Som vanligt när KJ vill fiska så hör han av sig i sista sekunden, han ringde mig på jobb på onsdagen och frågade om jag var sugen på gäddfiske i Blekinge på torsdagen. Klart jag var sugen men det var ju mitt i veckan, måste fixa ledigt i så fall. Jag bad att få återkomma och gick in till chefen förinställd på ett blankt nej men till min stora förvåning så sa han OK. Gäddfiske it is!Ringde upp KJ och vi la upp planerna för morgondagen, upp tidigt som satan och vara ute i båten innan 9 blev planen. Det skulle bli växlande molnighet med solglimtar då och då, perfekt för de köldstela gäddorna, förhoppningsvis skulle det få dem att gå in i vikarna.
Vi la i båten i Saxemara och åkte mot vår destination. Väl på plats dröjde det inte länge innan KJ hade en snipa som han tappade kort därefter innan han fått upp den till båten. Detta scenario skulle upprepa sig för oss båda och vi kom nog upp i över 10 tappade fiskar innan KJ landade dagens första.
Vik efter vik, snipa efter snipa, de stora madammerna och den utlovade solen höll sig undan men vi fiskade på med våra jekbaits. Det som funkade bäst för oss båda var Big Bandit, för mig var det såklart en av mina nyviktade Banditer som gick varm.
I halvtid tände vi på den medhavda grillen och grillade korv, sitter alltid lika fint med varm mat efter ett gäng timmar med jerkande. Vi la upp planen för resterande delen av passet och begav oss mätta och belåtna ut i båten igen och fortsatte vårt dängande.När jag stod i egna tankar ser jag plötsligt en bred skugga komma glidande efter min bellyflashande Bandit, en följare av modell större. En fin madam på uppskattningsvis 5-6 kilo sniffade gång på gång på Banditen men ville inte hugga och när hon väl såg båten for hon iväg som en torped. Hon dök inte upp fler gånger och jag satt och svor för mig själv resten av turen.
Inget fiske utan lite strul, min Ambassadeur Predator började låta som en gammal symaskin och snapp! så flög min Bandit iväg i horisonten utan lina, titantafsen var mitt av. Crap, min fina viktade Bandit. Vi gled med båten sakta fram mot det håll Banditen flugit och kort därefter ser jag nosen poppa upp ovanför vattenyten, Banditen räddad!
Några timmar senare var det dags igen, dock hade jag bytt till en annan rulle ochden hade funkat felfritt men nu var det flätlinan som beslöt sig för att ge upp, måste blivit skadad på något sätt. Min Pig Jr seglade fin siväg och den sjunker som en sten, ingen ytbärning att tänka på där inte. Surmulen börjar jag knyta på en ny tafs medan KJ fortsätter att fiska. Ett par kast senare frågar KJ om det är min lina han fått tag i och mycket riktigt var det så. Jag kan glatt hala in linan och ett kärt återseende med min Pig Jr.
Det blir inga stora gäddor denna dag, vi landar 10 gäddor, 5-5, med toppvikt på 3kg och tappar nog det dubbla antalet. Blekinge är inget ställe man åker till och får storgäddor serverade, man får kämpa för dom och det kommer jag att göra även i framtiden, 100 centimetarn skall upp!
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)