Jerkskadad: Blekingetripp med Renz - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkskadad: Blekingetripp med Renz

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkskadad: Blekingetripp med Renz

Jag har aldrig haft nått bra sommarfiske på gädda i Blekinge. Men när jag för några månader sedan snackade med svartzonker gurun Fredrik Renz blev jag erbjuden att få följa med där sommarfisket kan vara riktigt bra. Renz planerade in två långa fiskedagar med övernattning på vandrarhem. Jag ska erkänna att jag hade lite ångest när jag stod framför betesväggen i källaren. Vad ska jag ha med mig? Att vi skulle köra mycket gummi och tailar visste jag men annars stod det still. Till slut tog jag lite av varje och packade ner. Det blev såklart en hel del av mina x3mshadar och svartzonker beten. Jag skulle ju få en lektion i tailfiske av en mästare med svart bälte i tail och gummi. 06:30 möts vi vid vandrarhemmet och jag slänger in mina prylar i hans bil och vi åker mot jaktmarkerna. Vi ska fiska från Renz båt. En Ryds 485 RSL som visade sig vara en utmärkt fiskemaskin med bred, plan och hög durk, bra stuvutrymmen och en tyst 40 hästars 4takt i aktern samt elmotor i fören. Prognosen varmt och nedåtgående vatten lovade inget superfiske men dagen började ändå lovande med 4 snabba gäddor. Det var inga giganter men de var i grym kondis med härligt feta bukar. Jag började att köra med x3mshad och Renz med mcrubber. Renz smackar på vad vi tror är en snipa på mcrubbern som visade sig vara en mycket fin borre på ca 1300-1500g.

Det är inte varje dag en sådan kommer upp i blekinge. Efter nån timmes fiske så kom då regnet. Dum som jag är så hade jag inte kollat väderrapporten på två dagar och visste att vi väntade maffiga 28mm fram till lunch! Regnet stod som spö i backen under 3 timmar. Fisket dog totalt och vinden likaså.
    fullmatad hink med många duktigt tuggade beten som levererat mycket grov gädda för Renz
    Jag testade det mesta dag ett. Men stort gummi var ett måste.
    När regnet väl slutade var fisken mycket petig men vi hade fina fiskar från 5-8 kg som följe hela vägen in till båten. Big mcrubber och mctail med bigtail var allt som intresserade gäddorna. "Efter regn kommer solsken" ja men de stämmer inte alltid. Efter regnet kom åskan och vi körde mot hamn för att söka skydd. Åskan gled förbi en bit i från oss så grillen tändes och Renz bjöd på härliga korvar. Våra dyngsura kläder fick sig en chans att torka lite i solen när vi käkade.

Nu blev det full attack på fisket igen. Nu tvekade inte gäddorna längre. Vi hittade störst gäddor på kanter mellan 4-6 meter men de hade inga problem att stiga på våra beten. I de vanligtvis så produktiva vikarna var det för varmt och grunt så där stod bara snipor och häckade.
    Under kvällen tappar vi en hel del fisk framför allt jag. Renz sätter sina fint och plockar en fin gädda på en big mcrubber som är helt galen! Hon vill bara inte in till båten. När hon väl ligger i håven så låter vi henne pusta ut lite innan vi tar några snabba kort och mäter. 101cm avslöjar måttbandet.

Första dagen hade vi mellan 15-20 gäddor i båten och de flesta sög in en big mcrubber. Efter en kebabpizza och några öl somnar vi in snabbt. Vi vaknar tidigt nästa morgon riktigt slitna. Våra kläder var fortfarande inte helt torra men det var våra strupar. Salt mat och allt för lite vätska under gårdagen gjorde sitt. Efter att ha hinkat några liter vatten gjorde vi ett nytt försök på sjön. Förmiddagen gav bra med fisk inte nån vidare mängd men bra storlek och brutala hugg. Mctail med bigtail fick gäddorna
    att stiga åter igen.
    Vacker blekingegädda med dagens bete som munspel. Mctail med Bigtail

Jag fick många bra tips hur jag skulle fiska av mäster Renz under dag ett vilket gav resultat.
    Efter lunch dog fisket totalt och frustrationen var total och tillslut så står Renz och viftarcmed spöt och skriker " ge mig gädda!!!!!!) men gäddorna började inte hugga igen förrän efter 18. Jag får då det coolaste hugget på mycket länge. I det kristallklara vattnet stiger en gädda från 4 meter precis inne vid båten. När Blekingegäddor följer till båten brukar dom alltid vika av men inte denna. Den
    står helt still och tittar på betet i ca 2 sekunder sen gör den världens attack och klipper betet. En grym fighter som snabbt fick gå tillbaka efter några kort.

Vi har helt ok fiske en stund till innan vi ger upp och åker mot hamn. Räknar till ca 15 gäddor dag två. Inget superfiske med andra ord men vi är nöjda under rådande förhållanden. Vi har haft mycket fin fisk på och haft många fina följare vilket jag inte ens vågat tro på med tanke på hur mitt sommarfiske i Blekinge varit förut.
    Tusen tack mäster Fredrik Renz för guidningen och två grymma dagar. Du är kung!
    Stort tack också till Claes "svartzonker" Claesson för dina underbara beten som slog allt motstånd med hästlängder under dessa två dagar.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic
    http://jerkskadad.blogspot.com

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
986 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 843 visningar