var ute på en mindre sjö mellan e-tuna och k-holm i lördags, var fortfarande lite lek inne i grunda viken. Segt gäddfiske fick en på 1,5kg. Hoppas på hungriga efterleksgäddor under veckan nu.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddfiske Hjälmaren!
Collapse
X
-
Hej hopp alla gäddfiskare i Hjälmaren! Jag har precis flyttat till Örebro och ska ut och jerka upp lite gädda i Hjälmaren tänkte jag :-)
Någon som har något tips? Jag har en bekant med båt som vi går ut med i närheten av Vinön(?). Har inte hunnit skaffa mig ett sjökort ännu, men det sitter väl stolpar på de största stenarna??
Tyvärr har jag inte heller någon (vatten)termometer ännu, men gissar att gäddorna går djupt och är ganska tröga fortfarande va? Kände med handen och det va inte badvarmt i alla fall ;-)
Alla tips är välkomna!!! Är som sagt helt ny i Hjälmaren!
Kommentera
-
Hej!
dom har ej satt ut stolparna på Östra hjälmaren ännu och sten finns det gott om =) ta det lugnt när ni åker
Gäddleken borde nog vara slut nu eller så leker dom sista nu. Så det borde finnas en massa huggvilliga gäddor
Jag har ej fiskat vid Vinön men testa o fiska i vassvikar.
Kommentera
-
För h-e. Hjälmaren trafikerar du inte utan sjökort om du är rädd om båten. Visst sätter de ut stolpar, men i en sjö med så mycket sten placeras de inte vid grund utan används som riktmärken tillsammans med sjökortet. Om de skulle placera en prick vid varje sten skulle sjön se ut som en salixodling:-)
Visst finns det öppna ytor där det är garanterat stenfritt men hur ska du veta var utan sjökortet. Så åk in till Lindska och köp ett. Bra investering första gångerna på sjön.
Fast det går ju att göra som jag, testa dig fram. Men jag har en oöm träbåt med svag och långsam motor. Förra året drog jag hårt på sten fyra gånger trots att jag trodde att jag kände till trakten.
För övrigt var vi ute igår kväll och drog gäddor. 9 stycken med en 4 och en 5 kilos på topp. Togs på grunt vatten i närheten av vass. Gult verkar vara en bra färg.Senast ändrad av Ralf; 2004-04-29, 18:48.
Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?
Kommentera
-
Tack för tipsen! Ska genast dra till Lindska och köpa ett sjökort! Den gula piggen längtar efter gädda så det är bäst jag sticker ut något snart :-)
Kul att ni får fisk! Och bra stora också! Verkar lovande!
Har funderat lite på hur huggtiderna är vid den här årstiden. I Mälaren (mitt vanliga vatten) brukar det vara bäst på eftermiddan, innan 18 på kvällen. Hjälmaren är väl lite grundare och borde vara lite varmare?! Är det samma här eller är det lönt att sticka ut efter jobbet? Efter 18 alltså :-/
Förresten, är det någon av er som kör jerkbait? Själv började jag med det förra året och är helsåld på det!Senast ändrad av Goffe; 2004-04-30, 09:57.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Kippholmen
av AdamA
Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
|
6 svar
2 198 visningar
0 gillar
|