Frysa fet fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frysa fet fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frysa fet fisk

Tja. Funderar på att investera i en vakuumförpackare. Någon som har koll på om det stämmer att maten håller upp till 5 ggr längre. Brukar få en del makrill på höstkanten och det hade vart kul att kunna frysa in lite och smaska på i vinter. Någon som har koll på hur länge fet fisk kan hålla om man fryser den på det sättet?

Fryst fisk håller men smaken blir sämre. Jag brukar frysa in strömming hel orensad i en påse fylld med vatten.
    Då ligger fisken inbäddad i is.
    Har dock aldrig vaccat fisk. Äger själv en vacummaskin köpt på Kjell o c:o kan inte rekommendera den. Den tätar inte så bra köp en dyr./ Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
      Fryst fisk håller men smaken blir sämre. Jag brukar frysa in strömming hel orensad i en påse fylld med vatten.
      Då ligger fisken inbäddad i is.
      Har dock aldrig vaccat fisk. Äger själv en vacummaskin köpt på Kjell o c:o kan inte rekommendera den. Den tätar inte så bra köp en dyr./ Fredrik
      Behöver inte bero på maskinen, kan vara påsarna som inte tätar så bra. Vi hade med oss 2 olika påsar till Lofoten i mars och dom billiga påsarna gick inte att svetsa igen nå bra. Dom dyrare påsarna däremot svetsade riktigt bra. Har gått några månader nu och torskryggen smakar fortfarande suveränt. (Skrei rygg).

Kommentera

Vakuummaskin förlänger hållbarheten absolut! Dock skulle jag inte rekommendera att ha makrill i frysen längre än 1-2 månader MAX! pga den fetthalten i fisken får den snabbt en "härsken" smak, så en vakuummaskin endast för att använda till makrillen behövs egentligen inte. Detta gäller egentligen all fet fisk makrill,strömming, lax osv...
        Vitfisk håller dock väldigt väldigt länge pga den låga fetthalten.

Kommentera

Frysa fet fisk

Jag har några grannar som jag brukar förse med massa olika typer av fisk.
          Vissa berättar att dom lagat ett år gammal makrill och tyckte att det smakar ok trots att jag nämt att just fet fisk kanske inte är så god efter ett par månader.
          Jag har ingen aning, för jag käkar knappt fisk, men hur illa kan det egentligen smaka då?
          Senast ändrad av Bowen; 2014-10-16, 18:15.
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Får nog testa helt ovetenskapligt och se hur det blir och om smaken försämras så?

Kommentera

Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
              Får nog testa helt ovetenskapligt och se hur det blir och om smaken försämras så?
              Har du flera frysar och olika temp i dem är jag övertygad om att du kommer att märka att fisk förvarad kallare håller längre. Jag sysslar med jakt. Om jag har "råkat" få hem mycket kött lägger jag det i en frys och ställer tempen lååååågt! Magert vilt håller lätt i två år.
              Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av axeleriksson, 2006-02-20, 13:05
              10 svar
              6 307 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Cobrak
              av Cobrak

Arbetar...