Nu har abborren vaknat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nu har abborren vaknat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nu har abborren vaknat

Nyss hemkommen från årets hittils mest givande fiskepass. Som 90% av mina andra pass var det tänkta målet idag gädda, men När vi kom in lite nämre land på ett ställe under dragrodden såg vi småfisk som hoppade och stökade, så det blev att tackla upp UL-spöet, på med en liten jigg och sen fiska...

Första kastet och en abborre satt, inte så stor, men det är alltid lika kul ändå! tillbaka med den i sjön och ut med jiggen igen, bom! lite större detta kastet och visst, en fin abborre på ~3hg, Kanon! Och sen fortsatte det sådär i ungefär en timme, sen dog det helt... Vi misstänkte att en gädda eller två hade skrämt bort fisken, så kompisen tog fram gäddpåken och hivade ut efter 2 - 3 kast satt gäddan där... Denna togs sen upp i en balja och förflyttades till annan ort!

Klockan var nu eftermiddag och solen hade stekt oss så vi var helt röda, en snabb avstickare upp till stugan och på med långarmat, det var inte alls skönt, kändes som om det var sandpapper på insidan av tröjan...

Tillbaka ut nu, men kanske skulle vi prova lite andra ställen först... Sagt och gjort, vi åkte runt som yra höns och testade vilt, lite här, lite där och lite mittemellan... Några abborrar nappade, och ett par gäddor likaså, men det där riktiga flytet höll sig borta

Det hade nu gått ett par timmar sen vi var borta på abborrstället, och det kanske var dags att åka dit igen nu? Japp, helt korrekt!

Stället fullständigt kokade av småfisk som tog ynglen på ytan och sjön låg spegelblank.

Fram med UL-spöet igen och samma sak, fösta kastet och där satt en fin matabborre, de riktigt små lös med sin frånvaro, men upptagningsstandarden var satt till ~3hg och totalt landades 16 stycken finfina mat abborrar, de höll sig på 3 - 4 hg allesammans, bara en som stack ut lite ur mängden och landade på 6hg

Totalt togs en bra bit över 30 abborrar upp på bara 2 timmars fiske på denna platsen, och jag kan lova att jag kommer spendera lite mer tid åt att fiska abborre i år än vad jag gjort tidigare i Landsjön!

Martin T

PS. Skitfiske på er! DS.
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

låter ju hur trevligt som helst!
    Nu blev man sugen

><(((*>

Kommentera

Det är kul när fisket går så bra men samtidigt är det kul att det inte händer varje dag. Grattis till ett fint fiske!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Disch. Ni hade ju inte grymt väder för det fisket heller???? Landsjön, Hillen, Stråken mfl håller ju ganska bra med hyffsad abborre.
        Deluxe lures thats my work.

Kommentera

El Crapone: Ta spöet och ställ dig och fiska då! Det är det bästa sättet att bota suget

BeBest: Tack tack, och du har ju helt rätt, man förstår ju inte att uppskatta ett sånt fiskepass om alla fiskepass går bra! Utan motgång uppskattas inte medgången!

Linu_z: Grymt är verkligen rätt ord... jag är så förbannat solbränd så jag ser ut som en kokt kräfta... Så idag får jag nog ta en vilodag, sen tror jag att jag skulle ut en sväng med farsgubben imorron, får se om det blir en sväng efter abborre då...

Kommentera

Har inte abborren varit vaken ganska länge redan??? När sover den?

Kul att ni prickade in en fin huggsexa!!! Nästa gång ni kanske hittar dem större.

Kommentera

Stizo: Jag orkar inte ens SLUUUUTA!!! Nu ska du inte vara sån!

Men min förhoppning ligger också i att vi prickar in dom lite större på nån tur, vi hade ett par napp som kändes rejäla, men den enda med storlek som nån av oss fick upp var min på 6hg...

linu_z: glöm inte risbro, den håller också fet abborre!

Kommentera

Hehe, var bara tvungen att skoja lite! Dem är alltså i stöten nu!

Kommentera

Jag har plockat några slumpfiskar i Risbro på gäddmete men inga stora runt 5hg. Men det har ju varit nere vid dammen. Har du något ställe i sjön som är bra för abborre? Annrs brukar jag jerka och mete sutare i sjön...
                  Deluxe lures thats my work.

Kommentera

mittendelen, (där du kan hyra båtar osv)... ungefär mitt över mittendelen går det kraftledningar, vi brukar stå i ett område som är ungefär 50 meter på var sida av de kraftledningarna, där är bottnen fin (alltså ur fiskesynpunkt, finns en del nerfallna träd osv) men sen finns det mycket rent där också så man kan låta sin jigg studsa mot bottnen där... kommer du för nära land är det ganska dyigt... Sen finns det även en djupfora ungefär där, den kan du loda fram ganska så enkelt... det är 3,5 meter ungefär sen i 2 meter är det djupare ungefär 40 meter tvärs över sjön... där brukar abborren stå och mysa... Ojoj, massa bra tips på abborren nu ju

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Hornswoggle, 2024-06-22, 11:38
                    2 svar
                    807 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg marryjoy63  
                    Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
                    2 svar
                    452 visningar
                    3 gillar