Söka gäddan i varmt vatten! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söka gäddan i varmt vatten!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Söka gäddan i varmt vatten!

    Tjoho!
    Sommarn har slagit till på allvar här i Göteborg, vattentemeraturen ligger runt 18 grader(i ytan).
    Tog ett gäddpass i morse från 10-3 och lyckades landa ett par unga gäddor, runt 1-3 kg.
    Jag brukar mest fiska under sensommar/höst och försommar/vår. Nästan aldrig under den stekheta högsommaren vilket jag nu tänkte ändra på. Men hur är det egentligen? Hur söker jag upp gäddan ( de större) vid varmare temperaturen och lätt sommarbris? Gäller det att satsa på djupen, grynnor, eller hur är det? Antar att det finns många kloka huvuden som kan hjälpa mig att även söka fina gäddor nu under högsommarn.

    OBS! Fiskar mycket med jerkbait, som buster, big bandit etc.
    Oerhört tacksam för svar!

    Skitfiske allesammans och glad sommar på er!

  • #2
    Stora beten, stora fiskar djupkanter å grynnor på dagen, en fin vass, helst södervänd, på kvällen när det börjar skymma, men dom "stora" som jag har tagit har varit på djupare vatten mitt på dagen, fiskat med djupgående (4-5m) naturligt färgad wobbler. Mycket tillfälligheter, dom stora kräver oftast mer av fiskaren vid inspinning verkar det som, få beten gå oregelbundet.. lätt med jerk dom e mer kräsna, så att säga

    Tjing
    Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
    Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

    [FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
    [/FONT]

    Kommentera


    • #3
      Okey! men det skiljer ju sig alltså inte så mycket på högsommar som vår då egentligen? Jag fiskar mycket i Kåsjön i Göteborg, och där är det ont om vass men otroliga djupskillnader! får satsa på grynnorna och djupkanterna helt enkelt! Stora beten säger du, intressant! När du säger djupare vatten, vilket djup snackar vi då? 8-10 meter eller?

      Kommentera


      • #4
        Vilket djup e ju jävligt varierande, men dom står gärna inte vid en plan botten utan vegetation, men det är så olika. Djupkanter, framförallt på dagen tror jag på. På våren e ju vattnet lite kallare, å då fiskar man hem beten långsammare för bästa resultat. Ju varmare vatten, desto snabbare fiskar du. Färg e ju oxå olika, jag kör nästan uteslutande med naturfärgade (silver, svart, grön,), men "proffsen" säger att ju kallare vatten, desto mer färgglatt. Finns det nån mynning i sjön så är det långt ifrån omöjligt att dom står där.

        Det där med stora beten gäller väl inte riktigt, ibland vill ju fetingfisken ha en liten "kvällsmacka" bara, å inte ett skrovmål.
        Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
        Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

        [FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
        [/FONT]

        Kommentera


        • #5
          Tackar för information!

          Kommentera


          • #6
            Tänk bara att det är så olika från fisk å vatten, bästa sättet e, som alltid, att testa sig fram. Har du ekolod hjälper ju det mycket i "studerandet". Lycka till!
            Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
            Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

            [FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
            [/FONT]

            Kommentera


            • #7
              Jag skulle nog satsa på att tidiga morgnar ( något jag är dålig på då jag ogillar att släpa mig upp ur sängen..) eller kvällar. Tycker mig se ett mönster att de lite större gäddorna kommer upp på lite grundare vatten då. Var de hålls under resten av dagen får vara osagt, men man kan väll gisa att de håller sig på lite djupare och svalare vatten. Angående beten så brukar jag gå ned lite i storlek då det blir "badvarmt"... om detta har någon effekt vetef*n men det känns bra att göra så.
              ... everything else is baitfish.

              Kommentera


              • #8
                Under sommaren föredrar de lite större gäddorna att stå på djupt vatten under dagen. Eftersom du använder en jerkbaitutrustning skulle jag råda dig att köra med stora, lite tyngre mjukbeten på dagen för att komma ner till gäddorna som står alldeles ovanför botten.
                Under sena kvällar, natten och tidiga mornar kan du testa pelagiska grynnor och natefält. Sommartid skulle jag personligen inte lägga nån tid alls vid vassbälten...varken dagtid eller nattetid. Leder med största sannolikhet bara till smågäddor. Vill man ha en gädda på 15+ bör man fiska i huvudsak väldigt djupt!

                Skitfiske

                Kommentera


                • #9
                  De som svarat i tråden verkar vara ganska säkra på sin sak, men tyvärr ser jag inga tecken på att man verkligen har presterat i den omfattning som borde krävas för att se något mönster.
                  Missförstå mig rätt, jag har inte heller några svar. Men jag tänker lite annorlunda.

                  För att växa och bli en stor gädda bör väl gäddan äta mycket och dessutom förbränna maten i ganska hög takt. Gäddan förbränner maten fortare i varmt vatten än i kallt.

                  För en snabb förbränning och även för trivsel är syrerikt vatten en fördel. I språngskiktet finns det en hög syrehalt, men vattnet är svalt och under språngskiktet blir vattnet snabbt kallt. Kanske ända ner mot 4 grader. Var kan man hitta syre någon annanstans i ett vatten?
                  Mina tankar går till fotosyntesen, det som ger oss alla en anledning att andas.
                  Med hjälp av koldioxid och solljus skapar växterna syre som avges i luften. Och under vattnet för de växter som trivs där.

                  Under dagen när solen gassar kan jag tänka mig att gäddan vill ha skugga eller annat skydd.
                  Antingen på djupet där solens strålar inte kommer åt dom eller kanske i skuggan under taket av växtligheten. Samma växlighet som håller gott om betesfisk och syre.

                  På natten när solen inte längre irriterar ögonen (som inte går att sluta ) och hungern börjar återvända efter den snabba förbränningen av maten kan jakten återigen sätta fart.

                  Jag vet att detta inte är något svar, och att det dessutom går stick i stäv med vad de flesta "experter" anser, men det är mina egna funderingar. Förmodligen finns det fel i mina tankegångar också. Jag ser fram emot bevis om vad som är sanningen men jag får nog vänta länge.
                  Jag vill också skilja på ”grundvattenlevande” gäddor, ovan, och pelagiskt levande där det naturligtvis råder lite andra förhållanden. Tyvärr har jag mycket begränsad erfarenhet av pelagiskt gäddfiske.

                  I Mälaren som är mitt hemmavatten har vi faktiskt haft riktigt bra fiske i augusti då vi över natebältena lyckats lura upp en och annan 10+, vilket iaf jag anser vara skapliga fiskar i detta vatten.
                  Tyvärr har jag inga bra resultat under juli månad då gäddfisket alltid fått stå undan för annat.

                  //Stefan
                  Senast ändrad av Rudan; 2009-05-30, 23:41.
                  Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.


                  ´til things are brighter, I´m the man in black

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg
                    De som svarat i tråden verkar vara ganska säkra på sin sak, men tyvärr ser jag inga tecken på att man verkligen har presterat i den omfattning som borde krävas för att se något mönster.
                    Missförstå mig rätt, jag har inte heller några svar. Men jag tänker lite annorlunda.

                    För att växa och bli en stor gädda bör väl gäddan äta mycket och dessutom förbränna maten i ganska hög takt. Gäddan förbränner maten fortare i varmt vatten än i kallt.

                    För en snabb förbränning och även för trivsel är syrerikt vatten en fördel. I språngskiktet finns det en hög syrehalt, men vattnet är svalt och under språngskiktet blir vattnet snabbt kallt. Kanske ända ner mot 4 grader. Var kan man hitta syre någon annanstans i ett vatten?
                    Mina tankar går till fotosyntesen, det som ger oss alla en anledning att andas.
                    Med hjälp av koldioxid och solljus skapar växterna syre som avges i luften. Och under vattnet för de växter som trivs där.

                    Under dagen när solen gassar kan jag tänka mig att gäddan vill ha skugga eller annat skydd.
                    Antingen på djupet där solens strålar inte kommer åt dom eller kanske i skuggan under taket av växtligheten. Samma växlighet som håller gott om betesfisk och syre.

                    På natten när solen inte längre irriterar ögonen (som inte går att sluta ) och hungern börjar återvända efter den snabba förbränningen av maten kan jakten återigen sätta fart.

                    Jag vet att detta inte är något svar, och att det dessutom går stick i stäv med vad de flesta "experter" anser, men det är mina egna funderingar. Förmodligen finns det fel i mina tankegångar också. Jag ser fram emot bevis om vad som är sanningen men jag får nog vänta länge.
                    Jag vill också skilja på ”grundvattenlevande” gäddor, ovan, och pelagiskt levande där det naturligtvis råder lite andra förhållanden. Tyvärr har jag mycket begränsad erfarenhet av pelagiskt gäddfiske.

                    I Mälaren som är mitt hemmavatten har vi faktiskt haft riktigt bra fiske i augusti då vi över natebältena lyckats lura upp en och annan 10+, vilket iaf jag anser vara skapliga fiskar i detta vatten.
                    Tyvärr har jag inga bra resultat under juli månad då gäddfisket alltid fått stå undan för annat.

                    //Stefan
                    Det var ingen dålig teori dock du verkar veta ett och annat om gäddors livsvanor ändå Till ovanstående postare i övrigt som svarat, bra svar intressant läsning för en annan som ska ut och fiska gädda imorgon och behöver lite hemläxa

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 418 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2
                     
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-03-09, 13:58
                    23 svar
                    5 536 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                    7 svar
                    944 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av Fiskefuralles, 2023-02-04, 18:19
                    1 svar
                    487 visningar
                    7 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                    48 svar
                    3 289 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Arbetar...
                    X