StorFisken: McMio konfiguration - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

StorFisken: McMio konfiguration

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• StorFisken: McMio konfiguration

När Nille och jag var ute och fiskade för några veckor sedan så passade vi på att under ett lunch uppehåll konfigurerar några av hans tailbeten som han inte riktigt var nöjd med gången på.
    Jag hade fått ett par gäddor på mina Pulex Ligt på morgonen så vi gjorde en snabb ”konf” på en av Nilles Svartzonker McMio plastbeten då mindre beten verkade vara melodin den dagen.
    Det var inget avancerat men vi testade två storlekar på trekrok för att få rätt häng på betet. Vi plockade oxå bort den bakre trekroken och trimmade gummitailen.
    Efter dessa små förändringar så fick betet en härligt svängande gång vid normal invevning och som stod nästan helt stilla i vattnet vid vevstopp. Att Nille fick flera gäddor efter denna förändring gjorde ju inte saken sämre.
    Jag fortsatte att testa lite när jag kom hem och gjorde en liten skruv i samma stuk som den som ”Lurebuilders United” säljer. Skruven gör det lätt att byta svans plus att det är ett bra sätt att fästa tailen på betet.
    Använde en mjuk galvaniserad ståltråd från Jula då den bara skall hålla en liten gumitail och vara lätt att jobba med.
    Som svans så använde jag ”Action Plastics Super Mag Grub 5” som jag klipper till för att göra den smalare. Där kan man ju göra lite som man vill beroende på vilken gång man önskar på betet.
    Nästa grej jag testade var att göra en liten paddel.
    Provade först med en stjärten från en gammal kasserad paddeljigg och det blev ett par gäddor på den. Gjorde en enkel gipsform och för att kunna göra egna paddlar, alltid skoj att kunna variera färg och hårdhet på paddeln.
    Med den storleken på paddel jag har gjort så får man en väldigt kraftig rotation på betet så den flashar hela sidorna. Vill man ha en lugnare gång så är det bara att plocka fram saxen och frisera lite.
    Test fiskade lite igår med en grön friserad paddel och det gav ett par mindre gäddor.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    [FONT="Verdana"]Mvh
    Oskar
    [/FONT]

[FONT="Verdana"]Storfisken.nu[/FONT]
    [FONT="Verdana"]King of Mälaren[/FONT]

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
993 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 973 visningar