Ursprungligen postat av Mörtsnurb
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trolling Vänern&vättern.
Collapse
X
-
Hej LeifUrsprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej David J.; Vi blev helt "utskåpade" av löjjfiskarna och självförtroendet dök ner under "lågvattenmärket" lördagen 24/3 och söndagen 25/3 i våras när Björn C. och jag var och trollade efter lax utanför Åmål runt Djupskärsgrund, Grönskärsgrund, Laxgrund, Metgrund, Mjölnargrund och Västra Busen. Ytvattentemperaturen låg mellan 1,8 och 2,1 gr. C. Vi fick bara smålaxar medans norrmännen som låg och löjtrollade i 1,3 - 1,8 knops fart i "Bassängen" nordost om Claesbådarna kom in med ett skapligt gäng laxar mellan 8,1 och 9,8 kilos vikt båda dagarna. Det kändes tungt för oss som aldrig "slowtrollat" en meter med löja bakom båten.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Troligen var er fart (2,2-2,5kn?) lite i högsta laget, plus att Bassängen/Millesviksskärgård tycker jag iaf kan vara en oerhört produktivt plats just om senvintern/våren! Jag ligger till 99% i 1,7-2,1kn så länge vattnet är under ca 4C. Kan vara riktigt "känsligt" just farten, ibland 1,7-1,8kn ibland 2,0-2,1kn, bara att prova. Gamla tumregeln "kallare vatten - långsammare fart" tycker jag stämmer bra.
Men men, faktum är att största Vänerlaxen i vår båt togs i slutet av Januari -03 i ca 3kn(?), pga 12m/sek medsjö + knäckt gasvajer (satt bak i båten i 7tim och drog/jiggade med vajern, farthållning = svårt, ej att rekommendera!)
Samma sak gäller om hösten då vattnet är betydligt varmare (6-11C), säg oktober. Vet flertalet gamla "Vänernrävar" som flitigt brukar påtala att: "Nejnej, du kör inte ifrån en lax om hösten", dvs tveka inte på farter upp mot 4kn! En annan bekant, Jorma Karhialahti (Lappia Jorma) vet jag lyckats bra på just Kållandsöträffen med små StrikePro i fart kring 3,5-3,8kn, härliga hugg vart det visst också!
Ang avsökning av områden tycker åtminstone jag mönstret är kristallklart, dvs kallt vatten - koncentrerad fisk, varmt vatten......
Skitfiske på er!
Kommentera
-
Hej på er! Vi har bara gjort 4 turer på Vänern i höst hittills. Varenda ledig helg lyckas ju blåsa bort! Tur 1 blev det en lax på 3 kg och en öring på 4 kg. Tagna på löja. Tur 2: Öring på 4,5 kg och en för liten. Tog även en skaplig med fena. Körde plast. Tur 3: Då var vi med på Grums Vinterträff och körde tyvärr bom i det hårda vädret. Plast även här. Tur 4 var det rejält dimmigt och ledsamt. Dyningarna gick meterhöga. Vi tappade en bakom båten, fick en för liten men som plåster på såren fick en lax på 6,5 kg följa med hem. Även här körde vi plast. Väntar nu på lugnare vindar och nån grad kallare vatten så att man äntligen kan få blöta löjtacklen och invänta huggrushen!
Kommentera
-
Hmm...Ursprungligen postat av DavidJ Visa inläggEn annan bekant, Jorma Karhialahti (Lappia Jorma) vet jag lyckats bra på just Kållandsöträffen med små StrikePro i fart kring 3,5-3,8kn, härliga hugg vart det visst också!
Resultat Kållandsöträffen
Fast kanske nåt annat år..?/Magic
Kommentera
-
Hej MagnusUrsprungligen postat av magic Visa inlägg
Nej, inte i år, ber om ursäkt att det ej framgick. Minns faktiskt inte om det var i fjol (-06) eller i förfjol (-05). Bra och bra, han vann inte direkt men kom helt OK! Fiskade utanför Hällekis om jag ej minns fel, tydligen enda båt i dom vattnen (så långt han kunde se iaf!)...
Skitfiske Magnus!
Kommentera
-
Hej David; Tack för fina passningar! Hälsa Tapani att ni båda är välkomna på besök både före och efter Vättern-repan. Senast jag hörde Tapanis röst var när Alpo Tiila och jag skrapade Yttre Karvasen helt ren från brunalger med våra Purelure Big Horn spoons!Ursprungligen postat av DavidJ Visa inläggHej Leif
Troligen var er fart (2,2-2,5kn?) lite i högsta laget, plus att Bassängen/Millesviksskärgård tycker jag iaf kan vara en oerhört produktivt plats just om senvintern/våren! Jag ligger till 99% i 1,7-2,1kn så länge vattnet är under ca 4C. Kan vara riktigt "känsligt" just farten, ibland 1,7-1,8kn ibland 2,0-2,1kn, bara att prova. Gamla tumregeln "kallare vatten - långsammare fart" tycker jag stämmer bra.
Men men, faktum är att största Vänerlaxen i vår båt togs i slutet av Januari -03 i ca 3kn(?), pga 12m/sek medsjö + knäckt gasvajer (satt bak i båten i 7tim och drog/jiggade med vajern, farthållning = svårt, ej att rekommendera!)
Samma sak gäller om hösten då vattnet är betydligt varmare (6-11C), säg oktober. Vet flertalet gamla "Vänernrävar" som flitigt brukar påtala att: "Nejnej, du kör inte ifrån en lax om hösten", dvs tveka inte på farter upp mot 4kn! En annan bekant, Jorma Karhialahti (Lappia Jorma) vet jag lyckats bra på just Kållandsöträffen med små StrikePro i fart kring 3,5-3,8kn, härliga hugg vart det visst också!
Ang avsökning av områden tycker åtminstone jag mönstret är kristallklart, dvs kallt vatten - koncentrerad fisk, varmt vatten......
Skitfiske på er!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Tomt igen på Laxcup suzuki... En röding fredag. en lördag. och sen äntligen ett riktigt hugg. Blank lax på ca 6 kg som efter en stunds drillande var på väg mot håven. Tråkigt nog gick den mot kanten på håven i duktig sjö och slet sig. surt men sånt är livet. Någon annan som har något att rapportera?sigpicMörtsnurb
http://teamsilverguiderna.blogspot.com/
Kommentera
-
vättern idag, 10 talet retur laxar ocn en retur öring. ett trippel hugg och ett dubbel. fisket gick piss segt fram till ett par timmar innan mörkret då började det hugga men bara smått.---------------------------------------------------------------------------------------
Team Pikings
Kommentera
-
I helgen landades den första trollinglaxen i mitt liv. Trailade från västkusten upp båten till Hammarö (Skoghall?) och följde efter min väns jobbarkompis bort till något som hette Kils udde. Efter en lång dag med blåfrusna tår fick vi mot slutet av dagen påhälsning av en liten smal rackare på 56 cm. Men ändock vår första någonsin på vår andra trollingtur. Glada amatörer är vad vi är.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
609 visningar