Omröstning: Vilken hand vevar du med? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Omröstning: Vilken hand vevar du med?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Omröstning: Vilken hand vevar du med?

    Då och då uppkommer diskussioner om vilken hand man vevar med när man fiskar och det vore intressant att se hur fördelningen ser ut gällande det.

    Motivera gärna era svar

    P.s. Detta är en öppen omröstning och således kan andra forummedlemmar se vad du röstar på.
    231
    Är högerhänt - Vevar med vänster hand
    56,28%
    130
    Är högerhänt - Vevar med höger hand
    14,29%
    33
    Är högerhänt - Vevar med båda händerna
    17,75%
    41
    Är vänsterhänt - Vevar med vänster hand
    3,46%
    8
    Är vänsterhänt - Vevar med höger hand
    3,90%
    9
    Är vänsterhänt - Vevar med båda händerna
    0,43%
    1
    Är bådhänt - Vevar med vänster hand
    2,16%
    5
    Är bådhänt - Vevar med höger hand
    0%
    0
    Är bådhänt - Vevar med båda händerna
    1,73%
    4
    Vill ej svara på denna omröstning
    0%
    0
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

  • #2
    Jag själv är högerhänt och vevar helst med vänster hand. Detta för att det känns mest naturligt för mig samt att de flesta rullar jag har är just vänstervevade. Dock så har jag en del rullar, tex till ismetet, som är högervevade och då vevar jag såklart med höger hand. Vevar således med båda händerna även om jag föredrar att veva med vänster hand.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

    Kommentera


    • #3
      Jag är högerhänt och vill använda högra armen för att styra, parera med spöet.
      Veva kräver inte mycket så det kan man göra med sin vänsterhand.
      Sen är det också smidigare att kasta med den handen som man annars håller spöet med, jobbigt att byta hand efter att man kastat. Och inte vill man kasta med spöet i vänster hand om man är högerhänt

      Kommentera


      • #4
        Fiskar mycket med små wobblers och cranks och behöver ha spöt i min högra hand för att få till dom dödliga fiskfångande twitcharna.

        Kommentera


        • #5
          Jag är högerhänt och vevar HELST med vänster hand för att just som tintin_jkpg kunna styra spöt med den starka handen. Dock är jag gammal nog för att vara född på den tiden när haspelrullar vevades med vänster och multi-havsrullar vevades med höger hand. Jag har med åren lärt mig att kasta åt "båda hållen" och veva med båda händerna. Ganska smidigt faktiskt, om man står och kastar tunga beten en hel dag, att kunna byta hand så att säga...

          Kommentera


          • #6
            Är vänsterhänt. Vevar med vänster när jag fiskar haspel, men vid multi vevar jag med höger. Varför? Inte en aning 😄

            Kommentera


            • #7
              Vevar enbart med vänster, konstigt då jag brukar kunna veva med båda på krogen

              Kommentera


              • #8
                Högerhänt, kastar lika bra både med höger eller vänster hand vid rullen. Vevar helst med vänster hand men har högervevat vid havsfiske och trolling.
                Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                Kommentera


                • #9
                  Jag är högerhänt och av ekonomiska skäl vevar jag med båda händerna. Min första multirulle, efter vänstervevade haspelrullar, var en jerkrulle och då ville jag naturligtvis hålla spöt med högern för att kunna styra betet. Den följde snart av ytterligare några vänstervevade rullar, men så hamnade jag i små-Ambaträsket och insåg snart att ekonomin inte tillät fortsatt vänstervevande...
                  I dag vevar jag alltså med båda händerna, förutom jerk vänstervevar jag också när jag vertikaljiggar o så har jag ett gäddspö med en TGC. En 1500 C för jigg, en 25:a för beten mellan 15 och 40 gram och en "fådd" 6000 C från -92 (används på spö för tunga gummin o dyl) är alla tre högervevade och efter en sommar ger det mig inga som helst problem. Ovanligt många missade mothugg på jiggspöt i början av säsongen berodde sannolikt på ovana att hålla spöt med vänster, men problemet försvann snabbt...
                  Skit fiske!
                  Gösta

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Semb Visa inlägg
                    Är vänsterhänt. Vevar med vänster när jag fiskar haspel, men vid multi vevar jag med höger. Varför? Inte en aning 😄
                    Samma här fast jag är högerhänt! [emoji1]
                    Anledning tror jag är att på min första haspel så satt veven på vänster sida och på min första multi satt den på höger sida, invant beteende alltså.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Xerup, 2022-08-11, 20:19
                    38 svar
                    3 661 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke203  
                    Arbetar...
                    X