med ny fiskelådda laddad med, lite sköna jerkbait, ett gammalt "båtspö" och en optimism på topp landsteg vi på åland kl 17.30 och stack ut till stugan i en rasande fart. väl framme lånade jag ett par lite bensin av grannen och packade ur bilen, medans tomas bar ner motorn och fiskegrejerna. inom 20 minuter satt vi i båten på väg mot "våra" gäddvatten.10 minuter, ingenting. 20 minuter, ingenting. 30 minuter så SMACK! så satt årets första gädda (2 kg) och en otroligt skön känsla spred sig medans jag drillade hem den (liten zalt, aborrfärgad). sen var det som förgjort, 5-6 st som följde efter men ingen gjorde inte ens en ansatts till att hugga. nåja, en gädda inräknad och hem till stugan för lite pilsner och mat. nästa dag var vi i båten strax efter 07.00 och började beta av plats efter plats. åter igen så var det många efter, ända fram till båten. men det var lögn att få dom att hugga. dom drag som retade gäddorna till att följa med var min lilla zalt och tomas terminator (grön/svart/silver). och så lyckades jag snärta av linan och min flytande zalt med lite för tung tafs sjönk. på med ett 75g strike pro (svart rygg/silversidor/orange mage) vilket visade sig vara rätt "drag" för att locka till hugg. resultatet blev totalt 7 gäddor mella 1-2,5 kg. zalt 1 gädda, terminator 1 gädda, strike pro 5 gäddor. testade också att jerka med "cobben" vilken var den som lockade störst gäddor till båten, men inget hugg. vi vevade snabbt, långsamt, med vevstopp, utan vevstopp, ryckigt, jämnt, varierande på alla sätt och vis. vi körde med shadjiggar på djup vatten osv osv. vi testade nog det mesta man kan komma på men resultatet blev ganska blysamt ändå. men det stuntar jag i då jag äntligen fått dra årets första gäddor, och nu är man igång, igen!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
helgens ålandsfiske
Collapse
X
-
helgens ålandsfiske
achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/Taggar: Ingen
-
nu var faktisk inte låddan laddad med båtspö och optimism. syftningsfel i texten ber jag om ursäkt för.achilles
Brokeback Fishing Team
\m/
-
I bland kan ett oavsiktligt eller ett avsiktligt syftningsfel förhöja läsvärdet.
Så har ni då äntligen tagit ytterligare 7 fler gäddor i saltat vatten än jag!
Dessutom har ni sett att det finns flera att överlista. Det måste ju innebära att det gömmer sig ännu mera intressant nöje i den arkipelagen. Det är bara att lyfta på hatten och gratulera!
Och vädret var väl heller inte så illa.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
tack för det!Originally posted by BeBest
I bland kan ett oavsiktligt eller ett avsiktligt syftningsfel förhöja läsvärdet.
Så har ni då äntligen tagit ytterligare 7 fler gäddor i saltat vatten än jag!
Dessutom har ni sett att det finns flera att överlista. Det måste ju innebära att det gömmer sig ännu mera intressant nöje i den arkipelagen. Det är bara att lyfta på hatten och gratulera!
Och vädret var väl heller inte så illa.
en sak som var lite märklig, var när kompisen (tomas) säger
-här kommer mitt drag.
strax bakom följde en 2-3 kilos gädda.
-och här kommer mitt. säger jag och ser att det befinner sig
ca 2 dm över och 40-50 cm bakom hans.
sakta, sakta vevade tomas in och precis vid båten gör gäddan en attack och vänder sedan bort från tomas drag. men får i samma ögonblick syn på mitt drag och vänder upp och gör en ytterligare en attack, på mitt drag denna gång. tyvär så fick jag den inte, men en kul upplevelse blev det i alla fall.
vädret var ganska bra, lördagen var kanon och lite blåsigt under söndagen. jag skyller dom uteblivna PB´n på "fel" vind ;-)
annars är det ganska svårt att bomma helt, har bara hänt 1 gång vad jag kan minnas. inte för att jag är en bra fiskare utan snarare att beståndet är stort och huggvilligt. det är väldigt logiskt fiskande på åland. vet man bara var det "ska" stå fisk, så gör det det oftast. det finns lite bildbevis på våran blygsamma fångs, om det kan vara av intresse.achilles
Brokeback Fishing Team
\m/
Kommentera
-
leken är nog om en eller två veckor, ungefär.Originally posted by Rasmus
Verkar ha vart ett hyffsat fiske iaf. var leken igång eller var de fortfarande rommstinna?achilles
Brokeback Fishing Team
\m/
Kommentera
-
konstaterade just att "strike pro´n" som jag beskriver ovan väger 54g och inte 75g.achilles
Brokeback Fishing Team
\m/
Kommentera
-
Jag var själv ute och fiskade norr om Stockholm i helgen med min bror och en guide och det blev totalt 19 gäddor med 12,1 som topp. Tyvärr så var det vår guide som fick den (efter att brorsan och jag fiskat av området först). hehehe... Nåväl, det var skoj att se en sån vacker maddam iaf.
Det var mycket fisk som följde efter dragen men aldrig klev på och det är ju inte så lite frustrerande.
Vid ett tillfälle, precis när jag lyft wobblern (liten zalt papegojfärgad), såg jag att en liten gäddsnipa följde och doppade ner wobblern igen och då tog den faktiskt den och det var bara att lyfta upp den... Vikt runt 1.5 kg...
Roligt värre...There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...
Kommentera
-
Originally posted by ~FB~Pike
Jag var själv ute och fiskade norr om Stockholm i helgen med min bror och en guide och det blev totalt 19 gäddor med 12,1 som topp. Tyvärr så var det vår guide som fick den (efter att brorsan och jag fiskat av området först). hehehe... Nåväl, det var skoj att se en sån vacker maddam iaf.
Det var mycket fisk som följde efter dragen men aldrig klev på och det är ju inte så lite frustrerande.
Vid ett tillfälle, precis när jag lyft wobblern (liten zalt papegojfärgad), såg jag att en liten gäddsnipa följde och doppade ner wobblern igen och då tog den faktiskt den och det var bara att lyfta upp den... Vikt runt 1.5 kg...
Roligt värre...
19 st gäddor och ett gäng som följde efter!! ni verkar ha haft ett skönt fiske. det är bara att gratulera. alltid kul när det inträffar konstiga saker, som med den "pilkade" gäddan.achilles
Brokeback Fishing Team
\m/
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
600 visningar