Bara små gäddor!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bara små gäddor!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bara små gäddor!?

    Jag och min käre far har varit ute två gånger och fiskat gädda denna veckan. Första fisketurerna för året dessutom. Det nappar på bra på både trolling och kast och vi har halat in 19 gäddor på dessa två fiskerundor. Problemet är bara det att ingen av dem har vägt över 1.5 kg(!) När vi trollar använder vi oss av wobblers bomber 16A, Cisco Kid och Swim Whizz för det mesta. I många fall är inte gäddorna mer än den dubbla storleken av draget. När vi stannar, vid vikar och grund kastar vi mest med poppers och större spinnare. Detta är ett ganska normalt och alldagligt fiske vad jag förstått, men var är de större gäddorna?! Skulle vara tacksam för tips som gör att vi kan hitta större gäddor och kanske tips på någon ny fisketeknik som kan hjälpa oss. Vi vill ju slå PB!
    Mvh Linus

  • #2
    Ursprungligen postat av thetrias Visa inlägg
    Jag och min käre far har varit ute två gånger och fiskat gädda denna veckan. Första fisketurerna för året dessutom. Det nappar på bra på både trolling och kast och vi har halat in 19 gäddor på dessa två fiskerundor. Problemet är bara det att ingen av dem har vägt över 1.5 kg(!) När vi trollar använder vi oss av wobblers bomber 16A, Cisco Kid och Swim Whizz för det mesta. I många fall är inte gäddorna mer än den dubbla storleken av draget. När vi stannar, vid vikar och grund kastar vi mest med poppers och större spinnare. Detta är ett ganska normalt och alldagligt fiske vad jag förstått, men var är de större gäddorna?! Skulle vara tacksam för tips som gör att vi kan hitta större gäddor och kanske tips på någon ny fisketeknik som kan hjälpa oss. Vi vill ju slå PB!
    Mvh Linus
    Pröva även de större wobbler i vikarna och på grundena, och sök dem stora gäddorna på djupet. Kvällstid finns även chans att lura upp större gäddor i vikarna, då dem söker sig upp ifrån djupen för att ta sig en kvällsfirre!

    Kommentera


    • #3
      Antar att ni tagit de flesta gäddorna när ni stannat och fiskat invid vikarna? Min erfarenhet säger att man kan dra sjukt mycket gädda på grunda vatten men dom är tyvärr nästan alltid små. Jag tycker precis som Timpa att ni borde söka gäddan på djupet. Ofta blir det att man kör på där man får fisk och då blir det ju oftast på grunda fiskeplatser. Iof kan det ju även där finnas gädda som är grov. Jag tog min största gädda på gäddmete i en kanal där maxdjupet var ca 1m!! Men det har ju endast hänt en gång så det var väl lite tur att gäddan hängde i kanalen just då. Fortsätt att nöta så kommer säkert en stor gädda hugga snart! Kör lite mete, det kan ge bra resultat!

      Kommentera


      • #4
        Okej. Har ni något tips på något bra drag som når ner på djupet? Swim Whissen kommer knappt 4 meter, och på den har jag fått smågädda på med :/ Om man ska fiska djupare än 5 meter, vilka färger är att föredra? Hittade en saftig wobbler från abu som skulle gå ner 30 fot, alltså 9 meter. Det verkar dock väl saftigt då sjön ligger på runt 7-8 meter på de flesta ställen. Har faktiskt gäddmetat en del också och har mitt pb på just det. Den vägde 6 kilo och tog inne i vassen.

        Kommentera


        • #5
          Sen att det bara är smågäddor inne i vikarna är skitsnack.. Även om just denna årstid kanske håller mer smågäddor i vassarna än vad den håller stora, så stannar många stora gäddor kvar i grunda vikar för att käka brax osv, eller kanske till och med smågäddor ? Speciellt kvällstid i vikar kan vara riktigt hett, då den stora gäddan ibland smyger sig in när det blivit lite kyligare och inte lika starkt ljus för att käka kvällsmat.

          Vilka tider på dygnet fiskar du ?

          Dagstid i denna värmen är ingen höjdare för den större gäddan, speciellt i relativt grunda vatten. Satsa kvälls och kanske till och med nattfiske. Kör lite större beten som smågäddorna inte riktigt vågar sig på, även om dom ibland gör det..

          Annars brukar trolling funka bra under sommarn, testa pelagiskt ganska långt ut från land. Om siktdjupet i vattnet är klart, testa och kör med beten som går högt upp. Bra beten för sommartrolling tycker jag är Rapala Super Shad Rap, Rapala Magnum, Butch, Skinner osv. Om du vill komma ner djupare så är Cisco Kid min absoluta favorit.

          Fiska heller inte för sakta..

          Kommentera


          • #6
            Tack för ett mycket utförligt svar! Jag brukar åka upp efter jobbet. Är i sjön vid 5 och stannar till 9-10. Dock har jag märkt att det börjar nappa mycket bättre efter 8 så har själv funderat på att börja åka upp lite senare och stanna lite längre. Det här med farten ska tänkas på. Tenderar att trolla lite långsamt ibland. Jag är med väldigt förtjust i Cisco Kid, jag har en stor grön som brukar hålla sig kring 4 meter. Får börja fiska senare och hoppas det ger bättre utdelning. Tar man 10-15 gäddor per tur så måste ju snart en stor fastna på kroken!

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
            171 svar
            39 472 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Hepper2
            av Hepper2
             
            Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
            7 svar
            967 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman
            av anteman
             
            Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
            48 svar
            3 309 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg anteman
            av anteman
             
            Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
            1 svar
            327 visningar
            6 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
            14 svar
            1 226 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg Kolnej
            av Kolnej
             
            Arbetar...
            X