Gravad Öring??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gravad Öring???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gravad Öring???

Är det någon som har ett bra recept på Gravad Öring??

Ett förslag

Frys fisken i minst ett par dagar.
    Blanda 2 delar salt och 1 del socker. Ta gärna lite grovmalen svartpeppar med i blandningen. Mängden efter smak. Gnid in filéerna rejält med blandningen. "Stjärtfiléer" brukar vara bäst om det är en stor fisk. Sen kan man spetsa lite med cognac eller whiskey om man vill. Lite dill ger också fin smak.
    Lägg filéerna med köttsidorna mot varann. Omlott, det vill säga smal mot tjock ände. Lägg in dom sammansatta filéerna i dubbla, tättslutande plastpåsar.
    Låt ligga under press, t.ex. några mjölkpaket i 2 dygn i kylskåp. Vänd på paketet efter halva tiden.
    Rensa bort ev. pepparkorn och dill från filéerna och klipp gärna över lite färsk dill.
    Voila!

Det kan var svårt göra av med en gravad 2-kilos öring till bara smörgåsmat. Då är det inte att förakta att steka på den gravade fisken i tärningar tillsammans med potatis och andra rotfrukter. Vill man "lyxa till det" riktigt kan man stuva upp med en skvätt grädde.

Kommentera

brukar köra som lakstrut, men antagligen mer dill, och ganska grovt krossad vitpeppar. ett tips är också att skiva vitlök tunt och ha i gravningen... minska dillen då, men uteslut den inte.
      mer minor i trålarna

Kommentera

Prova gravningen likt ovan ..men lägg INTE i press...då blir den saftigare....
        //Ge Mej Meterdjup Snö,Nuuuu!!!!

Kommentera

Drog en 4-kilos öring i våras, tog med den till grannen som har bott i Japan.
          Vi började diskutera sushi och fryst eller inte...
          Varpå vi skar loss bitar från min nyfångade öring, doppade i hemlagad soja/sushi-sås. Mmm...suveränt!
          O en härlig kontrast att sitta i en idyllisk skärgård en vårdag och ätta öring på japanskt vis.
          OCH ingen av oss blev dåliga.
          Frysa den kan man strunta i. Goare färsk.
          Ett tips till gravningen är lite gin.

Kommentera

Har en fråga. Varför ska fisken frysas så som LakStrut nämner ovan?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mac Visa inlägg
              Blanda lika delar salt å socker å grovstött vitpeppar . Ginid in köttdelarna å lägg tjocksida mot tunnsida å i mellan där lägger i rikligt med dill .

Man ska ha rätt mycket det blir ju inte salt för att du har mycket blandning.

In i en påse in i kylskåpet lägg nåt tungt på ex mjölkpaket . Vänd efter halva tiden .

Fisk på ca kg blir klar dagen efter en stor öring på 4.-5 kg kan behöva 3 dar . Ju längre den ligger ju saltare blir den .

Det där med att man ska frysa in fisken innan ja har gravat färsk öring röding å aldrig blvit sjuk . Tror snarare att man blir sjuk på det man dricker till fisken.

Däremot tycker ja inte man ska frysa gravad fisk .Därför att den är ju rätt salt å då fryser den inte riktigt ända in.

Varför saltar man vägarna på vintern tror ni .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av Zelle Visa inlägg
                Har en fråga. Varför ska fisken frysas så som LakStrut nämner ovan?
                För att ta död på ev. icke önskvärda (mikro-)organismer i fisken.

Jag brukar köra med 1 dl socker och 1 dl salt - enkelt att komma ihåg. Ytterligare varianter på gravningen är med lime eller rosepeppar. Men originalreceptet med peppar och dill (gärna hackad, djupfryst) står sig bra i konkurrensen. Jag brukar oxå köra två dygn, men vänder på fiskpaketet var 12:e timme.

Alla sätt är bra utom de dåliga...
                /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av Mac Visa inlägg
                  Jag fick lära mig när jag gick restaurangskola att det skulle vara 4msk salt och 4msk socker per kilo fisk. Dillen brukar jag lägga på hel under gravningen för när fisken är klar är det lättare att få bort den sunkiga dillen.
                  Sen tar jag och finhackar ny fräch dill och strör över innan jag skär i tunna skivor.

Och ja lax skall helst frysas före gravning för att ta bort ej önskvärda organismer

Kommentera

Om jag inte minns fel kallas det boutilism och det är rent dödligt livsfarligt att drabbas av därav frysning före gravning -18grader minst två dygn.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av axeleriksson, 2006-02-20, 13:05
                    10 svar
                    6 306 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cobrak
                    av Cobrak

Arbetar...