Speciellt konstigt är det ju eftersom väldigt många (av någon anledning) tycker att ismetet är årets höjdpunkt. Jag blir iaf väldigt leds på att använda skitsaker när jag fiskar någon art/metod som jag gillar. Skulle ju inte nöja mig med att flötmeta sutare med ett Ron Thompson spö som väger 15 kilo och har en aktion som en kratta, eller fiska karp med ett gammalt glasfiberspö från 1982. Aktionen är ju extra viktig vid ismete eftersom spöna är korta och eländiga. Det enda ismetespöt (jag känt på) som kommer i närheten av en lagom progressiv aktion är ABU-spöt. Många är mjuka tills de plötsligt "bottnar" och blir helt stumma - en riktigt kass kombination. Ingen spöbyggare som känner sig (ut)manad att tillverka en serie trevliga progressiva (aktionen - inte politisk tillhörighet) ismetespön med korkhandtag?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Det bästa ismetespöt för gädda ?
Collapse
X
-
jag tycker abu commodore är överlägset av alla jag känt på. tycker som limnos med flera att det spöt har görfin aktion. det böjer sig relativt lätt men om man pressar på ordentligt så böjer det sig ända in i handtaget. tycker man kan böja såpass hårt som det någonsin kan behövas, om man inte använder stålwire, utan att det "bottnar". wigglers hårdaste pinne är iofs ännu värre men då snackar vi verkligen kvastskaft, ingen känsla kvar enl. min mening.
nu är detta en tråd om gäddspön men kan ändå smyga in att jag skulle vilja se ett perfekt abborrspö för MULTIRULLE på markanden snart.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jöggeHåller med, abborrspöna jag har är hemmabyggda men iofs sköna.
Borde bli en marknad även för sådana spön inom några år.
Har ett hemmabyggt 4"+ som e illgöttsigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av limnosSpeciellt konstigt är det ju eftersom väldigt många (av någon anledning) tycker att ismetet är årets höjdpunkt. Jag blir iaf väldigt leds på att använda skitsaker när jag fiskar någon art/metod som jag gillar. Skulle ju inte nöja mig med att flötmeta sutare med ett Ron Thompson spö som väger 15 kilo och har en aktion som en kratta, eller fiska karp med ett gammalt glasfiberspö från 1982. Aktionen är ju extra viktig vid ismete eftersom spöna är korta och eländiga. Det enda ismetespöt (jag känt på) som kommer i närheten av en lagom progressiv aktion är ABU-spöt. Många är mjuka tills de plötsligt "bottnar" och blir helt stumma - en riktigt kass kombination. Ingen spöbyggare som känner sig (ut)manad att tillverka en serie trevliga progressiva (aktionen - inte politisk tillhörighet) ismetespön med korkhandtag?sigpic
Kommentera
-
Kinetic Ismetespö Nordic Light 3 fot
Snart två säsongers användande av Kinteics Ismetespö Nordic Light har varit intressant och jag har hittat mitt favorit ismetespö, alla kategorier. Köpt hos CA Carlsson, Odengatan, Stockholm.
Design/material
Spöt är mörkt på gränsen till svart med lindningar i svart och guld (ganska snyggt). Rullfästet är av standardtyp i plastmaterial. Klingan är en grafitcomposite (blandning av kolfiber och glasfiber). Detta är relativt ovanligt för just ismetespön, de första jag sett. Kineticspöet har ett handtag som är drygt 40 cm långt. Änddelen sticker ut ca 27-28 cm bakom rullen vilket är betydligt kortare än tex Normarkspöna som är 4 fot långa med drygt 50 cm långa handtag. Fyra stycken keramiska ringar finns monterade. Konkurrenterna har sällan mer än tre ringar...
Egenskaper/ drilla fisk
Klingan är den enda jag stött på med helaktion. En jämn och fin sådan. Skillnaden mellan detta spö och tex ett Normark Red Pilker med toppaktion, är enorm. Vad man föredrar är givetvis oxå en smakfråga oxå men Kineticspöet har som sagt en jämn helaktion och det är min favoritaktion för detta fiske. Red Pilker är oxå ett betydligt kraftigare/stummare spö. Nu ska det kanske erkännas att den största fisk jag fångat på detta spö är en fyrakilosgädda men det kändes riktigt behagligt och "stötfritt" att drilla...
Omdöme
Ja, det hitintills trevligaste spöet för ismete jag träffat på. Helaktion, kort handtag, ganska snyggt... Att längden är tre fot i stället för ca fyra som verkar vara standard annars är bra tycker jag. Tre fot räcker gott o väl när aktionen är så pass trevlig som på detta spö. Det blir oxå enklare att transportera givetvis. Fyra spöringar istället för tre som på de flesta andra är ännu en fördel. Ja, så tycker jag, det kan tänkas att just det faktum att spöt delvis är byggt i grafit kan göra att det är lite känsligare för stötar o slag än andra spön. Tiden får visa... Så, vill du ha ett färdigt spö, dvs ett du slipper modifiera både topp och handtag på, så köper du ett Kinetic Nordic Light...
Pris
Rek ca 200:- (går säkert att pruta lite)
//Jan O"Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
Unregistered jögge
Ursprungligen postat av FlodebananRT kom med några riktigt sköna, men dem var bara 3" och jag tar gärna lite längre spön till borren för att vara så skonsam mot krokfästet som möjligt.
Har ett hemmabyggt 4"+ som e illgött
RT kommer inte innanför min dörr och absolut inte med på en fisketur, hellre slutar jag fiska än använder det märket!
Ja hembyggt regerar för tillfället
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CephalusJag kände lite på det omtalade spöt och aktionen tyckte jag var helt okej, men jag tyckte däremot att främre, kanske även bakre handtaget (kommer inte ihåg hur det såg ut) var lite udda utformat/de. Iofs kommer främre handtaget inte till särskilt stor användning vid praktiskt ismete. Jag var väldigt sugen på att köpa ett men fick rådet att avvakta och se huruvida det klarar kylan som råder på vintrarna eller ej. Priset sved lite också (300 kr), men å andra sidan såg spöt ut att vara av yppersta klass så jag antar att det var ett rättfärdigt pris!.
Angående kylan så kan jag återkomma med rapport när jag har varit ute och krökt spöna i lite strängare kyla.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera