Levande fisk som bete - djurplågeri eller ej? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Levande fisk som bete - djurplågeri eller ej?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• klart det är djurplågeri att använda levande agn! men hur ska man kunna meta med levande agn om man inte får använda det! själv bryr jag mig inte om fisken jag ska ju använda den till ett större syfte få en ännu större fisk! men dödar eller plågar inte fisken med glädje!

Kommentera

• Har man tagit det ideologiska beslutet att tillämpa C&R ska ju det naturligtvis gälla alla fiskar. Annars är man rasistisk och bör kunna anmälas för hets mot fiskgrupp. Avkrokningsmatta gälgrepp m.m. ska tillämpas på allt från snorgärs, löja till gädda.

Kommentera

• Det mest humana om man nu ska fiska är att bara fånga fiskar som är i slutfasen av livet. Alltså, undvika att fånga unga fiskar. Det gäller att använda riktat fiske! Klarar man inte av det bör man inte fiska överhuvudtaget.
        Vi får heller inte glömma FFI (feministiska fiskars initiativ). Det gäller att kvotera könen. Lika många honor som hanar ska fiskas upp. I alla fall inte fler honor än hanar eftersom fiskehanar är hmmm djur..

Kommentera

• Till er som hakar upp er på att varelsen (i detta fallet mörten) måste känna ngt för att falla in under def. för "plågeri" ... kan det inte vara så att grejjen är själva handligen : att man faktiskt sätter en krok i en levande varelse ?

Man kan ju lätt hitta på ett tänkvärt scenario, tex om ngn vore oförmögen att känna smärta, är det då misshandel om jag slår honom eller är det plågeri om jag sätter en krok i ryggen på honom ?

Jag tror och tycker att det som det hela bottnar i är om man verkligen bryr sig, om lagen och frågan om fisken känner ngt eller inte ?

Personligen kommer jag förståss att fiska på med livebait oavsett
          [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av grindpalm
            Beror på hur betet tacklas, men krokar i kroppen - ja, djurplågeri.

Ehhh...sluta hascha nu för fan - man kan inte bedriva seriös agitation för skyddande av betesfisk samtidigt som man idkar sportfiske (läs: jag tycker det är ok att vi sätter krok i miljoner fiskar varje år och låter de kämpa en tid, för att sedan dra upp dessa på land/i båt, kåt vara att de inte kan andas, för att mätas vägas och sedan returneras (efter eventuell tid i sump), men att sätta en trekrok i ryggen på en mört! Fy skråen!).

Jag kan finna förståelse för de som står utanför sportfisket, som är för förbudet; de plågar inte fiskar som vi gör. Men inom skrået ska man nog inte kasta glashusen allför långt.

Däremot kan man ju förundra sig över djurskyddsmyndighetens prioritet (med det inte sagt att förbudets tanke är felaktigt). Blir lite som att förbjuda rökning i Ruhrområdet, självlysande klockor i Tjernobyl eller förfära sig över finnen i arschlet med hela kroppen full i cancer.

Nä, mer mört åt folket och låt oss verkligen måna om djur och natur i så stora mått då vi bedriver vår hobby / livsstil att summan av våra insatser är övervägande positiva för djur natur. Här kastar jag in en brasklapp och får säkert halva forumet på mig: Trollingentusiasterna (långa bilresor!) är riktiga vänner: 2-takt: ca 30 % oförbrännt, spyr ut skiten rakt bland våra vänner - det är sport det! Det är miljövård? Det är inte djurplågeri? (Och ja! Jag kör 2-takt själv)

Vilka är de stora bovarna? Hur mkt kratf, energi, skattemedel och dokumentation skall vi ödsla på sådant som, förvisso möjligen korrekt ur ett etiskt/moraliskt perspektiv med icke-skada princip i förgrunden, men som i praktiken inte gör skillnad?

/V:a - med finne i rövva
            Senast ändrad av teambohr; 2006-05-25, 13:56.
            /Richard

Kommentera

• ~

Orka dra in jämnförelser med krokning, "långa bilresor" 2 takt motor eller inte det har inte med saken att göra.

FRÅGAN ÄR OM DET ÄR DJURPLÅGERI ELLER INTE ATT FISKA MED LEVANDE.

Kommentera

• har just varit ut och metat mört som ska bli gäddmete, och de kommer att användas med krok i ryggen.
                Hellre fiskbonkare än hycklande djurplågare

Kommentera

• MoSsE : Det har allt med "saken att göra", lika mkt som en sportfiskare som använder krok och som sedan grinar och hackar på livebaitare för att denne är en "djurplågare" ...

Vad förväntar du dig när en sådan fråga ställs med bara två rakt motsatta svarsalternativ, speciellt på en sajt som denna...
                  (Här finns båda sidorna av slanten och en "Discuss This Poll")
                  Hade helst sett fler svarsalternativ personligen , typ "vem bryr sig - det är bara en fisk" [X] osv ...

Dessutom finns det folk som lever för att kriga i trådar, vi måste ju tänka på dom
                  [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

• ~

Ja vet det, jag använder också livebait ibland som omväxling och svarade inte för att "hacka" på andra..

Kommentera

• Snart ska vi väl slå ihjäl maskarna innan vi sätter dom på kroken

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...