var handlar du? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

var handlar du?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Sänkt pris och rea är inte samma sak.

För att en butik ska ha rea ska produkter vara sänkt på "en betydande del av sortimentet"
    Jo, jag vet att det skiljer mellan rea och sänkt pris, men är det inte så att om de har sängt pris på en vara en viss tid så räknas det som ordinarie?
    Jag tycker hur som helst det är fult att annonsera ut att man har 40% och sedan dra det från rekommenderat utpris! Det är ju knappt några butiker som ligger på rek utpris, de ligger nästan alltid under.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
      Jo, jag vet att det skiljer mellan rea och sänkt pris, men är det inte så att om de har sängt pris på en vara en viss tid så räknas det som ordinarie?
      Jag tycker hur som helst det är fult att annonsera ut att man har 40% och sedan dra det från rekommenderat utpris! Det är ju knappt några butiker som ligger på rek utpris, de ligger nästan alltid under.
      Vilka priser övriga butiker har eller inte kan jag inte kommentera men jag tycker det är så man bör göra det. Om man ska skriva "40% under ord. priser" i en tidning tex kommer folk att associera detta med vad produkterna kostar tex i kataloger. (napp och nytt tex) Det är ju inte särskilt lätt för folk vilka sänkningar och tillfälliga klipp osv som funnits under året.

Annars kan man ju skriva "40 % under våra redan sänkta priser" eller nått i den stilen. I det läget är det ju solklart vad som gäller.

Oavsett tycker jag att 40 under ett rek/ord är ett bra pris för en produkt. Om man bara ska analysera priset alltså.
      Sen är jag av åsikten att om en kund tycker en produkt är värd ett pris och man köper så har man gjort en bra affär. Tycker man inte priset passar så köper man inte.

Säg att en produkt kostar 1500 ord men säljs tillfälligt för 999. Denna produkt kommer då att bli hetare ur konsumentens synvinkel. Hade den dock legat på 999 ord (samma produkt) hade det inte känts som en lika bra affär.

Så fungerar tänkandet.

Kommentera

Jag har också för mig att det finns något slags regel för hur länge man kan ha ett sänkt pris innan det anses vara ordinarie pris. Och har man har samma pris i ett/flera år så borde det definitivt anses vara ordinarie pris.

Att man tycker att 40% på rek pris är bra är ju en sak. Men när det egentligen handlar om knappt 20% på deras vanliga/ordinarie pris så..

Det som stod på rea-lapparna var: 40% avdrages i kassan (ingenting om att detta skulle gälla rek eller ordinarie pris)
        Och det är väl nästan falsk marknadsföring eftersom det rekommenderade priset inte står utskrivet. Utan endast det ordinarie priset skrivet med svart vilket brukar symbolisera just ordinarie pris. Sänkta- och reapriser brukar oftast vara utskrivet med rött.

Kan bara hålla med om tidigare påståenden om personalen.
        Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Ursprungligen postat av rubik Visa inlägg
          Jag har också för mig att det finns något slags regel för hur länge man kan ha ett sänkt pris innan det anses vara ordinarie pris. Och har man har samma pris i ett/flera år så borde det definitivt anses vara ordinarie pris.

Att man tycker att 40% på rek pris är bra är ju en sak. Men när det egentligen handlar om knappt 20% på deras vanliga/ordinarie pris så..

Det som stod på rea-lapparna var: 40% avdrages i kassan (ingenting om att detta skulle gälla rek eller ordinarie pris)
          Och det är väl nästan falsk marknadsföring eftersom det rekommenderade priset inte står utskrivet. Utan endast det ordinarie priset skrivet med svart vilket brukar symbolisera just ordinarie pris. Sänkta- och reapriser brukar oftast vara utskrivet med rött.

Kan bara hålla med om tidigare påståenden om personalen.
          Ett solklart fall som jag ser det, de kan ju inte ge 40% på ett pris som inte står på varan! 40% är givetvis på det priset som varan är märkt med, annars måste man ju gå till säljaren och fråga vad varan egentligen kostar...

Kommentera

Ordinarie pris är rekommenderat pris från leverantör. Det är samma sak.
            Finns väl ingen leverantör som bestämmer vad saker ska kosta eller? sådant är väl olagligt ?

Rea kan man bara ha på varor i det ordinarie sortimentet, resten man säljer billigt får man kalla något annat, och butikerna brukar va uppfinningsrika, framförallt hemelektronik kedjorna....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Finns väl ingen leverantör som bestämmer vad saker ska kosta eller? sådant är väl olagligt ?

Rea kan man bara ha på varor i det ordinarie sortimentet, resten man säljer billigt får man kalla något annat, och butikerna brukar va uppfinningsrika, framförallt hemelektronik kedjorna....
              Det är precis därför leverantörerna har "rek/ord" (det varierar vilket uttryck som används) för att det ska vara ett prisexempel på produkten. Vissa lev. har inga rek. pris och då är det upp till butiken att sätta pris helt och hållet. Det är ju inte så att leverantörerna bestämmer utpriserna men de sätter ett riktmärke för marknaden. Sen kan butikerna själva välja hur de vill lägga sina egna priser. Hade det inte funnits ord. pris så blir det ju rätt svårt för kunden att veta vilket pris som är normalt.

Då blir det som på elektronikkedjorna som höjer sina priser innan julrean för att priset under julrean ska se billigare ut än vad det är.

Kommentera

Finns ju en det underligheter i branschen ex. Abu´s PD produkter där pris sättningen inte är fri, tror även Normark har några sådana konstigheter....

Rek, pris är leverantörens pris medan ordinarie är butikens så att skriva ut rea och jämföra med rekommenderat pris blir väl då lite felaktigt eftersom ordinarie pris inte är angett ?????

skitsak men ändå lite kul

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                X