Äntligen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äntligen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Äntligen!

Ny fisketur till Väddö som efter några timmar gav utdelning i en mindre vik med viss blåst inåt land. Flera som klev av, oklart varför men byte till trekrok på inline betet gav två mindre upp, flera känningar och några (tyngre?) som klev av…. Kul dag!

Ni som kör med inline bete, har ni noterat att ni har känningar som inte fäster? Jag funderar på om betet, vissa beten vid vevstopp (och ev spöryck) glider fram en aning på tafsen och i så fall hamnar ju kroken längre bort från betet som fisken hugger på…? De jag fick upp tog på draget ej upphängarflugan.

Välförtjänta napp o fiskar.
    Polarn som är frälst på inlinebeten kör alltid enkelkrok och en rejäl sådan. Han tycker det krokar suveränt och har valt bort trekrok då han upplever att de mindre öringarna skadas mer.
    Jag kan märka stor skillnad på hur öringen tar betet från dag till dag , vissa dgr är det pang på andra kan det komma förvarning i form av nån stöt el dragning . Är man för snabb med mothugget då så kan man dra bort betet , brukar pausa " vända spöt" och hoppas på ett rejält svar och då möta upp.
    Trögt vid halmstadkusten hornisarna anfaller på bred front , men igår lyckades en skaplig öring ta sig förbi.
    53cm , nice. Click image for larger version

Name:	20250511_200756.jpg
Views:	331
Size:	2,11 MB
ID:	2654627
    Peter b

Kommentera

Vissa dagar kommer öringen bakifrån och tar betet. Då kokar ett stort inline bra. Men jag tror ju inte den försöker döda sitt byte med ett bett över stjärtfenan. Det är ett hugg emot huvudet. Då kommer det kroka dåligt. Det är nog därför spinnstopp funkar bra. Öringen tror den bedövat bytet. Så efter en känning i ett kast kan det löna sig att lägga ett kast i samma riktning med många stopp. Fisken tror den hittat sitt bedövade byte.

Eller så kan man fiska vobbler eller Bursells release tackel om man orkar.

Kommentera

Tack! Ja jag vet inte, kanske var de inte i tagen först men mer "på" när jag återvände. Körde tidigare och fortfarande med enkelkrok på vissa beten dock i mindre storlek, hade 1/0-3/0 (den större i beteskittet från SG)bförr om jag minns rätt men ett par mindre öringar fastnade då i munnen med kroken ut mkt nära ögat så jag gick ned i storlek.

I lördags högg de på ett mkt avgränsat område så jag nötte på där i samma riktning/område, den sista högg ca kl. 20.30 sen var jag nöjd.
        Jag kör ofta spinnstopp, tror det triggar hugg men kanske gör det, iaf med vissa in-linebeten, att betet glider bort från kroken... Så nu har jag satt ett litet flötesstopp strax ovan betet. Då glider den inte lika lätt men förhoppningsvis så pass väl att betet inte ger hävstångseffekt när öringen vänder, ruskar och vrider sig under drillningen. 53 cm är bra här (för mig), min största i år var 52cm med krut i rusningarna.
        Senast ändrad av anteman; 2025-05-13, 19:33.

Kommentera

Jag har ett flötesstopp typ 3-5cm framför mina inline. Då glider inte betet iväg från kroken vid vevstopp :-) har funkat klockrent för mig :-)
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Tack läste om det och kör så nu men det hjälpte inte i söndags :-)
            Så blåsigt 8-12 ms att multikitet fick vila i motvinden och ingen fisk... Revansch till helgen möjligen.
            Senast ändrad av anteman; 2025-05-23, 23:22.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
            6 svar
            2 185 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman
            av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
            174 svar
            40 177 visningar