Det gäller båda abborre och gös.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Grr.. jag lyckas f*n aldrig!
Collapse
X
-
Gös är bäst på djupare vatten, runt friliggande grund och vid allehanda undervattensstrukturer (ryggar, branter osv) bästa ställena för abborre brukar vara vid inlopp och utlopp, få saker klår flötmete med löja i en liten åmynning vid en sjö en stilla sommarkväll.... *dregel*
Men grynnor och bryggor brukar också hysa abborre, jag tycker stenbotten (bevuxen sådan) är bäst för grövre abborre, men de finns över alla bottnar...
Kommentera
-
Jag metar med ett så känsligt flöte som möjligt (0.5-1g) och en liten krok, strl 14-20 med en maggot eller maskbit på, bröd sitter så dåligt på kroken, men det kan vara bra att mäska med...
Snart kommer väl P-U och predikar om sina kastnät, de kan nog vara effektiva, jag har inte provat än...
Kommentera
-
Jag brukar köra löjnät. Inget löjligt 5 meters, utan ett riktigt (tror det är 12 meter).
Men att meta löja är faktiskt ruggigt roligt. Kan ge roliga bi fångster också. Tog ett 10 tal abborrar på Torö förra sommaren på 2-5 hg. Alla kom upp på 5 intensiva minuter. Alla tog på en 1/10 dels maskbit. Kroken var storlek 16
.
Kommentera
-
jag har faktis fått borre på majs... vet itne om det är ovanligt men så är det =)
För övrigt så tror jag inte på majs till löjab, kanske om man tar extremt lite av ett majskorn, fast annas så är ju majskornet alldeles för stort både för kroken man använde och för löjans mun.
Sök på typ löja eller nåt i sökfunktionen här så kommer du hitta väldigt mycket om det, och även långa diskussioner om hur man fiskar den på bästa sätt..
><(((*>
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
|
2 svar
441 visningar