Kingwood - 2012 Roligaste höstfisket - Bidrag 10 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kingwood - 2012 Roligaste höstfisket - Bidrag 10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kingwood - 2012 Roligaste höstfisket - Bidrag 10

    Inskickat av: Kingwood

    "Segt fiske som sluta med nytt pb

    Som rubriken avslöjar så råkade jag ut för sjukt segt fiske en dag men lyckades ändå pilla upp ett nytt pb, dock på en helt oväntad och fel art. Ska väl nämna att ja går på Sportfiskeakademin i Forshaga då det kanske kan bli lite lättare att förstå texten.

    Allt började i alla fall med att vi hade fiske på schemat, skönt att få komma ut och fiska lite istället för att sitta bakom en skolbänk! Ja det är ju alltid skönt att få komma ut på sjön och fiska men det skadar ju inte om det nappar lite i alla fall! Men innan vi visste att det skulle bli en seg dag så började det med att vi trailade i de tre båtar vi skulle använda oss utav under dagens fiske, och det va bottenvertikal som gällde. Vi gav oss iväg mot våran fiske plats och de flesta hade bra förhoppningar på att få landa fisk då vädret och vinden såg ut att vara ganska bra. Väl ute på platsen så upptäcker vi elever att vi är på fel plats.. (vi va nämligen ute en vecka tidigare på samma sjö och lyckades landa en hel del fisk) men läraren insisterar på att vi har kommit rätt och att dagens fiske ska ske på det grundet. Okej, ny plats nya möjligheter tänker vi och tar våran båt och åker iväg en bit för att börja fiska. Men icke sa nicke, vi får ingen bra struktur på hur grundet ser ut, vi hittar ingen hårdbotten och som grädde på moset så börjar det blåsa lite för mycket. En lärare i en annan båt lyckas kroka en fisk och det det tänds hopp inom oss alla i cirka en halv sekund tills vi ser att fisken är alldeles för kort och grön för att vara något att hurra över en dag som denna. Fisket fortsätter att vara segt och det kommer inte upp någon fisk alls, inte för ens en av mina två båtkompanjoner lyckas felkroka en 10cm lång abborre i stjärtpolen.. Har hört att de där havsfiskarna ska vara förjävliga på att felkroka fisk och han visar sig ju vara en exemplarisk havsfiskare även fast vi va på en insjö. Efter det så händer det inte speciellt mycket mer... Eller? Plötsligt händer det! När jag sträcker mig efter min termos och ska ta en kopp kaffe så duttar det till lite försiktigt i min jigg och jag gör ett snabbt och hårt mothugg och jag lyckas äntligen kroka en fisk. Jag känner direkt att det är en liten fisk och det första som dyker upp i mitt huvud är att det är en liten gös men det gör inget att den är liten för det känns ändå jävligt skönt att spräcka dagens nolla. Men jag hinner snabbt ändra min uppfattning om art på fisken, den sprattlar alldeles för mycket för att vara en gös så ja tänker att det är nog en liten abborre. Men när fisken kommer upp till ytan så ser jag att det varken är en abborre eller gös utan en BJÖRKNA!? Vi i båten kollar på varandra och utbrister i skratt samtidigt och jag tänker att den måste ju vara felkrokad? Nepp när vi får in fisken i båten ser vi att den sitter fint på stingerkroken inifrån och ut. Efter en snabb vägning och ett snabbt foto så fick den simma tillbaka ner i sjön.

    Björknan visade sig väga 450gram och den tog på en Fin-S-Fish 5,75" i färgen Smelt. Och någon mer fisk blev det inte den dagen men det behöver jag väl knappast säga. Ska jag vara helt ärlig så gjorde det inget att det inte blev någon mer fisk för jag va mer än nöjd med min björkna som antagligen blev en once in a life time upplevelse!

    Click image for larger version

Name:	image-1350151791883-V.jpg
Views:	1
Size:	89,1 KB
ID:	1813432

    En helt okej björkna för att vara tagen på vertikal och ett nytt pb för mig!


    Skitfiske// Adam"
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
38 svar
3 014 visningar
5 gillar
Senaste inlägg Najad
av Najad
 
Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
48 svar
3 104 visningar
5 gillar
Senaste inlägg TiSo
av TiSo
 
Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
0 svar
107 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mrfisker  
Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
12 svar
834 visningar
5 gillar
Senaste inlägg Najad
av Najad
 
Arbetar...
X