Hur röker man fiskfilé i röklåda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur röker man fiskfilé i röklåda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur röker man fiskfilé i röklåda

Har precis fått en röklåda. Har dock ingen aning om hur man gör. Tänkte röka abborrfile´(gillar inte ben)
    Har inga recept till låda. Ska fisken läggas i salt innan?
    Vore jätte tacksam för förslag och recept!

rök

hej lätt som en plätt,rensa fisken låt huvet sitta kvar salta insidan lägg i fisken,
    lägg dom stående på magen bredvid varandra.
    blanda träsprit o rödsprit fyll på elda,ca 13min, kör sen engång till, öppna locket kolla ögonen eller dra lite i ryggfenan om den lossnar lätt, är du hemma smaklig måltid

Kommentera

Hej !
      Jag blandar inte träsprit o rödsprit utan har bara rödsprit !
      Och när jag röker fisk i röklådan eller i stora röken så låter
      jag Abborren ligga i grovsalt i 12 tim (rensad med hvud kvar)
      Torkar av sedan överblivet salt och röker den i ca 20min

Kommentera

Träsprit skulle inte jag vilja ha ens i närheten av mat.

Kommentera

Rökte faktiskt lite Makrill idag, jag o polaren Lars.

Jag brukar ofta ta bort huvudet och stjärten, enbart för att spara plats i den "trånga" Abu-röken. Rensa fisken på traditionellt vis, sära på den och salta ordentligt och låt gärna ligga ett par timmar i kylskåp så att saltet "drar in" ordentligt. Spånet som man fyller röken med ger god röksmak men testa gärna med ett par kvistar enris. Lägg dem tillsammans med spånet och ett par små kvistar på själva fisken. Sedan kan man välja om man vill lägga fisken med ryggen nedåt eller uppåt. På magen så rinner "saften" bort och ner på dropplåten och blir gärna lite torrare och på rygg blir den lite saftigare. Har du ett par fiskar kan du testa med en på rygg och en på mage, så märker du vad du gillar bäst.

Frysta eller icke frysta fileér funkar kanoooners. Var lite mer försiktig med saltet här, kan lätt bli för salt då fisken suger åt sig salt från alla håll.

Fabrikör Stava rules...

Kommentera

fiskrök

har ni inte gjort lumpen grabbar? blandningen träsprit+t-röd gör att det sotar mindre, kräfthälsningar

Kommentera

T-röd sotar inte (!)

/Storfiskaren
              The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
              Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
              Klickbara länkar följer nedan
              Nattplockad mask
              Gädda äter Sissy
              Abborre vs mask
              Abborre vs mört
              Måånga gäddor samlade vid betet
              Gädda äter gädda
              Spännande fiskemetod efter gädda
              FS SPARADE TRÅD
              Laxhugg!

Kommentera

jag låter fisken ligga i en saltlage som jag gör själ med 20% salt i vattnet vilet vill säga 2 dl salt per liter vatten! sen brukar jag ha i en si så där 1020 vitpepparkorn och nån dl socker. kokar ihop detta så att allt löser upp sig! sedan låter jag detta kallna sedan lägger jag ner fisken i detta och låter ligga över natten sedan täcker jag botten ordenligt med spån. sen sprejar jag spånet lite fuktigt med en blomspruta och lägger sedan på några kvistar enbärsris. sen lägger jag i fisken sätter på locket tar och eldar med t-röd i 2 omgångar för att få spånet att förbränna ordentligt! fungerar även toppen på kött men då låter jag köttet ligga i lagen i ca 24 -30 timmar och kör med 4 skålar t-röd och fyller på med nytt spö efter 2:a bränningen!

Kommentera

man lägger dom i grovsalt, minst 12h. fyll din rök(hemmagjord bäst) med enris i botten. torka av överflödigt salt från fisken och lägg på gallret. Ställ röklådan på ditt grillgaller som du har ovanför en vanlig brasa. tar typ 20 min för borrar. ps jag skulle aldrig använda t-röd eller träsprit vid min mat
                  bakomkolven.blogspot.com

Kommentera

Det är viktigt att torka fisken ordentligt innan du röker den. Annars tar fisken inte åt sig tillräckligt med röksmak.
                    Torka fisken så gott du kan med trasa och hushållspapper. Låt fisken ligga öppet 0,5-1 tim för att ytterligare torka på ytan. Då får du bra effekt av rökningen och samtidigt så minskar spån-behovet lite. Det tar ett par rökomgångar innan man lär sig hur man skall dosera (salt, socker, spånmängd, salt-tiden etc.) och hur man skall kontrollera röktiden.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av axeleriksson, 2006-02-20, 13:05
                    10 svar
                    6 309 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cobrak
                    av Cobrak

Arbetar...