Team Pofs fiskerapporter 2009 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team Pofs fiskerapporter 2009

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fick du torskarna på bottenmete? Och isåfall, vart bottenmetar du? Och vilket agn? Jag kommer ju och från Lysekil så jag vill veta lite då jag aldrig fått nått mer än den jävla makrillen

Kommentera

Ursprungligen postat av Spuute Visa inlägg
      Fick du torskarna på bottenmete? Och isåfall, vart bottenmetar du? Och vilket agn? Jag kommer ju och från Lysekil så jag vill veta lite då jag aldrig fått nått mer än den jävla makrillen
      Torsk över kilot har jag bla fått i södra hamnen och ramsvik kollar du min sida under service för sportfiskare så ser du bra platser och vilka fiskar jag fått där.
      Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
      Nu även blog på gylta.blogspot.com
      Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

090523
        Ännu en solig men lite blåsig kväll efter jobbet, men vad gör man inte för lite avkoppling jo tar fram spöt som vanligt. Ställde mig och bottenmetade samtidigt som jag spanade efter makrill, såg några men för långt ifrån mig. Under tiden jag spanade så fick jag 2st hyfsade skrubbor och 3st småtorskar. Men under fisket såg jag något annat som fick mig att byta taktik och plats, kollade två ställen och på det andra satt efter 5min årets första fjärsing, strax efter ytterligare en på kroken, detta var orsaken till att jag bytte plats jag hade sett en fjärsing och kollade då säkra platser för den, detta gjorde ju att makrillen fick vänta för en ny art för året är ju mer värt. Men det var inte nog med detta, trotts att jag t.om på min sida visar var gifttaggarna sitter m.m. så givetvis stack jag mig ordentligt på fjärsing nr.2, jag åkte då hem för säkerhets skull och följde anvisningar för stick. Detta verkar funka då jag skriver detta är det 2 timmar sedan jag stack mig och fingret är bara lite svullet men det svider ordentligt i fingret. Men skulle det bli värre lär ni få läsa det i här i loggen.

Senast ändrad av hobbyfiske.se; 2009-07-28, 23:14.

Kommentera

090524
          Idag gällde enbart fjärsing åkte till gårdagens plats och började fisket med att få 2st sandskäddor. Strax efter så blev det en landad fjärsing, det verkade gott om dom och jag hade ett par tapp där jag såg fisken. Men tyvärr blev det inget men makrillen körde flera gånger så innan jag stack hem så drog jag 4st makrillar modell mindre som fick bli kvällsmat.

Senast ändrad av hobbyfiske.se; 2009-07-28, 23:14.

Kommentera

090525
            En helvetesdag började kl 04.00, hade svårt att somna redan på kvällen innan så när klockan ringde 04.00 hade jag sovit ca 3,5tim. När jag försökte stiga upp märkte jag att min rörelseförmåga var starkt nedsatt pga värk i lederna. Så jag lade mig igen för att se om jag skulle bli bättre strax innan kl sju insåg jag att förändring inte var nära så jag fick sjukskriva mig. Först vid 14-tiden var jag så ok att jag kunde ta mig till apoteket för att hämta medecin läkare skrivit ut ut till mig innan helgen. Men även här var oturen framme receptet fanns inte på apotekets dator och vi kunde inte nå läkaren, så jag fick gå hem utan medecinen som kunde hjälpt mig. Tog tillfälle att under dagen köra uppmjukningsövningar för att sedan på kvällen belöna mig med en kort stunds fiske. Det blev lite rötimpor och plattfiskar för mig och min bror. Jag fick också en ny art för mig en lerskädda, makrillen var inte vi våran närhet förrän strax innan hemgång då vi hade ett jättekok precis där vi stod men båda hade på bottenmeterigg så vi blev utan. Så för morgondagen gäller att vårda kroppen hela dagen och försöka få tag på medecinen, om sedan vädret tillåter så kan jag tänka mig ett kvällsfiske. Men är jag som idag så avstår jag nog för efter att jag kom hem så stelnade jag till ordentligt i bla axlar. Har ju problem med detta ibland men inte så mycket som nu, kollade därför med sjukvårdsupplysningen att inte mitt fjärsingstick kan ha något med det att göra. Dom trodde inte det kunde vara inblandat i detta då dom flesta symptomer försvann fort efter hembehandling, vilket tyder på att giftmängden troligen var liten, enda kvarvarande problem är att jag inte kan böja fingret helt normalt ännu.

Senast ändrad av hobbyfiske.se; 2009-07-28, 23:15.

Kommentera

090526
              Idag en lugn dag körde lite rörelseträning för leder och muskler, först på eftermiddagen kom medecinen dom missat tidigare. Fram på kvällen tyckte jag det var dax att gå ut lite tog med spöt, fiskade i ca 1,5 timmar sedan fick jag gå hem då delar av värken blev för mycket. Men denna korta stund blev riktigt lyckad med 6st fjärsningar tyvärr ingen stor. Tyvärr blev två så skadade att dom avlivades, sedan blev det en skrubba en sandskädda och en smörbult blev det också. Innan jag gick hem så kom ytterligare ett av många makrillstrim som höll sig i utkanten på kastlängd, men jag kastade ut ändå och en liten makrill var närmare land och fastnade. Efter detta gick jag hem och kurerade mig igen. Hoppas det mesta släpper när tabletterna börjar ge verkan det lär märkas i morgon bitti.

Kan tilläggas att den lilla vita bilen på understa bilden är fiskeristyrelsen som ofta är nere och kollar yrkesfiskare.

Senast ändrad av hobbyfiske.se; 2009-07-28, 23:15.

Kommentera

090527
                En underbar dag för kroppen medecinerna verkar så jag mår mycket bättre. Tog det ändå lugnt under dagen körde lite träning, då det blåste mycket lät jag fisket vara under dagen. På kvällen gick jag och min bror Ake i Teamet ner till hamnen en kort stund i stormen. Han ville gärna ha en fjärsing som han inte fått. Tro inte på f-n att han redan på första kasten får en som är årsbästa i teamet. Lite surt för en annan som dragit flera, men i fiskets värd finns det många överraskningar. Jag ställde mig på en i vinden utsatt plats och tänkte försöka få makrill, men vad händer jo helt plötsligt sitter första öringen för året på kroken. Inte mer än 23cm men det är ändå en art till listan, den snabbvägdes och mättes sedan direkt tillbaka igen. Några minuter efter det så satt det 3 makrillar på krokarna. Vi beslöt oss för att gå hem men brorsan hann med en liten stensnultra också. Men vi var båda nöjda med resultatet.

Senast ändrad av hobbyfiske.se; 2009-07-28, 23:16.

Kommentera

090528
                  Mina smärtor i lederna har man ju botat med tabletter, frågan är nu måste man bota fiskefebern (abstinensen) också. Slutade sent på jobbet och skulle handla efteråt, detta innebär att jag är hemma ca tjugo i tio på kvällen. När jag var på väg hem och passerade hamnen såg jag flera makrillkok på havet som låg lungt. Så fort hem in med mat i kyl och frys rycker åt mig ett spö och ner till hamnen. Var där ca 5 min i tio. När klockan sedan var 20över tio så hade jag 8st makrillar i påsen och åkte hem för att rensa då jag åkt från kniv m.m. Så nu har jag 16st fina filer i kylen som skall tillagas i morgon. Och jag som inte skulle fiska idag för att jag slutade sent. Tur man slutar tidiga i morgon och har helgen ledig. Fiskar jag tillräckligt mycket kanske fiskefebern lägger sig så man kan ta det lungt i veckan :-)

Kommentera

090529
                    Slutade jobbet 18.00 och vädret var underbart, så även idag så blev det en tur till hamnen när gojorn fått sitt. Första fisken på kroken var en skrubba strax under 500gr. Efter den blev det en fjärsing och 4st makrillar. Flyttade mig en bit och där blev det också en fjärsing och 4st makrillar. Det började bli sent så jag gjorde en sista förflyttning som gav först en gråsej den första för året, efter den en mindre torsk som högg på makrilltackel i ytan. Efter detta blev det ytterligare 8st makrillar varav 2st på 33cm övriga ganska små. 8st makrillar fileades för eget bruk och 8st rensades för att lämnas bort. Samtliga fiskar tog på makrilltackel utom skrubban som tog på räka och bottenmete.

Kommentera

090530
                      En underbar varm sommardag, jag förväntade mig inget av fisket på dagen och det blev heller inget speciellt. Men jag hade hopats på makrill på kvällen då vi var tre som gick ut för att fiska och två ännu inte tagit makrill i år. Dom enda makrillar vi såg var två som jag hade på men lossnade vid uppdragning på land. Inga kok eller tärndyk syntes som visade att dom var nära. Vi körde makrilltackel på alla djup och även med räka på kroken, ändå ingen makrill men det blev några skrubbor och torskar som högg istället.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 219 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      174 svar
                      40 230 visningar