Näbbgädda runt GBG? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Näbbgädda runt GBG?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Näbbgädda runt GBG?

Hej!

Jag är född och uppvuxen i Skåne, och varje vår kommer det som bekant in en massa näbbgäddor (horngäddor) längst den skånska kusten. Ett mycket trevligt fiske om man vadar ut nånstans och försöker ta dom på fluga.

Nu bor jag i södra Göteborg (Askim) och undrar om det finns näbbgädda här också på våren? Några lämpliga ställen där man isåfall kan vada ut och ta dom på fluga?

Mvh
    Björn H

Du bor ju ganska bra till, ta kurs ifrån ytterdörren och gå rakt fram emot havet. När du når vattenbrynet ta 3 steg till vänster, ca 30 framåt och sedan 2 till höger. Kasta ut flugan så nappar det Vi askim ligger ett av GBG:s bästa horngäddefiske, kallas Marholmen. Fast du hittar horngäddan längs hela kusten i GBG

Sketfiske på dig

Kommentera

Hej!

Det låter ju verkligen lovande! Vet du (eller någon annan) när näbbgäddan brukar finnas på plats ute vid Marholmen? Kommer dom i stora stim på våren eller stannar dom här hela året?

Ska försöka komma ut på torsdag kväll och se om det finns något som nappar ute i viken =)

Mvh
      Björn H

Kommentera

Den är ju en stimfisk och stannar förhoppningsvis till början av juni. Sedan kan man kanske ha lite tur och ta dom fram till midsommar, beroende lite på vädret

Kommentera

Kan rekomendera Hanhals Holme i Kungsbacka om du är ute efter Horngädda. Slår aldrig fel. Har en ploare som var där förra veckan o drog bra många!

Kommentera

Var nere i Fiskebäcks Småbåthamn nyss, dvs kom hem för ca 25 min sedan (klockan nu 21,25) med 3 st näbbisar, finns gott om dom, man behöver inte färdas långt

Kommentera

Vad kör ni med för bete? Har hört att det e svårt att kroka dom, några speciella tips?

Kommentera

Välkommen till Götet.
                Du är du välkommen att gå med i Göteborgs Fiskevänner.
                Se min slogan här nedanför.
                Gå med i Göteborgs Fiskevänner
                http://www.fiskesnack.com/forum/group.php?groupid=13

Kommentera

Kroka en näbbis? Jag kör skeddrag aka viking herring, funkar klockrent, annars så tar du av 3 krocken på vilket skeddrag som blänker och sätter på ca 10 cm lina och har trekrocken på "släp". Inga probs och fånga alls, eller så metar du dom med räka eller stagg.

Kommentera

Jag var ute och fiskade igår, och fick sjut stycken näbbgäddor på en och en halvtimme, riktig kul. Kan tipsa om ett ställe som är riktigt bra, Amundön heter det ligger ganska nära askim åt Billdal, när man kommer till amundön så är det en grusväg om man förjer grusvägen och går i tio minuter en kvart så kommer man till en vik där det är lugnt när det är västlig vind, den viken är jättebra särskilt om man går ut på den udden vid viken.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Hornswoggle, 2024-06-22, 11:38
                    2 svar
                    814 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg marryjoy63  
                    Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
                    2 svar
                    458 visningar
                    3 gillar