Fly vs Jerk – The Teams – Team Vision Finland – Svensk version - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fly vs Jerk – The Teams – Team Vision Finland – Svensk version

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fly vs Jerk – The Teams – Team Vision Finland – Svensk version

    De senaste veckorna har vi fått lära känna de deltgande lagen i Fly vs Jerk lite djupare.*Vi har tidigare träffat Team Vision Sverige och Team CWC. Nu är det dags att möta Team Vision Finland.
    Har du någon udda anledning missade tidigare inlägg kan du hitta Team CWC här och Team Vision Sverige här
    Så låt oss tala flugfiske (igen… Phuuu. Smärtsamt för oss spinfreaks… men det spelreglernai Fly vs Jerk :-) )! Denna gång vi pratar med Pyry Granlund och Tuomas Rytkönen. De båda vet hur man böjer flugspön….. på de sättet de är tänkta att böjas…
    Laget deltog redan förra året i Fly vs. Jerk 6 där de på den sista tävlingsdagen under de sista sjungande tävlingsminuterna, tog den största gäddan – vilken vägdes in på 7 kilo. Genom denna, dagens tyngsta gädda, ändrades resultatet för den sista dagen helt och hållet. Med den gäddansköt de ner CWC från ledarpositionen, vilket i slutändan ledde till en vinst för Team ABU Garcia. Vi kallar dessa killar Game Changers.
    En annan game changer hände faktiskt redan före Fly vs. Jerk 6,* när Antti – den tilltänkta lagmedlemmen till Tuomas blev sjuk och Pyry – den stora hjälten – hoppade in på mycket kort varsel. Coolt! Vi gillar den attityden!
    Men inte låt dröja kvar i det förflutna – nu tar vi tillfället i akt och lär oss mer om dessa game changers från Finland.
    Pyry Granlund

    Pyry är 29 år ung och bor i Sibbo ( på finska ) eller Sibbo ! ( På svenska ) … ” Men ja jag bor i Finland , det är inte ditt Sibbo “, säger Pyry . Han bor i Sibbo / Sibbo tillsammans med sin fru och deras Lapplandshund . Han arbetar som brandman och utöver*det driver han sitt eget guideföretag . Det kan vara så att Pyry är längsta guiden i Finland ? Vi vet också att han tycker om att sjunga svenska sånger . Om han sjunger bra eller dåligt …. det*lämnar vi till dig att bestämma :-) För oss är det alltid en höjdpunkt när Pyry har en hang up*på en och annan svenska klassiker!
    Så låt oss starta igång*med denna mäktiga finne !

    Pyry, hur ofta fiskar du?

    Förra året hade jag ca 30 guidningar*och utöver*att jag försöker att fiska så mycket som jag kan. Förra året hade jag ungefär 150 fiskedagar . 90 % av min*tid ägnar jag åt*gäddfiske .
    Reds Anm: Vid det här laget*skänker*Pyry bort en hemlighet … Och det är inte en liten :-) *… en stooor suprise :-D . Det handlar inte bara om flugfiske för*Pyry !!!
    När jag fiskar använder jag många olika tekniker som flytringsfiske, gummi, jerkbaits, spinnare och isfiske. Även om jag inte bara fiskar fluga så ser jag alltid till att ta med ett flugspö på mina fisketurer. Jag älskar gädda och med det menar jag STOR gädda. När och om jag får tid att fiska efter andra arter, så fiskar jag även abborre och gös. Men får jag välja så är det oftast gädda eller gös.
    När han menar stor gädda så menar han STOR gädda!!

    Vilken typ av vatten fiskar du oftast?

    Jag fiskar främst i skärgården men under vintern är det 50/50 mellan fiske i skärgården och sjöar. Jag kommer sikta på att fiska mer i sjö och älvfiske där fisketrycket är lägre. Om du vill fånga en 15 kilos gädda tror jag att dessa vatten ger en bättre chans att fånga dem. Förra året var det bara 2-3 gäddor över 15 kilo som fångats totalt i Finland (sportfiske) i skärgården.
    Känslor om förra årets*Fly vs. jerk (6)?

    När jag hörde att Tuomas och Antti fått frågan att vara med tyckte jag det var riktigt coolt att ha ett finskt lag i tävlingen. Två dagar före tävlingsdagen fick jag ett samtal från Tuomas. Antti hade blivit sjuk och kunde inte vara med så Tuomas frågade mig. Han vet att jag fiskar en hel del gädda och kan styra mitt arbetsschema så jag att blev den enda han kunde ta med sig :-)
    Jag gillade verkligen den svenska sjön Sibbo – I Finland saknar vi privata sjöar där catch & release är bra. När vi talar catch and release det är lättare för oss att tala om och visa vad ni gör i Sverige. Det svenska systemet är bättre. Jag menar, det är inte förbjudet att köra* C&R i Finland men vi har en kultur av att döda fisken. Det kommer troligen från krigstiden – tuffa tider betydde “ät vad du fångar”. Yngre människor är mycket mer positiva till C&R, men den äldre generationen är svårt att övertyga.
    Tankar om*Fly vs. Jerk 7

    Nu när Fly vs Jerk 7 kom på tal var det klart. Det var självklart att delta igen om jag fick chansen. Redan direkt efter finalen förra året, på mässan, sa jag till Johan och Tuomas : – “Om ni behöver en med dålig engelska, fult språk och en hel del svordomar så är jag på”. Och här är jag… Det fanns tydligen ett behov av mina kunskaper :-D
    Finns det skillnader eller likheter mellan fisket i Sverige & Finland ?

    Platserna är skärgården och de är ganska likartade. Sverige har större öar och vikar, men det är inte så stor skillnad. Men kulturen runt*fisket är annorlunda.I Sverige kan man gå fram till någon som fiskar och fråga “om de har fått något?” och man får ett trevligt, artigt svar. I Finland skulle folk be dig dra åt…
    Jag märkte du använt ljusa färger som rosa / lila på dina flugor. Vi har också noterat att det är vanligt på hårda beten från Finland. Upplever inte att det är samma i Sverige, berätta mer…

    Jag gillar att använda starka färger i grumligt vatten som Sibbo. Jag vet inte om jag fångar mer gädda med det, men jag ser flugan*själv, vilket ger mig självförtroende. Jag har också hört att svenskar inte använder så mycket röda färger. Vi finnar använder verkligen röd / svart en hel del, särskilt när man fiskar i molningt väder. Det fungerar riktigt bra. Vid klart vatten *använder finländarna*brunt, grönt, guld, blå färger etc. I Sibbo använde vi verkligen ljust rosa, röd & gul. Jag antar att vi försöker irritera gäddan samt att jag har fördelen att faktiskt kunna se flugan.
    För Svenska Läsare – det här är en röd fluga

    Hur använder ni*elektroniken och vad använder du?

    Jag har ett Lowrance HDS 9 Plotter/Lod och ett HDS 7 samt en Motorguide elmotor. Jag älskar mitt Motorguides GPS-system. Jag har använt elmotorn under två säsonger. Jag använder lodet en hel del för att hitta växtlighet, betesfisk och kanter dvs att hitta intressanta platser .
    Jag använder lodet mer nu än jag gjordes för ett par år sedan. Jag vill vara säker på att jag fiskar heta områden för att minimera antalet “slösade” kast. Jag vill också lära mig nya platser och kunna fiska den nya platsen direkt. Varje plats jag fiskar på så har jag mina växtkanter väl utmärkta . Då vet jag direkt var det är rätt att fiska.
    Hur är det att fiska med*Tuomas?

    Alltid kul! Jag och Tuomas har samma inställning, vi tänker på samma sätt, berättar / delar med oss av vad vi gör och vad som fungerar. Vi ger aldrig upp!
    Och bananer – hittade ni några bananer ombord i år?

    Kan inte*berätta! Du måste titta på showen
    Hur känns det inombords när ni står på startlinjen?

    Förra året stod jag där och tänkte*” OK, det är Svartzonker, Trumman, Niklaus Bauer ” så det var bara att fokusera på fisket och ha roligt. I år kom vi lite bättre förberedda. Vi hade “rekat” fiskevatten och provfiskat och värmt upp, men naturligtvis jag var lite nervös. När du vet om att det finns stora gäddor att fånga, då vill du bara du bara iväg*!
    Fiskar och sjunger!

    Hur stort är handikappet att inte ha lokalkännedom*?

    Väl fiske handlar om plats, plats, plats*och sedan kunskap. Det är naturligtvis en nackdel att inte ha lokalkännedom om vattnen, men låt oss komma ihåg att det är en show. En show behöver*en clown och*jag är gärna clownen:-). Dock måste jag erkänna (eftersom jag inte bara flugfiskar hemma) att*också tekniken kan vara lite av ett problem när du inte har lokalkännedomen om*vattnet.
    Flugfiske är extremt effektivt om du vet var fisken är, men det är en långsam teknik. Ibland känner att du vill köra jerkfiske*och bara göra “Search and Destroy” fiske för att hitta hotspots.
    Det är verkligen tufft fiske, men det är kul!
    Låt oss träffa*Tuomas!

    Tuomas det där är en fin fisk…. men den kvalificerar inte in i den här tävlingen, sorry.

    Tuomas Rytkönen, 39 år gammal gäddfanatiker som också bor i de tusen sjöarnas land: Finland. Här bor han med sin familj, sin*hustru Claire och 2 söner, 6 och 8 år gamla blivande fiskare… Nästa generation av fiskare från familjen Rytkönen är säkrad.
    Tuomas arbetar för Vision Group Ltd som produktchef och han är den som bär ansvaret för de galna och förhoppningsvis innovativa idéerna bakom Vision Fly’s produkter J
    Tuomas*berätta lite mer om dig själv!

    Jag har fiskat så länge jag kan minnas. Jag tror att jag hade ett spö*i mina händer innan jag kunde gå tack vare min pappa, som är en passionerad fiskare. Jag började flugfiska som 12 åring och jag har varit helt fäst vid flugfisket sen dess.
    Flugbindning började jag faktiskt med redan ett par år tidigare. Jag behövde fjäderkrokar till mina hemgjorda beten så då band jag dem. Sedan kom små flugor ganska snabbt efter, som jag fiskade med flytkula och hapselspö. Men jag fiskar fortfarande med andra tekniker också, jag menar jerkbaits, spinnerbaits mm, men flugfiske*är min grej.
    Jag fiskar alla arter men gädda är min passion. Laxfiske finns*också i mitt schema varje år, främst i Skottland dit jag åker 2 -3 resor årligen. För många år sedan arbetade jag som guide på Kolahalvön under 8 somrar, så floder som Varzina, Drozdovka, Sidorovka, Penka, Lumbovka och Ponoi är ganska bekanta för mig. Jag var 17 när jag åkte*till Ryssland för första gången.
    Men gäddan… Gäddan… Gäddan är definitivt ett*våldsamt intensivt rovdjur. Du kan fiska dem nästan överallt och du behöver inte resa långt om du inte vill. Du kan hitta dem när som helst på året. De växer sig stora. De hugger hårt. De skrattar åt dig. De kan få dig att gråta.
    Den här gäddan gjorde*Tuomas lycklig.

    Vad är dina tankar kring*Fly vs. Jerk?

    Det är ett mycket intressant koncept. Ja, det är en tävling, men inte på samma sätt som de stora öppna fisketävlingarna.
    Eftersom det är en tre dagar lång tävling med bara fyra dedikerade team, är du ännu mer beroende av kunskap och känna ditt fiskevatten. Bara två poäng per dag att slåss om och det innebär att allt kan hända; du kan vara i toppen och sen plötsligt falla till sista plats.
    Jag tror att det är det som intresserar mig mest är de plötsliga förändringarna. Normalt när jag fiskar brukar jag aldrig räkna*hur många fiskar jag har fångat under en dag och jag bruka*inte ens mäta eller väga min fisk om de inte ser riktigt stora ut. För mig det är inte viktigt. Men i den här tävlingen är det annorlunda, 10 gram kan ge dig den nödvändiga poängen.*Om man förlorar en fisk mår man dåligt, speciellt om det kändes som en bättre fisk.
    I år var det typ av lättare att tävla. Du har kameran bakom nacken 24/7 och första året var det lite konstigt. Nu kom jag in i det mycket snabbar och glömde nästan bort det.

    Att vara i ett annat land och okända fiskevatten, som du inte riktigt kan, gör det riktigt svårt. Vi kunde inte träna för mycket eftersom det skulle ha varit bara ett stort besvär att resa fram och tillbaka, så bestämde vi redan förra året att vi väljer litet område och koncentrera oss*på stora fiskar. För att fånga stort antal*behöver du verkligen känna till ditt vatten, så det var stor fisk eller ingenting för oss. Vi visste att det var ett*mycket riskabelt beslut, men vi bestämde oss för att ta den risken.
    Annars gjorde vi inte*några speciella förberedelser.
    Hur ofta fiskar du?

    Jag försöker att fiska 1 – 2 dagar i veckan i alla fall så som håller mig “alert” och ”med” vad gäller fisket. Jag band några betrodda flugor och några nya att prova som förberedelse*och ändrade nya wire-tafsar. I år tog vi Pyry´s båt så jag behövde inte ens*oroa mig*för det. Och jag måste säga att det var underbart att bara fiska!
    Under tävlingen är du naturligtvis lite mer nervös än normalt. Om du hade en lugn period till exempel utan hugg, så funderade du på*och om de andra kämpade på samma sätt eller om*de hamrade stor gädda non-stop.
    Det är bra för mig eftersom det gör du ändra flugor, linjer, strategier och så vidare. Det håller ditt fiske aktivt – du måste verkligen hitta ett sätt att börja fånga fisk.
    I år har*vi kämpat med vädret. Vattnet var mycket lågt, överallt. Väderprognosen utlovade lite vind, men som kom i vårt område endast på den sista dagen. Vi behövde verkligen förändra taktik beroende på vädret. Det var frustrerande och det tvingade*oss att försöka helt olika taktiker. Vi fiskade även en hel del pelagiskt*men med fluga. Folk tror mestadels att det är en spin-fisketeknik, men det är faktiskt ganska lätt att fiska 5 – 8 meters vattendjup med dagens sjunkande linor.

    Telefonrapporterna*var definitivt russinen i kakan. Det var fantastiskt att höra hur de andra lagen hade gjort och få information som gjorde att du verkligen kunde se om det hade varit lätt eller svårt för dem också.
    Berätta mer om utrustningen du använder?

    Vad gäller utrustning körde vi med gäng färdigriggade spön. Vi hade i princip 3 spön*vardera, riggade med olika sjunkhastighet så vi enkelt och snabbt kunde*förändra om vi var tvungna att fiska djupare eller grundare eller en helt annan stil.
    Min personliga favoritlinor är SloMo och Sink 3 från Big Mamma. Med SloMo kan du fiska riktigt grunda områden eller om du bara vill hålla farten nära ytan exempelvis i kristallklara förhållanden. När flugan är högt upp och fisken djupt ner har de ett stort fönster och kan se flugan redan långt borta. Sink 3 är återigen tillräckligt snabb för nå*djupare kanter och områden där du har 3 + meter vatten. Det är bra linor*också i varmare väder om du behöver för att fiska flugan snabbt.
    Spön*är mer som personliga saker, men jag föredrar lite mjukare och långsammare action spön*istället för stela och snabba sådana. Gäddflugor är oftast stora och bulkiga och de flyger långsamt så ett långsammare spö ger dig mycket smidig och enkel rytm. Big Daddy 9 ‘ # 9 är fortfarande min personliga favorit och får*definitivt mest tid i vattnet. Big Mama spön*jag brukar jag ha riggade med flugor med något smalare profil.
    Vad använde ni för*elektronik?

    Elektronik spelar numera en stor roll i flugfiske, eftersom*flugfiske är ett långsammare fiske jämfört med andra beten.*Elmotorer med GPS-låsning och styrning är måste åtminstone för mitt fiske. Motorguide ankrar på en plats med bara ett knapptryck och båten stannar verkligen där. Jag kan*inte riktigt tänka mig en dag utan den längre. Ekolod med sidescanning*är också riktigt bra, inte nödvändigt för att hitta*enstaka individer, men för att hitta betesfisk och struktur för predatorer.
    Tuomas – vi vet att du är flug-kungen. Vi och läsarna skulle verkligen uppskatta några tips och trix för att komma igång*med flugfiske

    • Skaffa dig ett bra gäddfiske-kit från början. Dålig utrustning gör kastandet*svårt och du förlorar intresset fort.
    • Var uppmärksam på fluglinan eftersom det är det du kastar. Köp ett par olika sjunkande linor.
    • Håll krokarna vassa!
    • Glöm forum och social media och åk ut och fiska istället!
    • Fiska mycket, fiska mycket*och fisk mycket. Och gå upp tidigt och var vid fiskevattnet och fiska! Hoppa över frukosten.

    Hur kommer ni fira om ni vinner?

    Om vi ??vinner … Jag lovar Pyry att ska sjunga lite mer!
    Reds anm: Ser fram emot några Svenska Abba klassiker :-)
    Och glöm inte att titta på nästa avsnitt av Fly vs. Jerk 7. kommer att leva i morgon fredag ??på Kanalgratis.
    // Danne
    Ps. Skulle du vara sugen på att prova på att fiska i Finland med Pyry kan du kolla in*Pgfishingguide.fi Ds.

    Filed under: Fly vs jerk, Fly vs Jerk Svenska Tagged: brochet, Fly vs jerk, Fly vs Jerk 7, fly-fishing, gädda, gäddfiske, gedde, Gjedde, Hauki, karusell, Lucio, northern pike, pike, Snoek, vision, vision finland

    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    www.fiskefuralle.se

    Välkommen in på en titt!

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
109 svar
6 173 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Fiskefuralles  
Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
38 svar
2 971 visningar
5 gillar
Senaste inlägg Najad
av Najad
 
Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
46 svar
2 965 visningar
5 gillar
Senaste inlägg TiSo
av TiSo
 
Startad av Henke E, 2023-03-31, 13:14
3 svar
325 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
0 svar
104 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mrfisker  
Arbetar...
X