halv fiskerapport... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

halv fiskerapport...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• halv fiskerapport...

Jag och Emil skulle ut och mäska upp lite inför morgondagens (-kvällens) ålfiske så vi tog med lite frusen mört SAMT lite överlevnadsutrustning (ett spö, en rulle, div krok & sänken samt mask).

Sjön vi skulle mäska i har gett ifrån sig ål i år, ligger på behagligt avstånd från hemmet (1,5 mil) och är lätt att åka till.
    Jag hade letat ut lite fina ställen på kartan så vi körde fram till norra änden av sjön där en liten älv mynnar ut. kanonställe kom vi snabbt fram till och slängde ut lite ituskuren mört. Min grabb på snart fyra år ville naturligtvis hjälpa till att slänga ut mörten och fyllde även på med lite sten och kvistar. Inget kan fördriva ett barns tid så som stenar och kvistar...

Vi gick ifrån vår mäskplats och följde "älven" några hundra meter uppströms där den korvar ihop sig och är lite bredare och väldigt lugn. ÄNNU bättre plats kom vi fram till och fler mörtar hivades i.
    Sen ville grabben hem och vi satte av hemåt men innan skulle jag snabbtesta lite braxen i en annan sjö. Vi kom fram och jag pysslade ihop spöet, gjorde ett paternoster, agnade på med mask och testade lite halvengagerat. Sonen skulle vara med och veva och det kändes inte riktigt seriöst (och det var det ju inte heller).
    Bestämde mig för att testa närmare den bäckmynning som finns där och vandrade dit. Gjorde ett kast som inte resulterade i något. Emil och min grabb stod på stranden och tittade på. Jag såg att han var rastlös och ville hem så jag sa: "jag gör ett sista kast".
    Hivade iväg och började ta in lina när jag såg en fisk komma simmande efter masken, fortare och fortare och FAST!!! Jag gjorde mothugg med vetskapen om att detta aldrig kunde sluta väl för min del. 0.25 nylonlina med fastknuten kamazan wide gap st 6 och antagligen (till 99%) en gädda på kroken.

Drillandet gick snabbt, fisken tjurade som en tok, gjode några ytliga (men inte helt synliga) manövrar och körde sen fast i (botten, en gren, nåt...). Stumt. Jag fick för mig att det skulle gå att nå kroken om jag tog av mig byxorna så, jag gjorde så. Iförd kallingar och stövlar började jag knalla ut mot den punkt där det satt fast men cirka fem meter ifrån insåg jag att jag skulle sjunka för mycket (kylan gjorde också sitt till) så jag vände.

det enda som återstod var alltså att dra av skiten. Jag gjorde så, vevade upp och vaknade till liv när det började skramla i spöringarna. Kroken... avbruten!!!
    Kroken var alltså avbruten och sänket var väck... skumt.
    Antingen är det bra reklam för Okuma platinum eller så är det dålig reklam för kamazan... eller så är det bara otur eller nåt...

Nåja. Blev således ingen fisk men så var det ju ingen riktig fisketur heller. Den kommer imorgon kväll och FÖRHOPPNINGSVIS får ni läsa om något annat än ett bompass i övermorgon....

Tjusigt! Härligt med lite Fiskerapporter!!

Kommentera

Kul!! Synd bara på den uteblivna fångsten *ler* Men det blev ju iallafall en portion frisk luft! =)))
      Visst nappar det!

Kommentera

Kul redogörelse!
        Ja tänk så man kan få för sig!
        Och nästa gång så är det storålen som tagit livtag om kvistarna. Det är nog lika bra att ta med syrgastuberna och cyklopet också, så du kan få loss eländet!
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Hua! Badade i det vädret som var idag? =) Det stormade ju och var typ 5 grader kändes det som =)....Men vad gör man inte för att landa fångsten =)

Upplever du att mäskning med mört innan ålfiske är effektivt? Jag har tänkt pröva det under sommaren nämligen när jag skall testa lite nya vatten. Hittils har jag fiskat i såpass åltäta vatten att det inte har behövts någon förmäskning..

Mvh
          //micke

Kommentera

Mäskar du kontinuerligt några dygn med fiskbitar kan du räkna med rejäla överraskningar när det är dags på riktigt. Även gädda och gös lockas av ett sånt mäsk. Det kan bli hur kul som helst i väntan på den hale! En 5-kilos gös är inte att förakta att få som bonus!
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ramon Dekker: Inte testat mäskning för ål än och eftersom vattnet fortfarande är kallt (kan som sagt intyga det) så la vi inte ut så mycket. Man vill ju inte riskera att de ålar som finns i området äter sig mätta.

BeBest: OM storålen skulle hugga tag så kan jag garantera att varken kyla eller dy stoppar mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
              6 svar
              2 224 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman
              av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
              174 svar
              40 236 visningar