Skitfiske pga vädret? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skitfiske pga vädret?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skitfiske pga vädret?

Varit ute och pimplat 2 ggr i år. Första fisketuren var på sjön Lången i Burseryd och det började duggregna och var ingen snö på isen. Lyckades få några småabborrar i början och även ett par mörtar sen stendog fisket totalt och inte ett hugg.

Andra fisketuren som ägde rum igår var på sjön Spaden 7km utanför Burseryd. Soligt väder och högtryck fast utan snö på isen (men djupet var stort kanske 3-5+m) MEN fisket var värdelöst och vi fick bara en enda Abborre. Även dom andra som fiskade på sjön hade fått väldigt lite fisk. Sen sa en av dom att det var nordostlig vind. Så när vi för en gångs skull prickar in strålande solsken så förstördes fisket av just nordan vinden eller va det för att isen va utan snö?

Är mest för mete så pimpel är inte min starka sida så skulle gärna vilja få så mycket tips på det ideala vädret, vind, snö info jag kan få av er:> Även en länk till nån sida med info hur man fiskar med angeldon. har provat o tagit nån gädda men jag har smällt upp angeldon på helt random platser på sjöarna för jag har inte den blekaste var gäddorna står på vintern.

(isen var runt 15cm kärnis båda turerna)

Mvh Johannes
    Värsta fiskeupplevelsen: Var i kvalet till sm i kustfiske. Missade sm platsen med 40 gram. 25 minuter innan slutsignalen hade jag en fisk i handen...på något vis flög den ut i havet igen hehe hal som ***. den hade gett mig plats i sm

Prova med angeldonen längs vassar, vikar ,holmar
    eller grundtoppar som du vet om.
    Sätt upp 2 rader längs vassen
    Blankis kan ge segt fiske ibland men det finns alltid undantag .

Kommentera

Ursprungligen postat av Migo25 Visa inlägg
      Varit ute och pimplat 2 ggr i år. Första fisketuren var på sjön Lången i Burseryd och det började duggregna och var ingen snö på isen. Lyckades få några småabborrar i början och även ett par mörtar sen stendog fisket totalt och inte ett hugg.

Andra fisketuren som ägde rum igår var på sjön Spaden 7km utanför Burseryd. Soligt väder och högtryck fast utan snö på isen (men djupet var stort kanske 3-5+m) MEN fisket var värdelöst och vi fick bara en enda Abborre. Även dom andra som fiskade på sjön hade fått väldigt lite fisk. Sen sa en av dom att det var nordostlig vind. Så när vi för en gångs skull prickar in strålande solsken så förstördes fisket av just nordan vinden eller va det för att isen va utan snö?

Är mest för mete så pimpel är inte min starka sida så skulle gärna vilja få så mycket tips på det ideala vädret, vind, snö info jag kan få av er:> Även en länk till nån sida med info hur man fiskar med angeldon. har provat o tagit nån gädda men jag har smällt upp angeldon på helt random platser på sjöarna för jag har inte den blekaste var gäddorna står på vintern.

(isen var runt 15cm kärnis båda turerna)

Mvh Johannes
      Pimpla abborre är till 90% bara teknik för 10-15 år sen när ja pimpla mer aktivt så var man ute med killarna i fiskeklubben . Dom va stockholmsmästre å svenska mästare å allt vad det heter .
      På 4 Timmar kunde dom bästa dra 15-20 kg abborre ja fick i bästa fall 1 Kg på samma tid . Precis som i saltkråkan där farbror Melker Å nisse pimpla så kunde man byta hål med varandra å dom drog fisk i mina hål där ja kammat noll å byte vi så va det samma sak .

Blank is ska ju normalt sett vara bra då blir det ju bra jaktljus .

själv väntar ja på öppet vatten

/Fredrik

Kommentera

Angående blankis så tycker jag det fungerar bra sålänge det är djupt. Men när man pimplar väldigt grunt, runt knappt 1-2 meter så föredrar jag absolut snö på isen, eller att isen är grå..

Kommentera

tackar för svaren.

det snöar lite ute nu så förhoppningsvis får det ligga till helgen då jag ska ut för tredje turen i år.

Har slarvat bort varenda pirk jag hade när jag flyttade. Så vet ni någon bra pirk för abborrfiske? gärna nån lite mindre pirk runt 25mm. Och vet ni var o när man ska använda silver pirkar/silver brons/ ja alla olika. som sagt jag vet inte mycket om pimpel men vill lära mig:P har pimplat sen jag var liten men aldrig satt mig in i det dock. och när man pimplar så lite som mig är det svårt all bli självlärd på kort tid.

hoppas på bra svar
          Värsta fiskeupplevelsen: Var i kvalet till sm i kustfiske. Missade sm platsen med 40 gram. 25 minuter innan slutsignalen hade jag en fisk i handen...på något vis flög den ut i havet igen hehe hal som ***. den hade gett mig plats i sm

Kommentera

givetvis regnade snön bort under natten. var skitfiske igen igår. men ny snö föll inatt så förhoppningsvis får den stanna till nästa helg då man får göra ett nytt försök efter bra abborre fångst

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Hornswoggle, 2024-06-22, 11:38
            2 svar
            807 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg marryjoy63  
            Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
            2 svar
            452 visningar
            3 gillar