gavleoring: Krönika | Längtan - ser olika ut! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gavleoring: Krönika | Längtan - ser olika ut!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gavleoring: Krönika | Längtan - ser olika ut!

[FONT=Verdana] [/FONT]
    [FONT=Verdana][/FONT][FONT=Verdana]Februari

Tror aldrig jag haft något bra fiske i denna månad! Isfisket efter den nord amerikanska inplanterade bågen brukar vara svårt eller åtminstone prövande då de lilastripade fiskarna ofta smakat metall tidigare samt brukar vara rejält krokvana! Och säga vad man vill, den erarenheten märks
    mot de regnbågar man fiskar på vid exempelvis en ispremiär i början av is-säsongen! Får väl se om samma mönster inträffar även i år. Men nu är ljuset på väg, och med den en ny fiskesäsong som står för dörren!

Hemmaälven
    Längtan till hemmaälvens fiske efter havsöring- och lax är nu stor, så stor att jag drömmer om morgnar vid älven. Ni vet de där morgnarna när man kommer ner och ser vattenytan vara inbäddad i vit dimma som lättar från vattenytan. Det porlande ljudet från strömmen och fåglarnas uppvaknande. En häger sitter på en sten och bevakar sin fiskeplats intill älven.
    Det känns som om allt omkring en vaknar, det kryper och gror i marken, det bruna och våta som finns börjar så sakta skifta i grönt, lukten är fotfarande ruttnande men för var dag som går så blir fräschören allt mer påträngande. På älven hörs då och då plask från fisk som stör vattenytans färd mot havet. I nästa månad är det dags att bryta fisketrädan i öppet vatten, och längtan efter de prickiga fiskarna är enormt! Om jag tittar ytteliggare framåt i tid, och hamnar i april månad så är nu en veckolång tur till Gotland bokad, detta ser jag fram emot med tillförsikt! Förutom ett par resor till Norrköping och Motala ström har jag inte varit på en längre fiske-tripp på 4-år! Mitt i livet är det andra saker som stått först, ny familj, en son mm. Men nu är det dags! Underbart![/FONT]
    [FONT=Verdana][/FONT]
    [FONT=Verdana]Kulorna ser annorlunda ut![/FONT]

[FONT=Verdana]I brist på annan sysselsättning har jag lusläst bloggar, webbsidor, samt ” ansiktsboken = Face Book” men vid denna grå, mörka årstid består den mest av pyssel som: gör dina egna vippor av ungarnas flirtkulor, få maggoten att bli självlysande och annat mer eller mindre intressant teorier. Och givetvis, hur man får sin mormyska att röra sig så erotiskt att rödingen hugger!

Powerbait

Och mitt upp i allt detta så sitter jag, en kille inne på sitt 45:e levnadsår som inte är det minsta intresserad av detta, utan bara ser isfiske & pimpel som ett surrogat till det riktiga fisket!
    Kul ja men inget jag orkar bränna tid på mellan turerna! Powerbait är i mina ögon guds
    gåva till de lite bekvämare sportfiskarna! Jag vet inte hur många gånger jag sett folk springa
    runt på isen och perforera den i en hastighet så man blir lätt vimmelkantig. Själv har jag borrat
    en eller ett par hål, bakat en deg kula som sedan trätts över kroken!
    Och sedan har det varit klart!

Blåpiller!

Polarna säger: kolla min vippa, den ser ut som en giraff som käkat ”blåpiller” och får res,
    ja vad säger man intressena är inte riktigt i fas! [/FONT][FONT=Verdana]Nej tacka vet jag laxfisket, köbildningen
    vid de bästa sträckorna, de onda blickarna från de runtomkring om man gör felaktigt kast,
    eller inte kastar fort nog.

Det är fiske för mig det! Ses på älvbrinken!

Tony[/FONT]

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
995 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 989 visningar