EM frossa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EM frossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • EM frossa

    Nyss hemkommen från Landsjön nu, men ett stort dilemma uppenbarade sig, "båtradion" vägrade fungera och man tvingades välja mellan fiske och fotboll, som tur var ett enkelt val...

    Jag tog mitt godis och mina öl...


    och satte mej i båten


    Det har börjat gå rykte i släkten om abborrstället nu och idag var det syster som ville med och fiska, hon fick även sin födelsedagspresent, en fiskelåda med jiggar, wobblers och spinnare för fiske efter abborre... ett lämpligt tillfälle att premiärfiska dessa!

    Styrde fören till samma plats igen, söka med ekolodet och sen kasta ankare... första kastet, en instruktion till syster om hur man ska fiska, det knycker till direkt på vägen ner, stötarna i spöet fullständigt skriker abborre, sliren börjar tjuta spöet som jag håller snett uppåt nuddar nästan vattenytan, det är en stor fisk på kroken det kommer ett "abborrknyck" till och sen är det slut, jag svär som jag hade gjort om jag sett fotbollsmatchen och italiens 1 - 0 mål, men nämn det goda som varar för evigt.

    Syster drar sitt första kast jag instruerar lite medans hon fiskar, men fattar snart att hon vet... Vänder då bort och kastar ut själv, hinner inte mer än att slå över bygeln innan syster säger "Vad gör jag nu då" med en väldigt sarkastisk ton jag vänder mej om och spöet står i en fin båge över båten, men syrran vet hur man gör och tar lugnt och metodiskt fisken till båten, men här gör hon sitt misstag hon låter borren få upp huvudet över ytan innan jag hunnit parera med håven och den skakar loss kroken och sticker iväg.. Det var en fin abborre som jag uppskattar till minst 1kg!

    Nästa 30 minuter fortlöper utan ett enda napp och hur vi än försöker verkar fisken som bortblåst... Så vi bestämmer oss för att byta plats... Tyvärr var samtliga abborrställen döda eller näst intill döda, endast 10 matabborrar landades allt som allt, och endast de som inte klarade återutsättning avlivades (totalt 3, samtliga krokade djupt nere i gälarna och blödde kraftigt).

    Idag skyller jag på vädret, det blåste väldigt kallt och fingrarna var näst intill bortdomnade efter bara 10 minuter i båten... abborren frös säkert fenorna av sig nere i vattnet...

    SKEEEEETFISKE på er!
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

  • #2
    Men visst hade ni kul!? Hade gärna varit med. Det är något extra när storabborrana bjuder upp. Det är liksom något mer upphetsande än att pussa syrran!
    Grattis till henne också!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
    171 svar
    39 474 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Hepper2
    av Hepper2
     
    Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
    7 svar
    969 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg anteman
    av anteman
     
    Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
    48 svar
    3 309 visningar
    2 gillar
    Senaste inlägg anteman
    av anteman
     
    Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
    1 svar
    327 visningar
    6 gillar
    Senaste inlägg Old Firehand  
    Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
    15 svar
    1 330 visningar
    2 gillar
    Senaste inlägg MathiasJK  
    Arbetar...
    X