ryssjor överallt i pukavik! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ryssjor överallt i pukavik!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gäddkramaren2008
    replied
    Jag måste bara säga att den här scaner...helt ärligt kan du inte skaffa dig ett jobb, ett liv eller, vänner för det verkar inte som du har något utav detta...... "snälla lägga ner dina låtsas att du kan paragrafer" ingen pallar lyssna på dig ändå...... Och om du nu kan och vet så mycket som du påstår varför skall du vara så hemlig med vem du är då?? När du leker tuff med att lägga ut andras namn.... Ledsen men var bara tvungen att kommentera denna patetiska människa.... Get a f******* life....

Lämna en kommentar:

• Scaner
    replied
    Uberola, Chris, med flera om ni nu anser att ni har kunskaperna.

Stig Lundin på länsstyrelsen håller på med en ny fiskevårdsplan.
    Rätt sätt att agera?

Alla ni som tyckter det är rätt att ha sönder nät och ryssjor var är ni nu när ni har en chans att göra något konkret?

Min kontaktperson på länsstyrelsen Skåne, en förtjusande dam vid namn Vibeke kan säkert förmedla skånska synpunkter till Stig.

Stonga di litta! Vau int räli!

Lämna en kommentar:

• JohanPiers
    replied
    .....
    Senast ändrad av JohanPiers; 2008-04-08, 14:08.

Lämna en kommentar:

• Scaner
    replied
    För er som vill ha chansen att påverka så passa på att låta er bli intervjuade.

"
    En av de viktigaste delarna i att ta fram underlag för en fiskevårdsplan blir att intervjua olika kategorier av fiskare och skärgårdsbor samt andra personer med kunskap om fiskbestånd, fiske samt växt- och djurliv i havet. Detta arbete bör ge utökad kunskap om viktiga lek- och uppväxtområden både för sötvattensarterna gädda och abborre men även för sill, sik, piggvar och skrubbskädda m.fl. arter. Vidare kan vi få en uppfattning om olika fiskbestånd beskattas uthålligt eller om överfiske förekommer i vissa områden.
    "

Uberola, Chris, med flera om ni nu anser att ni har kunskaperna.

Stig Lundin på länsstyrelsen håller på med en ny fiskevårdsplan.
    Rätt sätt att agera?

Stonga di litta! Vau int räli!
    Senast ändrad av Scaner; 2008-04-08, 13:47.

Lämna en kommentar:

• Scaner
    replied
    Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
    SG: Skulle inte du jobba? Trodde inte det hær gav dig något mer?

Man får helt enkelt agera martyr, se sin kropp som blott ett redskap. Tillståndet under vattnet ær på många håll så dåligt att det måste hænda något ganska snart.
    Det skulle vara utmærkt om KBV læste det hær. Dom kanske inte vet att det i snitt ligger ett omærkt næt per lekvik i hela skærgården. Att i stort sett allt sæljs svart.
    Eller att någon tidning går igång på det hær och blåser upp det till oigenkænnlighet.
    Men det ær tveksamt om några få små gæddor i en øvergødd skærgårdsvik ær så intressanta, om man ser till vad som hænder i øvrigt?
    Citat från BLT:
    "
    Det handlar om ett 40-tal ryssjor och ett tiotal nät som ligger runt holmarna i Pukaviksbukten, och under de senaste dagarna har det varit en upprörd diskussion i frågan på fiskesajten www.fiskesnack.com.
    Tonen är hätsk, eftersom sportfiskarna misstänker att det handlar om illegalt fiske. Flera inlägg har handlat om att man borde ta upp näten, och helst skära sönder dem, eftersom de tar så mycket lekmogen fisk.

Enskilt vatten
    – Det är tråkigt att kustbevakningen inte haft resurser att kontrollera det här fisket, säger Erika Axelsson på Länsstyrelsens fiskerienhet, som tagit del av webbdiskussionen.
    – Men man får naturligtvis inte plocka upp eller skada andras nät.
    Hon misstänker att ryssjorna och näten kan stå på enskilt vatten, där den som lagt ut dem har fiskerätt.

Allmänt vatten
    – Om de är på allmänt vatten gäller begränsningen sex ryssjor för fritidsfiskare. Och det här är ju Mörrumsområdets B-zon, så där finns det utförliga bestämmelser när det gäller nätfiske. Det får vara max 180 meter för fritidsfiskare.
    – Sedan 1 maj förra året måste alla ryssjor också ha flyktvägar för ål. Nätmaskorna får inte heller klara ett tryck på mer än tre kilo. Och det gäller även för den som har fiskerätt, säger Erika Axelsson.
    " Slut citat

Nu vet ansvarig på länstyrelsen i Blekinge att sportfiskare på fiskesnack inte kan fiskereglerna!

Nu vet även KBV i blekinge och läsarna av BNLT att det finns sportfiskare i Malmö och Blekinge som tycker det är ok att sabba andras egendom. Egenmäktigt förfarande.

Allt detta för att din gäddkramande polare Rikard Bergström lät gäddhjärnan styra.

Lämna en kommentar:

• DavidL
    replied
    SG: Skulle inte du jobba? Trodde inte det hær gav dig något mer?

Man får helt enkelt agera martyr, se sin kropp som blott ett redskap. Tillståndet under vattnet ær på många håll så dåligt att det måste hænda något ganska snart.
    Det skulle vara utmærkt om KBV læste det hær. Dom kanske inte vet att det i snitt ligger ett omærkt næt per lekvik i hela skærgården. Att i stort sett allt sæljs svart.
    Eller att någon tidning går igång på det hær och blåser upp det till oigenkænnlighet.
    Men det ær tveksamt om några få små gæddor i en øvergødd skærgårdsvik ær så intressanta, om man ser till vad som hænder i øvrigt?

Lämna en kommentar:

• Scaner
    replied
    Finns ju omvända förhållandet oxå.

Sportfiskare som scannar av yrkesfiskares bloggar, artiklar, rapporter, m.m.

Lämna en kommentar:

• Sg
    replied
    Ursprungligen postat av JohanPiers Visa inlägg
    Var inte så nailva att ni tror att fiskesnack är ett forum där bara sportfiskeintresserade går in läser/skriver och postar bilder. om det fungerar på samma sätt som på andra forum /andra länder så scannas den här sidan av då och då av betetillverkare, journalister (se bara om bulefisket på torsdag i uppdrag granskning).
    När det hettar till, som i detta ämne så kommer det som skrivs att läsas, av de man minst anar. Kolla på edgeflyfishings älvräddardel, där kraftverksbolgen har varit inne och samlat information. Det handlar inte om "en gubbe" utan om sakfrågan om det fria fisket som tycks vara en uppseglande fråga i politikens snåriga värld. lobbyister emot det fria fisket måste frossa när dom läser en sådan här tråd med diverse ogenomtänkta inlägg om att bränna och förstöra nät, när man inte vet om de är olagliga eller inte. Det moraliska i det hel diskuterar jag inte, bara rätt och fel enligt lagens mening.
    som jag sa tidigare så är det korkat att skryta om att man har förstört nät eller att uppmana till det om man är en "vuxen" människa.
    Mkt bra inlägg.

Lämna en kommentar:

• JohanPiers
    replied
    Var inte så nailva att ni tror att fiskesnack är ett forum där bara sportfiskeintresserade går in läser/skriver och postar bilder. om det fungerar på samma sätt som på andra forum /andra länder så scannas den här sidan av då och då av betetillverkare, journalister (se bara om bulefisket på torsdag i uppdrag granskning).
    När det hettar till, som i detta ämne så kommer det som skrivs att läsas, av de man minst anar. Kolla på edgeflyfishings älvräddardel, där kraftverksbolgen har varit inne och samlat information. Det handlar inte om "en gubbe" utan om sakfrågan om det fria fisket som tycks vara en uppseglande fråga i politikens snåriga värld. lobbyister emot det fria fisket måste frossa när dom läser en sådan här tråd med diverse ogenomtänkta inlägg om att bränna och förstöra nät, när man inte vet om de är olagliga eller inte. Det moraliska i det hel diskuterar jag inte, bara rätt och fel enligt lagens mening.
    som jag sa tidigare så är det korkat att skryta om att man har förstört nät eller att uppmana till det om man är en "vuxen" människa.

Lämna en kommentar:

• Sg
    replied
    Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
    Har nætfiskande gubbarna varit inne på fiskesnack??? Tidning(arna) (plural, mer æn en) Har någon mer tidning æn sydøstran skrivit om några næt i Pukavik? Det skulle vara en sensation i så fall!
    När har jag sagt att nätfiskande gubbar varit inne på fiskesnack? Jag har skrivit att tidningar nämnt fiskesnack.

Nu droppar jag denna diskussionen med dig. Jag har arbete att göra. Och jag känner inte att jag får ut mer av detta ändå.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
5 svar
612 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman