Gäddfiske Hjälmaren! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske Hjälmaren!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

var ute på en mindre sjö mellan e-tuna och k-holm i lördags, var fortfarande lite lek inne i grunda viken. Segt gäddfiske fick en på 1,5kg. Hoppas på hungriga efterleksgäddor under veckan nu.

Kommentera

Hej hopp alla gäddfiskare i Hjälmaren! Jag har precis flyttat till Örebro och ska ut och jerka upp lite gädda i Hjälmaren tänkte jag :-)

Någon som har något tips? Jag har en bekant med båt som vi går ut med i närheten av Vinön(?). Har inte hunnit skaffa mig ett sjökort ännu, men det sitter väl stolpar på de största stenarna??

Tyvärr har jag inte heller någon (vatten)termometer ännu, men gissar att gäddorna går djupt och är ganska tröga fortfarande va? Kände med handen och det va inte badvarmt i alla fall ;-)

Alla tips är välkomna!!! Är som sagt helt ny i Hjälmaren!

Kommentera

Hej!
        dom har ej satt ut stolparna på Östra hjälmaren ännu och sten finns det gott om =) ta det lugnt när ni åker
        Gäddleken borde nog vara slut nu eller så leker dom sista nu. Så det borde finnas en massa huggvilliga gäddor
        Jag har ej fiskat vid Vinön men testa o fiska i vassvikar.

Kommentera

För h-e. Hjälmaren trafikerar du inte utan sjökort om du är rädd om båten. Visst sätter de ut stolpar, men i en sjö med så mycket sten placeras de inte vid grund utan används som riktmärken tillsammans med sjökortet. Om de skulle placera en prick vid varje sten skulle sjön se ut som en salixodling:-)

Visst finns det öppna ytor där det är garanterat stenfritt men hur ska du veta var utan sjökortet. Så åk in till Lindska och köp ett. Bra investering första gångerna på sjön.

Fast det går ju att göra som jag, testa dig fram. Men jag har en oöm träbåt med svag och långsam motor. Förra året drog jag hårt på sten fyra gånger trots att jag trodde att jag kände till trakten.

För övrigt var vi ute igår kväll och drog gäddor. 9 stycken med en 4 och en 5 kilos på topp. Togs på grunt vatten i närheten av vass. Gult verkar vara en bra färg.
          Senast ändrad av Ralf; 2004-04-29, 18:48.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Tack för tipsen! Ska genast dra till Lindska och köpa ett sjökort! Den gula piggen längtar efter gädda så det är bäst jag sticker ut något snart :-)

Kul att ni får fisk! Och bra stora också! Verkar lovande!

Har funderat lite på hur huggtiderna är vid den här årstiden. I Mälaren (mitt vanliga vatten) brukar det vara bäst på eftermiddan, innan 18 på kvällen. Hjälmaren är väl lite grundare och borde vara lite varmare?! Är det samma här eller är det lönt att sticka ut efter jobbet? Efter 18 alltså :-/

Förresten, är det någon av er som kör jerkbait? Själv började jag med det förra året och är helsåld på det!
            Senast ändrad av Goffe; 2004-04-30, 09:57.

Kommentera

Hej igen!
              eftermiddan har funkat bäst hittills typ kl 13.00- 16.00
              men det ändrar sig nog nu när vattnet blir varmare
              Har börjat med Jerkisar nu iår och man får fisk =)
              annars så är Gul Zalt eller blankt Atom bra drag.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
              6 svar
              2 198 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman
              av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
              174 svar
              40 201 visningar