Stora Sjöfallet/Ritsem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora Sjöfallet/Ritsem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stora Sjöfallet/Ritsem

Har just kommit hem från den årliga fiskeresan till Stora Sjöfallet och Ritsem området. Det har blivit ca. 20 resor nu.
    Första besöket i området gjordes 1965 när vi flög ut med ett gammalt bomplan som Norrlandsflyg köpt in. Det var inte många fotspår i området vid den tiden.

Fiskade då vid läibbajavrre, Sårkåjåhka samt Sårgåjavrre, trevligt område, trädgränsen slutar 400 meter längre upp. Läibbjavrre blev sedan förbjudet i många år, men har åter öppnats för fiske. Fin öring, om inte någon varit där och nätat. Har besökt sjön vid 5 tillfällen. Därefter har det blivit fiske norr om Sårkåjåhka bland annat sjö 666 (jävulssjön). Mycket stor röding, men svårfångad, den går på djupet och äter snäckor.

Senaste 6 åren har jag tillbringat söder om Läibbjavrre. Fått mycket stor röding, den största på 4,2 kilo. Det finns Röding på över 6 kilo i denna sjö.

I år blev det botten napp. Storm, regn, dimma och 5 grader i fyra dagar. Endast
    10 stycken rödingar med en medelvikt på 1 kg. (fyra fiskare)

Provade en Tempi (tältkåta) köpt på aktuion från Gooba. Passa er för den. Tål inte hårt väder, är till vissa delar felsydd. Den som sälj är för hög för hårt väder.
    Blåste sönder till viss del.

Nu är det bara att invänta nästa år och bättre väder.......

Hejsan, jag tänkte åka upp åt det hållet någon gång i sommar. Har varit i Ritsem-området några somrar och fiskat med blandat resultat. Brukar gå längs Vojatätno och även några sjöar i närområdet där höjdpunken blivit en röding på dryga 2 kg. Vilken tid på sommaren hjar det tagit som bäst där uppe vid Ubmas ?

Kommentera

Ursprungligen postat av sandling Visa inlägg
      Hejsan, jag tänkte åka upp åt det hållet någon gång i sommar. Har varit i Ritsem-området några somrar och fiskat med blandat resultat. Brukar gå längs Vojatätno och även några sjöar i närområdet där höjdpunken blivit en röding på dryga 2 kg. Vilken tid på sommaren hjar det tagit som bäst där uppe vid Ubmas ?
      Som du läst åker jag nu för tiden mest till Kalpejaure, heter på kartor Gålbejavrre, Brukar åka kring 20 juli, inte tidigare för då är det risk att det är is på sjön. Har kommit upp den 15 juli och då var det is. Första värmeböljan efter att isen släpp är perfekt. Men i den sjön bör man ha tillgång till båt. Svårt att få någon från stranden, i stort sett bara på fyra ställen. Läjpajaure som ligger söder om Sårkåjokka är numera en fiskekamp, en lapp hyr ut båtar där, inte bra.
      Däremot är finns det fin röding och öring i Sårkåjokka. Det finns några småsjöar nedanför läjpa, ned mot Akka som jag tänker besöka, det har bland annat varit SM i ´pimpel, de har inget namn, men om du kollar småsjöar vid utloppet på Valldajåhkå som rinner ut i Akka, ser du en med tillflöde från Valldajåhkå. Där var SM. Jävulssjön, 666, ovanför Ubmas finns stor röding, men mycket svår, djup och de äter snäckor på botten. Strax intill Tjoalmejavre, inget att åka till. har varit där. Sjöarna norr Ubmas finns ingen fisk.

Vid Kalpe ligger Rättsjaure, (Råhtjatjåvrre) stor röding, Går att få några från stranden. Men som sagt åk inte före 20 juli, björkskogen kring läjpa början av aug. Och om du i alla fall fiskar i Läjpa där det finns båt, så gå ned till banansjön som ligger 200 meter norr, där får du alltid ett antal öringar.

Kommentera

Kan tänka mej det är fantastisk natur däruppe, måste vara en upplevelse!
        mvh och lycka till på toppen av Sverige (nja kanske inte helt riktigt då )
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Okej, tack för dina detaljerade redogörelser, låter som att du varit där ett antal gånger.
          Tanken var att sjösätta en båt i ritsem och åka uppför dämningen och se var vi hamnar men då har jag några utgångspunkter iallafall. Själv har jag aldrig fått speciellt bra i fjällsjöarna i ritsemområdet utan det som har fångats har varit i strömmarna eller i ett utlopp. Men det kanske beror på att jag mest gillar att fiska i strömmar.
          Banansjön tror jag att jag har lokaliserat på kartan iallafall om den nu har fått namet efter sin form som jag gissar

Kommentera

Har samma tanke till nästa år, sjösätta i Ritsem och åka bland annat till utloppet på Sårkåjokka, men även till småsjöarna som jag beskrev. Det blir ett år till på "kalpe"
            Skall även kolla upp sjöar på den norska sidan, de som har förbindelse med Sallohaure och Vastenjaure, vilka ligger i padjelanta nationalpark på den svenska sidan, men är tillåtet i Norge.

Kul att höra om du får någon stor i strömmarna på Sårkåjokka, har lyckats där några gånger, över 2 kilos går att få....översta stora höljan, där går det att vada ut på en holme, och de går i strömmen utanför...

Kommentera

Just kommit hem från resan till ritsem Enormt lite vatten i dämningen i år!
              Blev en 5 dagars tur med båt från ritsem mot sårkåjåkkå. När vi kom dit vid utloppet sågs 6 båtar och 11(!) fiskare vid strandkanten... Var inte lönt att ens fundera på att fiska så vi åkte och slog läger vid utloppet av Valtajåkkå och fiskade i närområdet där.
              Jag läste nu om den där SM-sjön. Hade ingen aning om det, men där fanns det röding iallafall om än lite svårflörtade. Väldigt grund sjö som det syntes att det var fiskat i en del.. Fiskade i Valtajåkkå och fick en del öring och även röding i utloppet. Fiskade lite här och var med blandat resultat, lite halvtaskigt väder med regn och blåst. men det blir nog att åka dit fler ggr.

Kommentera

Fiskade du på båda sidorna om Valldajåkka? Det går även att fiska i Ravdojärrve (hos länsstyrelsen står det att den är förbjuden) men det är bara den nedre delen som är matsjö för en same i Vajaloukta. På vissa kartor ser det ut som en sjö, men det är en bäck som är en meter bred mellan dessa sjöar, så den övre, där det står en övernattningssuga är tillåten. Båda sjöarna har samma namn.
                Har fått en del i Valldajåkka, det finns dock ett fall på tre meter efter halva vägen upp mot Norge, där fisken inte kommer längre, det brukar dock bara stå småfisk där. För länge sedan fanns det en hägbro just över detta vattenfall, vandrigsleden till Läjppa gick denna väg, där det för hundra år sedan var en stor sommarvistelse.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                6 svar
                2 198 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                174 svar
                40 208 visningar