Höstfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstfisket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Höstfisket

    Höstfisket



    Hösten börjar äntligen vara här, när kalendern visar september så det kännas som att det börjar gå att fiska mera seriöst igen.
    Denna sommar har kanske varit svalare än tidigare somrar, och det har landats flera grymt fina gäddor under sommaren, så känns det iallafall för mig som denna höst kan bli riktigt bra !

    Under hösten då gäddorna börjar äta upp sig inför vintern, så kan man ha riktigt bra fiske ifall man hittar ställen där betesfisk samlats, och gäddorna frossar vilt.
    En grymt bra dag så kan man glömma finliret, för min del då beten mindre än 15cm, och istället köra endast med större beten, för att gäddan alls skall intressera sig och hugga.

    Tidigare år så jag nästan uteslutande kört med min trogna Bigbandit i färgen skitmörten, speciellt under senhösten, den har flera finare på sitt samvete, bl.a. två 8 kgs gäddor. Så den lär hänga med
    under höstfisket.
    De två senaste åren har det fyllts på med gummi beten i hyllorna och jerken har lite knuffats åt sidan.
    Stora jiggar levererar mycket bra, men glöm ändå inte bort att ha olika typer av beten när ni fiskar.
    För min del har jiggen blivit en favorit, eftersom de är så mångsidiga. Genom att vikta dem eller bara genom att placera krokarna på olika ställen så ändrar gången, och riggad med shallow screw så kan man fiska sakta och ändå ha en paddel eller tail som slänger vilt, precis under ytan.

    Jag tänkte visa lite olika idéer kring riggandet av jiggar. Detta är inget nytt, och för en del kanske helt ointressant, men då jag har haft äran att stå i kassan i nejdens nya fiskebutik några gånger, så har jag märkt att jigg trenden är ganska ny för en del.
    Det är inte svårt att rigga en jigg, men första gången då man inte vet var man skall börja eller vad man behöver så är det kanske så inte lätt.

    Först köper man ett bete, en gummi bit som liknar en fisk.
    Helt olika från andra typer av beten så är en gummi jigg (oftast) helt utan krokar
    och ingen ögla för beteslåset.





    Man behöver:Shallow screw, lekande eller beteslås,
    krok, vajer, fjäderring och holkar.

    Verktyg: avbitare och tång.



















    För att få nosöglan på betet, därifrån allt annat sitter fast,
    så behöver man en "Shallow screw"
    eller ett vanligt jigg huvud.
    Här kommer jag att använda en shallow screw.



















    Sätt sedan en fjäderring i öglan.
    Från fjäderringen sätter man ett lekande.
    (Kan också vara ett beteslås, eller lekande
    plus en bit vajer.)
    Och så en fjäderring till i andra ändan.
    I fjäderringen fäster man första kroken,och och stingern till andra kroken.
    Stingern kan också sättas fast i öglan på lekandet, som på bilden.









    Använd gärna en tång som är gjord för att öppna
    fjäderringar, den skall ha en tapp längst ut på spetsen.
    Det gör allting lättare och roligare.

















    När man gör stingern så använder man en grov vajer eller grov nylon/fluorcarbon (minst 1.0mm)
    En krymptång är bra att ha, det går med avbitare
    men man bör vara försiktigare när man pressar holken isåfall.









    Ifall man använder en typ av avbitare så sök efter det trubbigaste stället isåfall, eller kanske det finns ett platt ställe på avbitaren,
    pressa isåfall där.

    Pressa alltid holken stående oavsett med vilken tång. Jag upplever att det skadar vajern mindre,
    och pressa inte holken på kanterna, endast i mitten, så blir det skonsammare åt vajern!
    Så här ser de flesta av mina riggar ut när man är klar. Då är det bara att fästa krokarna.
    Man kan använda spikes om man vill ha pinglande krokar, eller så fäster man ena krokspetsen fast i betet.
    Det gör jag för det mesta, så blev det också på denna jigg !



    Lite olika typ av ringningar





    Ifall något blev otydligt/oklart och ni funderar på, så fråga gärna i kommentarsfältet
    eller fråga någon på #kajakochfiskebutiken. Vi hjälper gärna och har ni något som
    kan göras bättre så får ni hjälpa oss!
    Over and out. Ut och fiska! Skitfiske: Björn


    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 171 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 770 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X