drevan.
    Språngskiktet skulle jag tippa på(Har inte "trollat" gös i år) ligger runt 6 till sju meter.

    Antingen köper du wobbler som tar sig ned till det djupet, eller så blyar du ned via ett sänke ett par meter upp på huvudlinan. Det finns många bra göswobbler, men om jag bara fick köpa EN skulle jag köpa en Manns 20+ i en färg jag tror på.

    Under kvällen kommer gösen upp i vattenlagren och ditt fiske bör då riktas in mellan en och fyra meter ungefär. Här tycker jag att Nils Master Invincible funkar bra exempelvis.

    Gösen lyfter du rakt upp i båten genom att sätta handen under magen, och eventuellt en om stjärtspolen.

    Det finns gös överallt, men om du kör ett tag kommer du att hitta stråk som är lite extra heta.

    //Skitfiske
    Senast ändrad av Stenbocken; 2007-06-13, 09:31.

    Lämna en kommentar:


  • Kopellos
    started a topic Drevviken

    Drevviken

    Var ut nu i Fredagskväll. För första gången med båt. Jättehärligt väder, shorts å t-shirt.

    Rodde säkert totalt 1 mil. Fick 4:a gäddor. Största var ca 3 kg. Ingen gös. Tillhör tydligen god kotym att man stannar å pratar med mötande båtfolk. Ingen annan jag pratade med fick gös heller. Någon sa att Drevviken är typ 8 - 14 meter djup i mittfåran längs stora delar. Svårt att få ner en wobbler på sånt djup? Stämmer det att det faktiskt är tillåtet att vara en person i båten och trolla med två spön samtidigt förutsatt att man inte använder båtmotor, och givetvis har gällande fiskekort? Kan man fånga gösarna med en sån härn fishgripper som man använder till gäddor, eller lyfter man upp dem direkt i båten eller är det håv som gäller?
    Senast ändrad av Kopellos; 2007-06-13, 08:40.

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
171 svar
39 463 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Hepper2
av Hepper2
 
Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
7 svar
966 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
48 svar
3 309 visningar
2 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
1 svar
327 visningar
6 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
14 svar
1 190 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X