Fiskar ni provat att äta (som man inte äter så ofta) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskar ni provat att äta (som man inte äter så ofta)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Åt en rysk konserv med mört inlagd i olja och tomatsås, det smakade precis som sardin dito. Har även provat rå skarpsill, riktigt bra smak. En hel liten bergsimpa slök jag när vi elfiskade i Dalarna en gång, tuggade två tre gånger och svalde sedan. Kände inte så mycket smak, men jag fick 50 spänn eftersom vi hade slagit vad.
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Stekt Fjärsing Filé . Mjöla filérna salta peppra. Stek sedan Dom i rikligt med äkta smör Sakta. Vänd filérna efter ett tag, tillsätt skivad gul lök i stekpannan stek sedan tills filérna fått en sprödig yta. Serveras sedan med kokt potatis och kröser" Med vänlig hälsning, Johnny Andersson vg 4 Asterix

Kommentera

Detta är inget jag provat själv än, men jag har en fiskekokbok hemma som påstår att allt man kan göra med strömming kan man göra precis lika väl med mört.

Kommentera

Mört som är från älven, fjärdarna eller havet. Finns ingen bismak/lukt där. Den är inte alls svår att filea - man kan dra benen ut hur lätt som helst med fingrarna utan några som helst problem. Men abborre, Gädda, Öring, Harr & Sik är godare (koncentrera mig på de artar då jag endast äter fisk jag själv har fångat). Ål i mellanstorleken (Omkring 60 cm) är i och för sig min favo men jag kommer inte fiska den igen pga den är så akuthotat - skulle dock testas förre året i Danmark.

Kommentera

Det äckligasta jag någonsin ätit är hajmal eller pangasius som den också heter.

Smakar skit - serveras på skolor!!! och även på andra offentliga ställen, jag tror till och med att den serveras/serverats på sjukhus... det är det sjukaste jag upplevt.

Hajmalen odlas i Mekongfloden som är jordens mest förorenade vattendrag, injiceras med tillvästhormon och skickas sen ut i världen som matfisk - bara Gud vet vad som finns i den fisken...

Vid två tillfällen har jag beställd fiskplanka på en restaurang i Enköping... i menyn står det "Sjötunga Walewska"... jo jag tackar jag - i själva verket är det fiskplanka med hajmal - jag ryser fortfarande vid tanken på smaken av denna "anrättning" eller kanske snarare avrättning av det som nämns i menyn.

Det här på restaurangen och skolmaten har jag "avnjutit" personligen.

Sen så berättade min mamma medans hon var i livet att hon hade serverat på ett bröllop runt mitten av 40-talet - det var fest! Man serverade inkokt braxen som huvudrätt. Det var mycket uppskattat av gästerna som åt upp allt!

Jag vet inte, men jag lär nog behöva bli bjuden på braxen för att smaka på den tror jag. Men f-n, jag tror att det är godare än hajmal i varje fall.

Kommentera

Ugnstekt Asp, var väl ingen höjdare men svagt rosa i köttet som en såndär broilerbåge! Godaste fisken Svärdfisk på Cypern, godaste fiskrätten= Ugnstekt Havsöring med vitt vin och grädde, tillagad av min dåvarande fästmö!

Kommentera

Dalalven, varför beställde du 2 ggr?

Kommentera

Provade att äta braxen i Gdansk. Smakade fint.
                  http://enamatorfiskare.blogspot.se
                  Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ingen ovanlig fisk har tuggats på men det äckligaste i fisk väg måste ha varit en torsk som vi rökte då hunger blev extrem på förra Norge resan. Torsken blev svampig och vattnig. En annan variant på äcklig fisk va stekt gädda marinerad i citronsyra och ättika : )

Kommentera

En gång käkade jag en mört. 😬

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av axeleriksson, 2006-02-20, 13:05
                      10 svar
                      6 321 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cobrak
                      av Cobrak

Arbetar...