Liten summering av 2018 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten summering av 2018

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Liten summering av 2018

    Nu börjar 2018 rundas av och det börjar dra ihop sig inför ett nytt fiske år.
    Fisket har som vanligt fått mycket av min lediga tid så en hel del timmar i båten har det blivit.
    Våren blev jäkligt konstig med en sen kall vinter som sen direkt slog om till varmt väder och vårfisket denna vår flög förbi fort.

    I år så har det inte blivit alls så mycket fiske efter gös som det brukar utan det har blivit mer och mer abborrefiske som är förbaskat skoj.

    Ismetet i år blev det några pass på men med väldigt magert resultat innan jag i början av mars åkte ner till Holland för att fiska efter stora abborrar.
    Det blev en galet bra resa med många fina borrar och ett nytt (utländskt) pb för min del.
    2450g 50cm
    En kort, tjock och hög riddare.
    Det är något magiskt med dessa abborrar så jäkla grova. Denna fisken högg på en shadteez officialroach 9 cm som för övrigt domminerade totalt för oss.
    En ny resa är inbokad och man får hoppas att väder och abborrarna är på vår sida.

    Hemkommen så var det satsning på gösarna innan dem skulle in och leka men detta gick fort och det blev en väldigt konstig vår då värmen kom fort och allt var över innan man hunnit fiska klart kändes det som.
    Men några fina fiskar blev det.


    8120g Toxic mahi 6tum

    7700g 90cm
    Perfekta proportioner

    Efter detta så lades det några pass efter borrarna hemma i insjöarna och lyckades få en fin efterleks borre precis under 50 cm och 1450g.
    Vi körde på rätt hårt efter borrarna och det blev en hel del fina borrar men dem riktiga topparna saknades.
    49.8 cm 1450g

    Typiskt borrefisket tre snabba sen stendött i timmar
    Semestern började närma sig och för mig betyder det fiske i alla dess former och sena kvällar, nätter, tidiga mornar och allt där emellan.
    Tiden står liksom still och man gör vad som faller en in.
    Ett exempel är att vi körde ett eftermiddags pass efter borre, kom väl hem vid midnatt ungefär för att sova 45 minuter innan klockan ringde igen för ett göstrollingpass i gryningen.


    Det är för jäkla härligt med varma fina sommarnätter.

    Det blev också ett par vertikalpass under semestern och fisket var supertrögt dagtid men lyckades knipa ett gäng fina fiskar under morgontimmarna.

    8600g 93 cm
    9300g 95cm


    8300g 91.5cm
    7680g
    Ett måste under sommaren är ju också magiska Vättern efter snabbsprintarna rödingarna.
    När dem väl vill så är det galet skoj och helt beroendeframkallande fiske.
    Att se dem jagar jiggarna i fullfart upp och ner på lodet är ett riktigt skådespel.

    Galet vackra och starka fiskar.
    En underbar kväll i högsommar och trevligt sällskap.
    Fidde i finväder
    Men en kanon sommar så kom det ju givetvis en och annan skur man lyckades träffa.
    Jaja, det går nog över snart och åskan mullrade närmare och närmare och linorna lyfte från vattnet upp i luften.

    Sen framåt höstkanten så blev det ett pass efter gös igen efter ett rätt långt uppehåll från dem.
    Det passet kunde inte bli bättre då jag springer på en riktigt drömfisk och ett drömmål jag haft lyckades knäckas.
    Fisken gick undan första släppet men efter lite justering med båten så lyckas jag få perfekt träff och får ner jiggen framför fisken och hon stannar upp.
    Smyger efter ett tag sakta sakta uppåt mot jiggen, händer inget när hon kommer upp och jag lyfter jiggen sakta då kommer hugget som en hästspark.
    Fisken går tungt och går iväg i långa rusningar så jag misstänker en bra gädda men sen kommer dem klassiska gösgungningarna och väl när hon ligger i håven kan man pusta ut.
    Fisken mäter 100,5 cm och väger in på fina 10400g.
    100.5 cm 10400g

    Magiskt oktobermorgon och förväntningarna på bra borrefiske är höga.

    Sista tiden har det blivit mer borrefiske igen och det har gått bra med många fina fiskar som jag lyckats lura.


    1520g i härlig höstdimma.

    Höstens tyngsta på 1700g och endast 46cm lång

    Härligt att se dem simma hem igen.
    Skulle köra ett göspass var det tänkt förra veckan och satte klockan så jag skulle vara i lagom tid till det ljusande men vakanade två timmar tidigare och kunde inte somna om så jag tänkte va fasiken.
    Jag kör, varför ligga här och vänta.
    Pannlampan var laddad som tur var då det var lättregn och mulet så man såg inte handen framför sig.
    Kommer ut och börjar söka fisk, tar en kopp kaffe och bara njuter med lite julmusik i bakgrunden då jag blir jäkligt skrämd av en fiskmås som landar på elmotorn och det är så mörkt så man inte ser något alls.
    Man vakande i allafall efter detta.
    Kör en 30 minuter innan jag hittar en bra fisk som går nästintill direkt upp och klipper, bra fisk känner jag direkt men det är lite udda att få igång pannlampan och kunna hitta håv osv och det blev ett par turer innan hon ligger i håven.
    Jäkligt go start.

    8600g 91cm mörkerfisk i december
    Nu önskar jag er en god jul och gott nytt fiskeår!
    Skitfiske!



    Läs mer på bloggen
    http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
2 991 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 211 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
523 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 398 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 026 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X