Levande agn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Levande agn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Levande agn

Om/när det går att fiskar kan känna smärta. Kommer ni då att fortsätta att fiska med levande agn?
    Levande betesfisk alltså. Maskar och mygg behöver inte nämnas. Inte heller komentarer om att det aldrig kommer att kunna bevisas att fiskar kan känna smärta.

Frågan gäller alltså om ni skulle fortsätta fiska med levande agn, betesfisk, om man kan bevisa att fiskar kan känna smäerta, inte om ni skulle fortsätta fiska.
    156
    Ja
    84,62%
    132
    Nej
    15,38%
    24

The poll is expired.

Senast ändrad av Guideline; 2008-02-23, 21:55.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Om frågan förutsätter att jag fortsätter fiska blir svaret givetvis att jag även fortsätter använda levande agn, allt annat betraktar jag som rejäl dubbelmoral. Jag ser ingen skillnad mellan att dra in 2 stora trekrokar i käften på fisken och att fästa dom i en hudflik i ryggen (jag vill ha dem så ytligt som möjligt pga krokningsegenskaperna)
    Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Vore konstigt ifall de INTE kände smärta, det ser man ju när man pressar in kroken i dem och de vrider sig extra mycket. Eller kanske det är för att de blir glada? =)

Ja jag kommer fiska med levande agn lika mycket som jag gör för tillfället.

Kommentera

Jag är bara nyfiken, liten risk att jag kommer att besvara några inlägg, Fast bara liten.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Japp! lidande finns precis överralt vissa förnekar det eller bortser det andra inte

Kommentera

Jag kommer fortvarande köra levande fast jag använder som mest döda mörtar som bete.
            sigpic

Kommentera

Jag förutsätter redan att fiskar känner smärta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                Om/när det går att fiskar kan känna smärta. Kommer ni då att fortsätta att fiska med levande agn?
                Levande betesfisk alltså. Maskar och mygg behöver inte nämnas. Inte heller komentarer om att det aldrig kommer att kunna bevisas att fiskar kan känna smärta.

Frågan gäller alltså om ni skulle fortsätta fiska med levande agn, betesfisk, om man kan bevisa att fiskar kan känna smäerta, inte om ni skulle fortsätta fiska.
                Hej Guideline; Även vintern känner smärta när det blir vår!
                One day spent fishing adds another day to your life!
                Old Firehand

Kommentera

Självklart känner fiskar smärta konstigt vore väl annars. Men jag fortsätter att fiska ändå.

Kommentera

smärta

Tror som många andra här att fiskar känner smärta och kommer trots detta att fiska med levande bete precis som förr.

Hur man sätter krokarna i betesfisken kan säkert påverka fiskens "lidande".

Vid fiske med tandemtakel har jag testat att slå ett gummiband runt buken i vilken jag fäster bakre kroken. Den främre sätter jag som vanligt i underläppen. Men jag har inte märkt att dessa betesfiskar varit i sämre/bättre skick än om jag satt krokarna i yttersta kanten av "brosket" kring ryggfenan.

I mitt fall är de oftast svårt att få tag i bra betesfiskar så en kroksättning som skadar så lite som möjligt håller betesfisken pigg länge.

Vänder man på det (grymt sätt att tänka kanske) så kan smärta få fisken att uppföra sig annorlunda, skilja sig från mängden och på så sätt ge mer hugg.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2016-01-10, 08:41
                    47 svar
                    1 649 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Arbetar...
                    X