Erik Frodig | "Bästkusten" och Smögen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erik Frodig | "Bästkusten" och Smögen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Erik Frodig | "Bästkusten" och Smögen

    Ganska direkt efter nedsläpp högg första gyltan. De var där och glädjen blev stor. Vi fick både
    små och stora. Det nappade riktigt bra. Ola flötmetade och jag bottenmetade och det högg på båda.
    180619–21
    Så var det äntligen sommarlov och dags för en fiskeresa. Bergeforsen var inplanerad men diskbråck och laxfiske lirar dåligt så det blev västkusten istället. Målet var berggylta och flatfisk. Vårens berggyltafiske blev ju helt misslyckat så mycket tid hade lagts på att reka. Vi klättrade som vanligt över Kleven efter att jag vadat i
    kalsongerna på jakt efter kubonger. Vattnet var tillbaks i havet.

















    Efter några riktigt rejäla neddrag lyckades jag kroka en fisk. Den skulle visa sig bli dagensstörsta och personbästa på berggylta. En riktigt vacker grön fisk på nånstans1.2–1.4 kilo. En praktfisk! Det blåste 20 m/ s i byarna och låg på en konstant vind på 15-17 m/s.Havet var rejält upprört och vågorna blötte ner oss då och då.



    Klockan ett blev det lunch på en fin restaurang i Smögen. Räkmackorna var fantastiska och stora.

















    Det var vackert som alltid och vi kämpade på hårt i stormbyarna. Kasten blev i alla fall otroligt långa. Jag hade på en makrill som släppte invid land och Ola hade ett flertal hugg på makrilltacklet. Vi använde fjädertackel och 40 grams sänke. Samma som jag fått makrill på i Danmark. Ola hade aldrig fått någon så vi kämpade ett tag men utan resultat. Vi kollade Google maps satelitbilder och bestämde oss för att pröva fiskaflatfisk vid Ramsviksbadet där bilderna visade på sandbotten. I Bohuslän är det rätt sällsynt. Klippor är absolut den dominerade botten.





    På första kastet högg en fisk vi jagat stenhårt efter. En berggylta på en meters djup!





    Det blåser som tusan vilket bilderna inte talar om. Jag får stå med ena foten
    på påsen med bete och den andra foten på påsen med skäddor. Byarna puttade
    nästan i oss i havet. Efter en stund vill jag testa fiska från en pir i närheten.
    När jag kommer dit ser jag småfisk fly i panik undan makrillar. Jag ropar på
    Ola som tacklar om och efter en stund sitter den där, Olas allra första makrill
    tagen på fjäderhäcklan och kastspö.




















    Nu var vi rätt slitna och nöjda. Det ven i ögonen efter vinden så vi åkte till vandrarhemmet och lagade mat. Det blev stekt filead skrubba och stekt makrill med nypotatis gräddfil dill och lökblast. Gudomligt! Vi avslutade med portvin och Änglar och demoner på tv. En riktigt skön kväll efter en dags grymt fiske. Jag sov mycket ovaggad den natten.

















    På kvällen blev det skaldjursfrossa med familjen. Supergott!






    I bakgrunden ligger Hållö. Tanken var att vi skulle fiskat där men vinden satte käppar i hjulet. Det här är sådana dagar man minns när vintern kommer tillbaka



    På morgonen hade vinden lagt sig och solen sken lite. Ola var bakis och ville sova, men jag utnyttade tiden till fiske. Jag gick till stranden på Hovnäset. Där upptäckte jag att både sjöstjärnor och krabbor nappar på räka och kubonger. Snultrorna åt bete men kroken var för stor för att få upp dem i stället krokade jag en annan ny art, en smörbult, sen kom regnet. Vädret visade 40 mm regn under dagen och 15 m/ s. Efter frukost var jag och Ola överrens om att vi inte tyckte att det var värt det. Inte efter en så bra dags fiske. Vi bestämde oss för att bryta en dag tidigare och i stället köpa havskräftor och sen dra hem till Uppsala igen. Vi åkte ner till hamnen och där låg mängder av färska skaldjur i disken. Krabbor, havskräftor, smögenräkor och mycket annat gott. Vi handlade på oss massor och även några färska stora makrillar och körde hem i regnet nöjda över resans utfall.









    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 151 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 705 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 226 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X