Jag har under en längre period jagat endel personligheter för att få till olika intervjuer. En av dem har varit Markoolio.
Idag fick jag äntligen till den efterlängtade intervjun med honom via telefon.

Så kära läsare, här*kommer intervjun med mångsysslaren och fiskaren Marko “Markoolio” Lehtosalo.

Skål och välkomna säger jag och Markoolio.
.

.
TPF:
Alla fiskepersonligheter tar ju, eller får sig smeknamn nuförtiden, jag har ”googlat”, och du verkar vara plain Marko, eller Markoolio? Vad kallas du av dina vänner? Eller har du rent av en hemlig önskan att få ett tungt sportfiskenamn som kanske Gäddoolio?
Markoolio (hedanefter Marko):
Jag har aldrig haft något smeknamn, Marko är det för vänner och så, mina vänner kallar mig även Markoolio när de vill jävlas. Makkan hade jag på försök från min egen*sida. Men ingen hakade på den trenden. Haha!! Mitt förslag med Gäddoolio tåldes o tänka på*sa Marko.

Makkan/Marko/Markoolio.
.

.
TPF:
Hur startade ditt fiskeintresse? Hur gammal var du? Vem tog med dig på tur? Vilken typ av fiske, berätta gärna. Läst mig till att ditt ”tyngre” fiskeintresse kommit på senare år, hur kom det infallet sig, något som triggade igång det?
Marko:
Ohh, det var länge sedan, mitt intresse för fiske startade redan som ung, uppvuxen i Orminge*med*mycket fiske i sjön Nysjön. Vi metade mycket, speciellt efter mört med trolldeg som agn. Typ mjöl och vatten och sen klutta på kroken. Sen la vi*fisken på vägen för att skapa vägmos ala mört. Inge catch & release där inte.
Men det var då! Nu har*Markoolio såklart slutat med mörtmos.
I vuxen ålder blir det mycket fiske med kompisar, gäddfiske och fiske efter andra arter närhelst kalendern och tiden räcker till.

Marko Lethosalo poserandes på skolfoto, Marko benämnde posen som “Slanting Blue Steel light”. *

.

.
TPF:
Du är fiskare, men du har många strängar på din ”lyra”. Som alla känner till är du Markoolio med hela svenska folket (och finska?)* J , du spelar teater med kioskvältare bakom och framför dig som Trollkarlen från Oz, Karlsson på taket, du är med i Abufamiljen, du har varit programledare, radiopratare, familjefar, tävlat i tv i dans osv osv. Hur får du tiden att räcka till?
Marko:
Här svarar Marko att tiden inte räcker till.
Jag*hade önskat att dygnet var på 48h. Då kunde jag*avsätta 24h till enbart fiske, mot som det är idag att vara tvungen att hitta timmar här o där.
Men en bra tidsplanering är det som gäller, schemat tillåter idag inte så mycket spontanfiske, nästan allt fiske måste planeras i förväg. Glädjande är att min*dotter Moa som är 4 år gillar fiske, så då kan jag kombinera barntid med*fisket. En bra kombo!

I det Lehtosaloska hemmet är fisket något man får i sig sedan födelsen. Här på bilden är Markos två barn i fart med den dagliga 2 timmarsrutinen “fånga gäddan”. Obligatorisk närvaro! *

.

.
TPF:
Med alla dina järn i elden, vad njuter du mest av efter familjelivet på dagarna/fritiden?
J Är du en person som måste ha fullt ös i kalendern för att må bra? Eller finns det perioder då du enbart vill vara själv och inte ”synas” överallt?
Marko:
Här svarar Marko kort, ”-Högt o lågt!!”. Men sen fördjupar han sig med: “-När det väl smäller ska det var intensivt och göras ordentligt. Jag är inte så mycket för att hålla igen när det gäller” svarar Marko. MEN, det blir mkt ligga i soffan också. Så vid soffliggning gör Marko det i 190 också.*

Det är ju inte första gången Marko ligger i en soffa, det kan man se direkt! Här pratar vi sofferfarenhet! *

.

.
TPF:*
Är det någon Markooliolåt som har ett tydligt fiskebudskap. Tänkte typ ”Vilse i skogen”? Eller är det på Markoolios ”to do”-list?
Marko:
Som det ser ut i dagsläget är det inte det, inte än. Men det kanske kommer något framöver säger Marko med något drömskt i rösten.

-Fiiiiiiskaaaaa gäddaaaaa! Fiiiiiiskaaaa haaaaukiiiiii!!
.

.
TPF:
Vad gäller fiskefilmer, vilken håller du som personlig favorit?
Marko:
Här behöver Marko ta hjälp av google, men svarar efter lite googling: ”-Piraya 2, de flygande mördarna, men jag kollar på allt. Fiskefilmer som filmar med fisk”.

Haha, så jäkla klockrent svar. Fiskefilm som fiskefilm tänker jag.
.

.
TPF:
Var kommer du ursprungligen ifrån, och var bor du idag?
Marko:
Jag är uppvuxen i Orminge i Nacka kommun, men idag bor jag med familjen på Värmdö.

Marko har precis badat, vi kan väl utgå i födelkostymen, alltså som gud skapte honom?! Nu tar han igen sig som en kung i strandkanten på sin tomt. Märk väl palmerna. Jag har personligen åkt förbi Markos hus några gånger och sagt högt: “-Vilken glad jävel som bor här och kör palmgrejen på tomten”. Tänk så rätt jag hade!
.

.
TPF:
Din ålder?
Marko:*
Här blir det tyst i luren först. Sen hör jag Marko svara, ”-Jag är 40år jämnt och tunnhårig…. Och trött”. Haha! Bästa svaret!

Den här bilden tog jag såhärra typ igår på Marko. Han ser ju inte en dag äldre ut än 34 på denna, men fin som 17.
(Fotnot: Nej, jag är inte fotograf av bilden, men det blir roligare bildtext om jag skriver att jag är det?!)
.

.
TPF:
Vilken typ av fiske ägnar du helst dina fisketurer?
Marko:
Jag och min brorsa var i Mexico här för ett tag sedan på Marlinfiske. Underbara svärdfiskar hela dagarna. En drömresa, verkligen. Men i Sverige gillar jag abborrefiske. En riktigt skoj*fisk att få på kroken, sen är den god i stekpannan också. Målet förra året var en att fånga en abborre över 1kg. Jag lyckades, i Söderhamn landade jag en underbar abborre på 1,2kg. Ett Personbästa jag är riktigt nöjd med.

Marko och*PB-fisken? *

.

.
TPF:
Vilken fiskart är din favorit?
Marko:
Som jag sa där tidigare, abborre i Sverige och svärdfisken utanför Sveriges gränser.

Med risk för att detta inte är en svärdfisk, då är det mitt fel, inte Markos! Men en mäktig firre är det iaf, och Marko ser glad ut!! *

.

.
TPF:
Var fiskar du oftast själv?
Marko:
Det blir med tiden som orsak*och närheten till vatten ofta kring där jag bor, alltså kring Värmdölandet. Sen kör jag en hel del bryggfiske från min tomt, har jag en stund till övers*springer jag med lätta steg ner på min brygga på tomten och tar ett par kast. Finns förvånansvärt mycket fisk kring mitt hus, i vattnet alltså. Inte annars.

Marko med en sej, typ fångad från bryggan fast kring Rebbensöya. *

.

.
TPF:
Vad har du för PB på gädda?
Marko:
Mitt personbästa är en jättegädda på 8,7kg. Men målet är en gädda över 10kg.

Här är faktiskt bild på Markos PB:gädda. 8,7kilo poppergädda!
.

.
TPF:
Har du satt upp några fiskemässiga mål för 2015?
Marko:
Ja, det är ju 10+gäddan då. Claes (Svartzonker för läsarens information) har lovat mig hjälp. Eller han har lovat mig en 10+ gädda iår i alla fall. Sen vill jag verkligen få en första lax. Det är mina två mål för året.

Markoolio som precis skulle fylla år och visar SvartzonkerClabster vad han önskar sig i present. “-En sån, en sån, två sånna, en sån osså vill jag ha…”.
.

.
TPF:
Har du några egna ”idoler” i fiskevärlden, svenska eller utländska (Här måste du bland annat svara ThePikeFather)*

Marko:
Här kommer Markos svar direkt, utan att jag ens hjälper honom: *“-Utan tvekan är det ThePikeFather som jag sätter på första plats. Sen är det SvartzonkerClaes på andra plats”. säger Marko och skrattar.

Adam, TPF och Marko.
.

.
TPF:
Du får välja en betesfärgkombination, vilken färgsättning väljer du?
Marko:
Här blir det rätt mycket snack om herrans massa olika färger mellan mig och Marko. Men Marko kommer fram till efter lite snack och betänketid att för gädda är favvon mörkgröna färger.
“-Så lik en abborre i färgen som möjligt. Men sen är ju betesfärgsval*beroende av vind, vatten och dag såklart” säger Marko och jag tror han blinker höger här med bilen. Marko kör eller åker bil under delar av intervjun. Inget som hämmar honom i bilkörningen dock, eller om han faktiskt får skjuts. Det är oklart. *(?!) *

Grönt är skönt, och i detta fall smaskens!
.

.
TPF:
Har du någon speciell favoritmusik inför gäddturen? (Nej, du får inte svara dina egna alster).*

Marko:
Marko behöver inte tänka länge. Min låt Fiska gädda kommer direkt ur Markos mun på andra sidan luren. Men sen brister han ut i: “-Inget slår finsk tango!!” Det verkar efter eller före gäddhouse vara en favvogenre inom musikens underbara värld.

Marko sjunger finsk tango för en säl. Sälen sjunger med i fiskmikrofonen.
.

.
TPF:
Jag har ju tidigare skrivit om hattmodet ute till sjöss/havs, vad föredrar Marko på huvudet under en fisketur? (https://thepikefather.wordpress.com/...attar-1312-12/)
Marko:
Jag har en keps jag har fått av Abu, som sitter som en smäck och inte blåser av hela tiden. Så jag svarar min Abukeps.

Inte rätt Abukepa, men denna får symbolisera rätt kepa.

.

.
TPF:
Vilka verktyg är sk. ”must haves” i dina ögon när man ska ut på sjön/havet?
Marko:
Marko har koll på läget och rabblar verktyg som om det vore världens enklaste: ”-Paeng, sen är jag fortfarande rädd för gäddan just, vill gärna ha en handske för att lyckas för det där gälgreppet. Sen har jag alltid med en håv och avkrokningsmatta har jag lärt mig är bra så den får följa med i båten. Sen höll jag på att glömma, vågen. Den måste man ha med sig!”.

Marko i sitt fiskeförråd. Här har han alla sina fiskeprylar.
.

.
TPF:
Är du skrockfull vid ditt fiske, jag menar, har du speciella strumpor, en speciell morgonritual eller ett bete som alltid är med eller liknande?
Marko:
Det måste vara kepsen från Abu. Min turkeps! Sen omvänt också, jag vet inte varför*egenligen, men många säger att bananer inte ska vara bra under fiske, så jag måste även svara, inga bananer i båten!

Bullar går bra i båten dock.
.

.
TPF:
Om du fick ge två tips till den oerfarna gäddfiskaren/fiskaren, vilka två tips skulle du vilja ge då?
Marko:
Tips 1*måste bli att det*inte alltid behöver vara den värsta värsta utrustningen som man fiskar med. Det räcker med enklare prylar, rätt nivå på en lagom nivå liksom.*
Tips 2*blir att vattnet inte alltid är bättre på andra sidan ån. Man behöver inte åka så långt som många tror för att få bra fiske, jag menar, jag kör ju bryggfiske på egna tomten och det har gått superbra.

Inte alltid man behöver båt. Här på bilden testar Marko flugfiskets ädla konst.*
.

.
TPF:
Vad har du för personligt favoritspö, spön till exempelvis jerk och spinnfiske?
Marko:
Marko behöver inte tänka länge,*“-Abu Garcia Fantasista” svarar han och berättar att det är ett kolfiberspö för haspelfiske som måste bli hans svar. Ett gudomligt spö som är rätt dyrt säger Marko.

Jag har ingen koll på spöt personligen. Men vi kan ju låtsas att det är ett av spöna i bakgrunden?! Eller så är det det?! Spänning! Marko är fotogenique sedan födelsen. *

.

.
TPF:
Favoritrulle eller rullar? Här får du välja fritt.

Marko:
Hm, den var svårare svarar Marko, “-Men Abus RevoToro, en multirulle som jag tycker funkat fint”.

Var tvungen o väga upp med en finfin bild på Marko, så såhär ser Marko ut när han tänker på Revo Toro. (?) *

.

.
TPF:
Välj fritt, top tre fiska gädda beten?
Marko:
Haha, jag måste ju svara Claes beten, iaf den där McRubber, men sen också den där nya, vad heter den (med lite hjälp kommer vi fram till att Marko menar) McPike. Sen måste jag ha med den där rödvita som har en såndär ställbar sked, hmm… Hi-Lo heter den va?! Säger Marko, jag nickar lite lätt och kommer på mig själv att nicka under ett telefonsamtal inte funkar så bra och istället säger jag*“-mmmm, japp Hi-Lo, det är en klassiker”.

Mete med katten går också hem som favoritbete. Men för katten Lehtosalo. *

.

.
TPF:
Jag läste om ditt tidigare båtinköp, en underbar Tracker Superguide. So far, är du nöjd med din båt? Vad är det bästa med den, finns det något som är mindre nöjd med?
Marko:
Markoolio svarar: ”-Nej, jag hade en sån, idag har jag däremot en 530Spf från Anytec. Jag är verkligen skitglad över den. *Den passar mig verkligen eftersom den är stryktålig, den har legat i vattnet hela vintern, haha! Sen kan jag ta mig fort mellan platser.”. Jag frågar vad den toppar? ”-40 knop, lätt! I alla fall om jag är själv. Osså är den bra i sjö.”.

Kärlek på bild! Vänner, båt och fiske! *