Efter lite midsommarstiltje är det dags att lämna ett livstecken i form av ett blogginlägg. Jag hade hoppats på att idag kunna skriva om lite fiskeframgångar, men icke! Efter en odräglig natt (förälder till två grabbar med mardrömmar…) steg jag upp vid fem i morse för att ta ifatt lite fiske efter en härlig londonvistelse. Lite väl het på gröten slet jag med mig vertikalutrustningen trots att planen var att söka abborre. Som så många gånger förut sprang tiden ifrån mig på jakt efter gös, och slutresultatet blev den första bomturen på mycket länge. När jag vid 9.30 lade till så gick locket på min pulverkaffebehållare sönder*och runt en deciliter snabbkaffepulver lade sig som en matta i hela båten. Fuktig båt och instantkaffe blir en väldigt kladdig kombination och sanering blev nödvändig. För att vända dagen till något positivt gick familjen tillsammans med mormor på restaurang. Ganska snart efter att jag fått in min mat bestämde sig en duva för att jag borde straffas och bajsade därför, från hög höjd för maximal spridning, i mitt hår och i min mat. Toppen!
Men, men. Nog med gnäll.
De senaste dagarna har jag fått in lite roliga beställningar som kändes kul att ta tag i efter midsommarhelgen. I går var Staffan Strömberg, som lyckats otroligt bra med Sf Bucktail under våren, förbi och hämtade lite nya beten. En ny Sf Bucktail och en Sf Saltwaterflash i 55g-storlek blev det och redan vid testfisket från bryggan rapporteras att tänder satts i betena. Samtidigt som Staffan tittade förbi blev jag intervjuad angående mitt betesbyggande. Journalisten fick med sig en mindre bucktail hem som jag lyckats få en riktigt bra powder paint-finish på. Bilder på betet kommer lite senare i ett annat medie.
Ytterligare två beställningar har färdigställts under dagen. Betena, två 30 grammare och en 55 grammare, har beställts av två kunder som båda har haft egna tankar och idéer kring hur betena ska komplettera det som redan finns i lådan och hur de ska fungera för att bäst kunna fiskas i just deras vatten. Jag uppskattar väldigt mycket denna dialog kring hur betet ska byggas. Kunden blir delaktig och jag utvecklas genom att höra andra fiskares tankar kring strategier och material. Sista steget i de ordrar som läggs direkt till mig är alltid att bilder på det färdiga betet mailas till kunden. Motsvarar inte slutprodukten de förväntningar som fanns, får vi tillsammans tänka om och försöka på nytt. Bilderna på dessa beten är precis skickade till kunderna och jag inväntar just nu ett OK. Hoppas de blir omtyckta!

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Men, men. Nog med gnäll.
De senaste dagarna har jag fått in lite roliga beställningar som kändes kul att ta tag i efter midsommarhelgen. I går var Staffan Strömberg, som lyckats otroligt bra med Sf Bucktail under våren, förbi och hämtade lite nya beten. En ny Sf Bucktail och en Sf Saltwaterflash i 55g-storlek blev det och redan vid testfisket från bryggan rapporteras att tänder satts i betena. Samtidigt som Staffan tittade förbi blev jag intervjuad angående mitt betesbyggande. Journalisten fick med sig en mindre bucktail hem som jag lyckats få en riktigt bra powder paint-finish på. Bilder på betet kommer lite senare i ett annat medie.
Ytterligare två beställningar har färdigställts under dagen. Betena, två 30 grammare och en 55 grammare, har beställts av två kunder som båda har haft egna tankar och idéer kring hur betena ska komplettera det som redan finns i lådan och hur de ska fungera för att bäst kunna fiskas i just deras vatten. Jag uppskattar väldigt mycket denna dialog kring hur betet ska byggas. Kunden blir delaktig och jag utvecklas genom att höra andra fiskares tankar kring strategier och material. Sista steget i de ordrar som läggs direkt till mig är alltid att bilder på det färdiga betet mailas till kunden. Motsvarar inte slutprodukten de förväntningar som fanns, får vi tillsammans tänka om och försöka på nytt. Bilderna på dessa beten är precis skickade till kunderna och jag inväntar just nu ett OK. Hoppas de blir omtyckta!
Betena ovan är till en kund som vill testa lite mindre spinnerbaits. För att komplettera de färger som redan fanns i hans fiskelåda byggde jag dessa två 30 grammare. Lägg märke till den lilla silikonsnodden runt den öppna R-öglan längst fram på betet. Detta är en mycket enkel lösning på hur man kan behålla R-öglans, som ofta finns på mindre beten,*fördelar utan att behöva irriteras över att beteslåset klättrar över bladarmen.
Betet ovan har byggts till en kund som ville ha ett komplement till M/G-spinnarna som han var mycket nöjd med. En egenskap som han gärna ville förändra var kastegenskaperna som begränsas av M/G-spinnarens material i kombination med vikten. Vi diskuterade utifrån tre varianter som var en tyngre bucktail, ett silikonbete i ungefär samma vikt eller ett tyngre silikonbete. Vi fastnade för idén kring ett silikonbete i ungefär samma vikt som M/G-spinnaren (det skiljer ca 15 gram). Kunden önskade blå/vit/silver i kjolen och genom att använda silikonmaterial i blåmetallic, vit med silverflakes och lite ren silvermetallic fick betet en härlig lyster med mycket blänk.Skitfiske!Jakob Fagerlund// Sf lures

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)