Var ute och pimplade abborre på Mälarn.
Fick ett par fina borrar innan det sög till ordentligt i pirken, som tur var tog jag det lite lugnt med mothugget.
Kände direkt att det var något stort som fastnat i pirken - fajtade den knastående med linan i fingertopparna.
Kunde knappt rubba fisken - när jag tog in någon meter så satte den tyngden till och drog tillbaka till botten.
Fick ta det hyfsatt lugnt då jag hade 0,20 mm lina.
Snart hade alla som fanns på isen runt omkring samlats runt hålet.
Mycket spekulationer om vad det var för fisk - abborre, gös, lake elle gädda?
Jag tippade själv på lake eller gös pga tyngden och det sävliga sättet.
Efter kanske 15 minuter så kom fisken upp till hålet och vi såga att det var en....Gädda - vilket kändes lite småtråkigt
då jag hoppats på gös (fick en gös på pimpel samma stället förra vintern).
Drillade fisken lite hårdare och fick in den under hålet och fick tag i pirken med handen - fisken satt perfekt i mungipan.
Fisken höll sig lugn tillräckligt länge för att kunna gaffa den och dra upp den på isen.
Nu såg jag att den faktisk var större än jag trodde och den enda vågen som fannas att uppbringa gick i botten på 4kg.
Efter mätning - 90 CM och fotografering (bild ligger ute) fick den gå tillbaka - jag uppskattar vikten till ca 6kg.
Fiske är ibland märkligt - här har man hållit på med ismete en massa gånger.....så går man och tar pers. på isgädda med en vertikalpilk!
Också typiskt att den enda våg jag hade med gick till 3kg...
Men kul var det!
Fick ett par fina borrar innan det sög till ordentligt i pirken, som tur var tog jag det lite lugnt med mothugget.
Kände direkt att det var något stort som fastnat i pirken - fajtade den knastående med linan i fingertopparna.
Kunde knappt rubba fisken - när jag tog in någon meter så satte den tyngden till och drog tillbaka till botten.
Fick ta det hyfsatt lugnt då jag hade 0,20 mm lina.
Snart hade alla som fanns på isen runt omkring samlats runt hålet.
Mycket spekulationer om vad det var för fisk - abborre, gös, lake elle gädda?
Jag tippade själv på lake eller gös pga tyngden och det sävliga sättet.
Efter kanske 15 minuter så kom fisken upp till hålet och vi såga att det var en....Gädda - vilket kändes lite småtråkigt
då jag hoppats på gös (fick en gös på pimpel samma stället förra vintern).
Drillade fisken lite hårdare och fick in den under hålet och fick tag i pirken med handen - fisken satt perfekt i mungipan.
Fisken höll sig lugn tillräckligt länge för att kunna gaffa den och dra upp den på isen.
Nu såg jag att den faktisk var större än jag trodde och den enda vågen som fannas att uppbringa gick i botten på 4kg.
Efter mätning - 90 CM och fotografering (bild ligger ute) fick den gå tillbaka - jag uppskattar vikten till ca 6kg.
Fiske är ibland märkligt - här har man hållit på med ismete en massa gånger.....så går man och tar pers. på isgädda med en vertikalpilk!
Också typiskt att den enda våg jag hade med gick till 3kg...
Men kul var det!

Kommentera